سه شنبه 27 اسفند 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

وزير دفاع اسرائيل: بايد بدون اتکا به آمريکا عليه ايران وارد عمل شويم

• موشه يعلون بار ديگر سياست ‌خارجی آمريکا از جمله در پيوند با مناقشه هسته‌ای ايران را مورد انتقاد قرار داد. او گفت: «همه می‌دانند که ايران فريبکاری می‌کند. اما غربی‌ها ترجيح می‌دهند تقابل با اين کشور را به بعد موکول کنند.»

دويچه وله ـ موشه يعلون، وزير دفاع اسرائيل که روز دوشنبه (۱۷ دسامبر/ ۲۶ اسفند) در دانشگاه تل‌آويو صحبت می‌کرد، با بيان اين که "ايالات متحده نتوانسته آن طور که بايد، مبارزه با ايران را رهبری کند"، گفت که بر خلاف گذشته معتقد است "اسرائيل بايد يک‌جانبه عليه ايران وارد عمل شود، زيرا ما بايد طوری رفتار کنيم که گويی هيچ کسی را جز خودمان برای دفاع از منافعمان نداريم."

وزير دفاع اسرائيل در توضيح بيشتر دليل تغيير نگاهش به آمريکا و بدبينی‌اش به موفقيت اين کشور در مذاکره با ايران گفت: «زمانی فکر می‌کرديم کشوری که بايد مبارزه با ايران را رهبری کند، آمريکاست. اما ايالات متحده از جايی به بعد با آن‌ها وارد مذاکره شد و متأسفانه هر وقت پای مذاکره در يک [بازار ايرانی] در ميان بوده، ايرانی‌ها بهتر عمل کرده‌اند.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به نوشته روزنامه اسرائيلی هاآرتص، يعلون تا پيش از ورود به دولت اسرائيل از منتقدان سرسخت اقدام نظامی يکجانبه ايران بود و حتی کلمات تندی در اين باره بين او و ايهود باراک، وزير دفاع وقت اسرائيل، رد و بدل شد.

يعلون در ادامه انتقادهای خود از سياست خارجی دولت دمکرات آمريکا، اوباما را به تلاش برای به تعويق انداختن رويارويی با ايران متهم کرد و گفت: «همه می‌دانند که ايران دارد فريبکاری می‌کند. اما غربی‌ها که دغدغه‌ای ندارند ترجيح می‌دهند تقابل با اين کشور را به بعد موکول کنند. اگر بشود به سال بعد، يا به رئيس‌جمهور بعدی. اما در نهايت، اين کار اتفاق می‌افتد.»

يعلون سپس با بيان اين که "تحريم ‌و انزوای ديپلماتيک ايران را به زانو درآورده بود" گفت که اما اين کشور"هوشمندانه توانست با تهاجم لبخند، خود را از آن وضعيت خارج کند."

وزير دفاع اسرائيل افزود: «توافق (موقت) تأخيرهايی را در برنامه هسته‌ای ايران به وجود آورد، اما اين توافق برای آنها بسيار خوب است. آن‌ها در آستانه هسته‌ای‌شدن هستند و هر وقت خواستند می‌توانند تصميم بگيرند که بمب هسته‌ای بسازند.»

"ضعف سياست خارجی آمريکا از سوريه تا اوکراين"

انتقادات يعلون از سياست خارجی اوباما به مناقشه هسته‌ای ايران محدود نماند. او دولت اوباما را در رويارويی با ديگر بحران‌های خاورميانه و از جمله رويکرد در سوريه نيز به ضعف متهم کرد: «جناح‌های سنی ميانه‌رو (در جهان عرب) از آمريکا انتظار حمايت داشتند و از اين کشور می‌خواستند در اين حمايت قاطع باشد، همانطور که روسيه قاطعانه از محور شيعی حمايت می‌کند.»

وی افزود: «اين رفتار خيلی‌ها را در منطقه نااميد کرده است. من زمانی که به سنگاپور سفر کرده بودم، شنيدم که مقامات آنجا از قدرت گرفتن روزافزون چين و ضعف آمريکا نگران و نااميد شده‌اند. ببينيد در اوکراين چه وضعيتی است، در اينجا هم متأسفانه ايالات متحده از خود ضعف نشان داد.»

يعلون در ادامه گفت که از "سرفرودآوردن در برابر تروريسم" خود آمريکا هم آسيب می‌بيند: «اگر شما در خانه بمانيد، اين تروريسم است که از راه می‌رسد... اين جنگ تمدن‌هاست. اگر تصوير ضعيفی از شما در جهان شکل بگيرد، کسی روی شما حساب نمی‌کند. هيچ‌کس نمی‌تواند در دنيا جای آمريکا را به عنوان پليس بگيرد. اميدوارم ايالات متحده به اين جمع‌بندی برسد. اگر اين اتفاق نيفتد، نظم جهانی با چالش مواجه شده و اين ايالات متحده است که آسيب می‌بيند.»

بخش ديگری از سخنان وزير دفاع اسرائيل به مذاکرات جاری ميان اسرائيل و فلسطينی‌ها با ميانجيگری آمريکا اختصاص داشت. يعلون بار ديگر اين مذاکرات را به باد انتقاد گرفت و به شدت به جان کری، وزير خارجه ايالات متحده حمله کرد: «جان کری واسطه‌ای است که اقداماتش در زمينه برقراری صلح مبهم و غير شفاف است و چندان قابل اعتماد نيست.»

اين اظهارات در حالی بيان می‌شوند که محمود عباس، رئيس تشکيلات خودگردان فلسطين به منظور مذاکره با مقام‌های دولت اوباما، از جمله جان کری، پيرامون ادامه مذاکره با اسرائيل در آمريکا به سر می‌برد. يعلون افزود: «هرگونه گفتگوی آمريکايی - فلسطينی بی‌نتيجه است.»

در دی‌ماه سال جاری نيز يعلون در سخنرانی ديگری کری را به شدت آماج حمله قرار داد و او را به خاطر پيگری ميانجيگری در مذاکرات ميان اسرائيل و فلسطينی‌ها "توهم‌زده و لجوج" خواند. يعلون به طعنه گفت: «تنها راه نجات از فشارهای آمريکا اين است که به جان کری جايزه صلح نوبل بدهند تا دست از سر اسرائيل بردارد.» در پی واکنش منفی آمريکا به اين اظهارات يعلون از کری عذرخواهی کرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016