شنبه 9 فروردین 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

نماينده ايران در ژنو: طراحان پيش نويس قطعنامه شورای حقوق بشر در ايران به دنبال دستور کار سياسی خود هستند

تهران- ايرنا- سفير و نماينده دائم ايران در دفتر سازمان ملل متحد در ژنو ضمن محکوم کردن پيش نويس قطعنامه وضعيت حقوق بشر در کشورمان اعلام کرد: طراحان اين پيش نويس در انديشه پيشبرد دستورکار سياسی خود بوده و از ذهنيت دوران گذشته برخوردارند.

به گزارش ايرنا از اداره کل ديپلماسی رسانه ای وزارت امور خارجه، «محسن نذيری اصل» روز جمعه در سخنانی در بيست و پنجمين اجلاس شورای حقوق بشر در شهر ژنو تاکيد کرد: چند کشور ارايه کننده اين پيش نويس، عملا در جهت ايجاد شکاف بيشتر ميان کشورها و تحميل معيارهای خود به ديگران هستند.

وی، اين اقدام را روندی خطرناک و نگران کننده دانست و افزود: طراحان پيش نويس اين قطعنامه همچنان بر اساس رقابت به جای همکاری اقدام می کنند، امری که اصول اساسی سازمان ملل را تضعيف می کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


نماينده دائم ايران در دفتر سازمان ملل در ژنو تصريح کرد: اين در حالی است که اثبات شده ادعای بانيان اصلی پيش نويس مبنی بر دفاع از حقوق بشر، يک افسانه است. همانگونه که آنها در موارد متعدد، راهبرد کاملاً سياسی خود را در قبال موضوعات حقوق بشری به نمايش گذارده اند.

نذيری اصل همچنين به ايرادات رويه ای پيش نويس قطعنامه وضعيت حقوق بشر در ايران پرداخت.

وی بر ناديده انگاشتن بسياری از دستاوردهای مثبت ايران در حوزه حقوق بشر که در پرتو گفتگوی واقعی و تعامل سازنده با مراجع بين المللی حاصل شده است، تاکيد کرد.

سفير و نماينده دائم ايران در دفتر سازمان ملل در ژنو همچنين بر نکات زير اشاره کرد:

*تلاش مقامات و نهادهای ذيربط کشورمان متعاقب دور اول مشارکت ايران در روند ارزيابی ادواری جهانی شورای حقوق بشر (UPR)، جهت اجرای توصيه های پذيرفته شده و همچنين روند آماده سازی و ارايه دومين گزارش ملی در اين زمينه

* ارايه پاسخ سريع و مستدل به مفاد گزارشات دبيرکل و گزارشگر ويژه، به رغم مخالفت شديد ايران با دستورکار مربوطه،

* ارايه گزارش های ملی از سوی ايران به نهادهای ناظر بر معاهدات حقوق بشری،

* تعامل سازنده با دفتر کميساريای عالی حقوق بشر سازمان ملل.

نذيری اصل همچنين به انتخابات يازدهمين دوره رياست جمهوری در ايران اشاره کرد و گفت: اين انتخابات تبلوری از تحقق مردم سالاری سازگار با ارزش های الهی و دينی بود.

وی، اين انتخابات را در راستای ارتقای و حمايت مطلوب تر از حقوق بشر ارزيابی کرد.

سفير و نماينده دائم ايران در دفتر اروپايی سازمان ملل در ژنو همچنين بر لزوم توجه به اين تحول تاکيد کرد و افزود: هيچ کشوری در جهان به ويژه کشورهايی که اين دستورکار غيرسازنده را ايجاد کرده اند، نمی توانند ادعا کنند که وضعيت حقوق بشری بی عيب و نقصی دارند.

نذيری اصل خاطرنشان کرد: رويکرد حجت الاسلام و المسلمين حسن روحانی رييس جمهوری ايران، توسعه رويکرد نوآورانه در قبال موضوعات برای ارتقای حقوق بشر در سطح ملی است.

وی، تهيه پيش نويس منشور حقوق شهروندی با اولويت ارتقای حقوق زنان را از جمله نخستين طرح های رييس جمهوری ايران در اين راستا عنوان کرد.

وی يادآور شد: در اين زمينه، اتخاذ يک رويکرد بی طرفانه، متوازن و غير سياسی جهت اذعان به تحولات مثبت حقوق بشری در جامعه ايران، ضروری است.

سفير و نماينده دائم ايران در دفتر سازمان ملل متحد در ژنو ادامه داد: حاميان اصلی پيش نويس قطعنامه وضعيت حقوق بشر در ايران کسانی هستند که به طور نظام مند نقض حقوق بشر را ناديده انگاشته و حتی از آن پشتيبانی می کنند.

نذيری اصل از جمله اين موارد را نقض فاحش بديهی ترين حقوق انسانی مردم فلسطين و افراد بی گناهی دانست که همه روزه به بهانه به اصطلاح مبارزه عليه تروريسم در سراسر جهان کشته می شوند. اينها تنها نمونه ای از سوابق وخيم کسانی است که خود را حافظان اسناد حقوق بشری می دانند! در اين شرايط است که اعتقاد راسخ داريم که پيش نويس قطعنامه به دنبال منافع سياسی بوده، فاقد اعتبار است.

وی اظهاراميدواری کرد: اعضای اين شورا با انتخاب مسير صحيح به واسطه ارايه رأی منفی در قبال پيش نويس قطعنامه، حمايت خود را از تلاش مردم ايران جهت تحقق جامعه ای مرفه تر، به عمل آورند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016