یکشنبه 10 فروردین 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

معاون فرهنگی سپاه: دغدغه مسئولان فرهنگی رفع فليتر فيس‌بوک نباشد، اقدام برخی مسئولان برای نفوذ جريان انحرافی در فرهنگ

مهر ـ معاون فرهنگی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مهم ترين اولويت اجرايی شدن شعار «اقتصاد و فرهنگ عزم ملی و مديريت جهادی» در سال ۹۳ را دوری جستن مسئولان فرهنگی کشور از غفلت‌های دوره گذشته قلمداد و بر اين نکته که نبايد دغدغه مسئولان فرهنگی کشور رفع فيلتر فيس‌بوک باشد، تأکيد کرد.

حميدرضا مقدم‌فر در گفتگو با خبرنگار مهر درباره های اولويت های اجرايی تحقق فرمايشات مقام معظم رهبری در نامگذاری سال ۹۳ به عنوان سال «اقتصاد و فرهنگ عزم ملی و مديريت جهادی» توضيح داد: در همين ابتدا بايد به اين نکته اشاره کنم که سال جاری ما يک بدهکاری نسبت به شعار سال ۹۲ که «حماسه سياسی، حماسه اقتصادی» نام گرفت، داشتيم چراکه با توجه به مبنای نيازها و الزامات نظام جمهوری اسلامی و نقشه راهی که مقام معظم رهبری در اين شعار برای ما ترسيم کردند، ما نتوانستيم مانند حماسه سياسی که خلق کرديم در حماسه اقتصادی موفق باشيم. از همين رو اين برای ما يک بدهکاری است که بايد در سال ۹۳ و شعاری که رهبر انقلاب بر اجرای آن تاکيد داشتند فعاليت های زيادی را انجام دهيم .

وی ادامه داد: اينکه چرا مقام معظم رهبری بر موضوع فرهنگ در شعار سال ۹۳ تاکيد ويژه‌ای داشته‌اند، موضوع بسيار ارزشمند و مهمی است که بايد دلايل آن را بدانيم. اينکه چرا اقتصاد و فرهنگ بايد همراه با عزم ملی و مديريت جهادی باشد نيز موضوع بسيار مهمی است که به اعتقاد من نامگذاری آن توسط رهبر عزيزمان به ۲ دليل ارتباط پيدا می‌کند. اول اينکه موضوع فرهنگ يکی از مهم ترين دغدغه هايی است که مقام معظم رهبری همواره در سخنرانی ها و ديدارهايشان به آن تأکيد ويژه ای داشتند و دوم غفلت هايی است که در اين زمينه از سوی مسئولان فرهنگی کشور طی سالهای اخير انجام گرفته است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


معاون فرهنگی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: متاسفانه اين غفلت ها يکی از منافذی است که دشمنان انقلاب از آن برای رخنه استفاده کرده‌اند. غفلت فضايی را برای نفوذ باز می کند که ابزار فرهنگی مانند سينما، کتاب، انواع رسانه ها و ادبيات يکی از بهترين و موثرترين محل‌ها برای رخنه‌اند و شايد يکی از دلايل اين رخنه و نفوذ غفلتی باشد که تاکنون مرتکب آن شده ايم. اين در حالی است که در تمام اين سالها يکی از اصلی ترين رهنمودهايی که مقام معظم رهبری به مردم ارائه می دادند موضوعات فرهنگی بود. ايشان همواره به موضوعات و دغدغه هايی که در حوزه فرهنگ وجود دارد تذکر می دادند اما متاسفانه مسئولان در اين زمينه غفلت می کردند و هنوز تصور می کنم برخی از مسئولان به اين غفلت ادامه می دهند.

مقدم‌فر در ادامه صحبتهای خود با اشاره به نقشه مهندسی فرهنگی کشور يادآور شد: خوشبختانه نقشه مهندسی فرهنگی کشور مدتی است بر مبنای فرمايشات رهبر فرزانه انقلاب و قوانين بالادستی نظام در شورای عالی انقلاب فرهنگی تدوين شده و می تواند يکی از بهترين و روشن ترين ابزار برای تحقق شعار ارزشمند سال ۹۳ ياری‌گر ما باشد. ضمن اينکه در اين ۳ دهه و نيمی که از پيروزی شکوهمند انقلاب اسلامی می گذرد فرمايشات رهبرمان به قدری روشن و واضح است که می تواند موجب جلوگيری از هر غفلتی شود.

اين کارشناس مسائل فرهنگی تصريح کرد: متاسفانه ما به جای حل موضوعات و دغدغه های اصلی مان مانند سبک زندگی ايرانی اسلامی که يکی از مهم‌ترين موضوعات فرهنگی ماست و اتفاقا بايد به شدت مراقب نفوذ فرهنگ زندگی غربی در اين جريان باشيم، دغدغه ای نداريم. اما رفع فليتر فيس بوک می شود دغدغه اصلی مسئولان ما. اينها يعنی غفلت يعنی راه را اشتباه رفتن. مسئولان فرهنگی دولت و کسانی که بودجه در اختيار دارند، در حوزه تصميم گيری های فرهنگی نقش موثری دارند و برای فعاليتهای فرهنگی آنها هستند که مجوز می دهند، بايد بدانند که راه را اشتباه رفتن همان غفلت است.

وی ادامه داد: نگرانی هايی که حضرت آيت الله خامنه‌ای در فرمايشات قبلی خود و حتی پيام نوروزی خود پيرامون عرصه فرهنگ داشتند دغدغه هايی است که احساس می کنم غفلت مسئولان فرهنگی موجب پديد آمدن اين وضعيت شده است. همين موضوع هم به خودی خود باعث رخنه و نفوذ دشمنی می شود که بی صبرانه منتظر نفوذ و شناختن غفلت هاست. بنابراين به نظر من آنچه بايد در سال ۹۳ به عنوان مهم ترين اولويت مسئولان فرهنگی کشور قرار گيرد، شناسايی منافذ رخنه دشمن و عرصه‌هايی است که آنها با استفاده از غفلت ها نفوذ کرده‌اند و ما بايد آنها را مسدود کنيم.

معاون فرهنگی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به مولفه های ديگر تحقق شعار سال ۹۳، تاکيد کرد: کاری که بايد درمرحله دوم انجام دهيم تکان اساسی به مسئولانی است که هم اکنون در غفلت هستند و ما بايد آنها را از بسياری موضوعات هوشيار کنيم. البته برخی از اينها هستند که غفلت ندارند و عامدانه موجب نفوذ يک جريان انحرافی در عرصه فرهنگی می شوند که اينجا بايد با آنها مقابله کرد. همانطور که ما در عرصه بيماری‌ها و نفوذ ويروس‌ها به بدن انسان برای حفظ سلامتی مقابله می کنيم، نبايد بگذاريم فکر و انديشه مردم نيز آلوده شود.

مقدم‌فر افزود: بعد از اين کارهايی که به آن اشاره کردم و مسئولان هم بخش مهمی از آن را تشکيل می دهند، کارهايی ايجابی است که متضمن آن تلاش جهادی و انگيزه برای ايجاد يک تحول فرهنگی است. انقلاب ما قبل از هر موضوعی با عنوان يک انقلاب فرهنگی بنا گذاشته شده است. موضوعی که متاسفانه در دهه‌های اخير مورد غفلت قرار گرفته و متاسفانه با تغيير دولت ها نيز با چالش هايی مواجه شده که بايد بيشتر از اينها مورد بررسی قرار گيرند.

اين کارشناس مسائل رسانه گفت: متاسفانه به دليل شرايطی که به واسطه تغيير دولت ها صورت گرفته، افرادی مترصد فرصتهايی بودند تا از غفلت ها استفاده کرده و به بخش فرهنگ نفوذ پيدا کنند. ما در سال ۹۳ بايد از اين غفلت ها دور باشيم و همانطور که در سال ۹۲ حماسه سياسی را با حضور گسترده در راهپيمايی ۲۲ بهمن و حضور حماسی انتخابات رياست جمهوری خلق کرديم، در سال جديد نيز خالق يک حماسه فرهنگی مبتنی بر فرمايشات رهبر انقلاب باشيم.

وی در بخش ديگری از صحبتهای خود با اشاره به سفر اخير مقام معظم رهبری به مناطق عملياتی جنوب کشور و سخنرانی ايشان در جمع کاروان‌های «راهيان نور»، تصريح کرد: همانطور که رهبر انقلاب هم اشاره کردند دوران دفاع مقدس گنجينه بسيار ارزشمندی است که هنوز با گذشت بيش از ۲ دهه ارزش آن برای ملت ايران کم نشده است. اما آيا ما توانسته ايم در عرصه فرهنگ حق مطلب را در اين زمينه و سرمايه عظيمی که در اختيار داريم ادا کنيم؟ اساسا تاکنون چند کار فاخر را توانسته ايم توليد کنيم که تاثيرگذار باشند؟ متاسفانه اين زمينه با وجود فرصت های زيادی که داشتيم، مورد غفلت قرار گرفته است.

مقدم فر با بيان اينکه بر اين باورم که همزمان با کار ايجابی به عنوان يک اولويت، بايد جلوی نفوذ ها را بگيريم، تأکيد کرد: در راس همه غفلت ها اين مسئولان هستند که بايد با مديريت جهادی خود به تحقق شعار سال ۹۳ کمک کنند. مردم ما با عزم ملی خود در سال گذشته نشان دادند که همراه اين نظام بوده و هستند. آنها عليرغم تلاش دشمن که تلاش کرد روحيه استکبار ستيزی ملت ما را کاهش دهد، مقتدرانه در تمام رويدادهای انقلابی ما حضور پيدا کردند و باز هم باعث شکست دشمن شدند.

اين مدرس دانشگاه در بخش پايانی صحبتهای خود تصريح کرد: حتم داشته باشيد عزم ملی در مردم شريف ايران وجود دارد اما عزم ملی و مديرت جهادی بايد در بين مسئولان فرهنگی کشورمان به وجود بيايد که انتظار ما از آنها انتظار مديريت جهادی است که اميدوارم در سال ۹۳ شاهد تحقق آن در بين همه نهادهای مرتبط با موضوع فرهنگ باشيم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016