سه شنبه 13 اسفند 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

معاون فرهنگی وزير علوم: دانشگاه فيسبوک را به رسميت بشناسد


ايسنا ـ معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم با تاکيد بر جلوگيری کردن از امنيتی شدن دانشگاه‌ها، گفت: معتقد نيستيم که اکنون دانشگاه‌ها در فضای امنيتی‌ هستند ولی تاکيد داريم تا فضای دانشگاه امنيتی نشود.

به گزارش خبرنگار «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، سيد ضياء هاشمی در اجلاس معاونين فرهنگی دانشگاه‌های سراسر کشور با تاکيد بر اينکه دانشگاه بدون حراست نمی‌تواند اداره شود و به کمک آنها نيازمنديم، افزود: اين امر به اين معنا نيست که مديريت را به دست آنها بسپاريم تا در زمينه مسائل فرهنگی احساس مسووليت کنند، چرا که امنيتی شدن دانشگاه پيامدهای ناگواری همچون ناامنی و بروز فجايع اخلاقی را در بر خواهد داشت.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


کار فرهنگی به معنای تبليغات و نصب پلاکارد نيست

وی خطاب به معاونين فرهنگی دانشگاه‌ها، گفت: معاونين فرهنگی بايستی به مفهوم فرهنگ توجه ويژه‌ای داشته باشند و کار فرهنگی به معنای تبليغات و نصب پلاکارد نيست. اين در حاليست که گاهی تکرار و برخورد شعارگونه در برابر آرمان‌ها نگرش افراد را منفی می‌کند و بايد در اين زمينه حفظ تعادل را مورد توجه قرار داد. بنابراين چنانچه در بخش‌های ديگر جامعه فعاليت‌های فرهنگی رنگ و بوی تظاهر دارند از دانشگاه توقع می‌رود هدفش را فراموش نکند و به نهادسازی رفتارها و اصلاح نگرش‌ها بپردازد.

معاونت فرهنگی ديده‌بان دانشگاه است

وی آغاز تغيير در هر جامعه‌ای را از دانشگاه دانست و افزود: معاونين فرهنگی بايد در جريان تحولات و تغييرات فرهنگی جهان باشند، چرا که اولين کانون تغييرات در هر جامعه‌ای دانشگاه است و حال که در عصر تغيير و تحولات جهانی هستيم دانشگاه بايد به خوبی رصد کننده اين تغييرات باشد.

هاشمی معاونت فرهنگی را ديده‌بان دانشگاه ناميد و عنوان کرد: معاونت فرهنگی همچون يک ديده بان بايد بالاتر از سطح سايرين قرار بگيرد و انتظار می‌رود معاونين فرهنگی افرادی متخصص باشند و مرتب و مستمر نسبت به ارتقای دانش و فرهنگ خود اهتمام ورزند.

معاون فرهنگی وزارت علوم با اشاره به اينکه هر تغييری در جهان متوجه کشور ما هم خواهد شد، اظهار کرد: امروزه در دهکده جهانی زندگی می‌کنيم و هر تغييری در جهان در زندگی ما نيز موثر است و دانشجويان بيش از آنکه در دانشگاه باشند در فضای جهانی و مجازی حضور دارند. بنابراين مسوولين فرهنگی بايد نسبت به اين گونه مسائل شناخت کافی داشته باشند و اگر شناخت عميق ايجاد نشود در مديريت فرهنگی دچار تاخر می‌شويم و تاخر فرهنگی آسيب‌های بزرگ و کوچکی به همراه خواهد داشت.

جوانان جامعه شايد همه به رنگ ما نباشند اما همه مطلوب ما هستند

وی فعاليت فرهنگی را محدود به دانشگاه ندانست و افزود: معاونت فرهنگی بايد متولی برنامه ريزی و سياست گذاری در امور دانشگاه باشد و دانشگاه يک نهاد فرهنگی است. دانشگاه در کليت خود در فرهنگ تاثيرگذار است و اين امر به اين معناست که معاونت فرهنگی در تمام حوزه‌های دانشگاه مسووليت دارد.

هاشمی با تاکيد بر پيوند دادن دانشگاه به نيازهای جامعه گفت: معاونت فرهنگی بايد متناسب با نيازهای جامعه، دانشگاه را به تمام بخشهای ديگر پيوند زند و يکی از دغدغه‌های مهم تقويت هويت دينی و ملی است. ما در يک جامعه دينی زندگی می‌کنيم و اگر دانشجوی ما پس از خروج از دانشگاه عرق ملی و دينی نداشته باشد اين به اين معناست که عملکرد ما قابل قبول نبوده در اين راه روشهای مختلفی همچون مشارکت، برگزاری اردوهای راهيان و ايرانگردی موثر است.

هاشمی با اشاره به تاکيد وزيرعلوم و رييس جمهوری در ايجاد فضای نشاط و اميد در دانشگاه گفت: دانشجو برای آنکه نشاط داشته باشد بايد نسبت به آينده اميدوار باشد و نشاط به معنای هيجان کاذب نيست؛ بلکه به معنای اميد، جلب انگيزه و مسووليت پذيری است. يک جامعه پويا مدام نسبت به جامعه خود احساس مسووليت می‌کند و در اين ميان دانشجو بايد احساس کند که نقش موثری در اين زمينه دارد و حرفش شنيده می‌شود.

هاشمی با بيان اينکه جوانان جامعه شايد همه به رنگ ما نباشند اما همه مطلوب ما هستند، اظهار کرد: پس پذيرش اين تنوع ضرورت دارد و دانشگاه بايد پيگير و شنونده نقدهای آنها باشد. اين مسئله فقط در تعامل با دانشجو نيست؛ بلکه بايد در برنامه ريزی و سياست‌های کلان دانشگاه ديده شود. دانشجو بايد احساس کند که می‌تواند در خدمت دانشگاه باشد.
نبايد مسائل سياسی را مقدم بر مسائل فرهنگی بدانيم

معاون وزير علوم با اشاره به اينکه استبداد در رای هلاکت در پيش خواهد داشت گفت: در حوزه فرهنگ استبداد و خودرايی‌ در ابتدا هلاکت را در پی خواهد داشت و پس از آن صدمه‌های جبران ناپذيری به فرهنگ جامعه وارد می‌شود. مسئولين فرهنگی در دانشگاه‌ها با بهره گيری از افراد خبره و تشکيل شوراهای مشورتی در معاونت‌های فرهنگی بايد کار را پيش ببرند.

وی سياست زدگی در مسير فرهنگ را مهلک خواند و افزود: بايد جايگاه فرهنگ و شان آن را به خوبی بشناسيم و نبايد مسائل سياسی را مقدم بر مسائل فرهنگی بدانيم. فرهنگ مبدا حوزه‌های ديگر جامعه است و نبايد تحت الشعاع سياست و اقتصاد قرار بگيرد. معاون فرهنگی نبايد با ايجاد تقابل ميان فرهنگ و سياست، خود و دانشگاه را سياست زده کند.

معاون فرهنگی وزارت علوم با تاکيد بر اينکه کار فرهنگی بازخوردی بلند مدت دارد اظهار کرد: در اين حوزه بايد نگرش بلند مدت داشت. نگرش و رفتار افراد به سرعت تغيير نمی‌کند و نبايد در حوزه مديريت فرهنگی توقع بازخورد سريع داشته باشيم.

وی تنوع فرهنگی در جامعه را يک سرمايه تلقی کرد و افزود: تنوع فرهنگی در دانشگاه شکوفا می‌شود و نبايد مسئولين از آن بهراسند بلکه با به رسميت شناختن آن تهديدها را به فرصت تبديل کنند همچنين نبايد با نگاه منفی ميان فرهنگ‌های مختلف تقابل ايجاد کنند .

دانشگاه بايد فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی همچون فيسبوک را به رسميت بشناسد

وی يکی از مهمترين محل‌های تلاقی فرهنگ‌ها را فضای مجازی دانست و افزود: دانشگاه بايد خود فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی همچون فيس بوک را به رسميت بشناسد چرا که اين ابزارها فرصت‌ها و راهکارهای خوبی را برای رساندن صدای ما به جهان فراهم کردند. عده‌ای می‌گويند برای حضور در فيسبوک چه راه حلی داريم مگر بحرانی وجود دارد که به دنبال راه حل می‌گرديد. اين مسئله مثل اين است که بگوييم زندگی در شهر نسبت به روستا مخاطره آفرين است. درست است که شهر آسيب پذيرتر است اما امکانات بيشتری دارد. در نگاه به حوزه فضای مجازی نبايد به عنوان يک معضل به آن نگاه کرد.

وی افزود: فضای مجازی بخشی از زندگی شده است که بايد برای آن برنامه د اشته باشيم . عدم حضور در اين حوزه به معنای باز کردن راه برای ديگران است.

۶۰درصد دانشجويان از وی‌چت و وايبر استفاده می‌کنند

معاون فرهنگی وزارت علوم با اشاره به تحقيق دفتر نهاد نمايندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، اظهار کرد: طبق تحقيقات ۶۰ درصد دانشجويان ما از ابزارهای ارتباطی همچون وی چت و وايبر استفاده می‌کنند و ما بايد آنها را مخاطب خود قرار دهيم و نبايد با درگير شدن در دعواهای خود اين ۶۰ درصد را فراموش کنيم.

مخفی کردن آسيب‌های اجتماعی کمکی نمی‌کند

هاشمی با بيان اينکه بايد به سمتی حرکت کنيم که افراد با ديدن نيروهای امنيتی و حراست احساس آرامش کنند، اظهار کرد: دانشگاه بدون حضور حراست و نيروی امنيتی اداره نمی‌شود بلکه برخی مسائل پشت پرده وجود دارد که برای مديريت و شناخت آن به آنها نيازمنديم. زمانی افراد احساس آرامش می‌ کنند که نگاه فرهنگی درستی ايجاد کنيم. دانشگاه به حراست نيازمند است اما نبايد مديريت را به دست آنها بسپاريم. آنها در زمينه مسائل فرهنگی نبايد احساس مسئوليت کنند و خط مشی به ما نشان دهند.

وی پيامدهای امنيتی شدن دانشگاه را ناامنی و بروز فجايع اخلاقی عنوان کرد و افزود: محيط دانشگاه يک محيط فرهنگی است و مخفی کردن آسيب‌ها به حل آنها کمکی نمی‌کند. البته لازم نيست آنها را فرياد بکشيم اما بايد نسبت به آنها احساس مسئوليت داشته باشيم. مديريت آسيب‌های اجتماعی از وظايف معاونت فرهنگی است و اولين مرکزی که مشکلات را رصد می‌کند اين معاونت می‌باشد.

معاون فرهنگی وزارت علوم با بيان اينکه رفتارهای غلط چه مشفقانه و چه غيرمشفقانه عوارض بر جای می‌گذارد گفت: بايد از رفتارهای غلط در دانشگاه جلوگيری کنيم و از بخشهای ديگر برای اداره دانشگاه کمک بگيريم.

برگزاری کرسی‌ آزاد انديشی تکنيک نيست، راهبرد است

وی با تاکيد بر برگزاری کرسی‌های آزاد انديشی و بسط تفکر انتقادی مبتنی بر عقلانيت گفت: برخی افراد غير متخصص گمان می‌کنند زمانی که صحبت از عقلانيت می‌شود به آنها توهين می‌کنيم اين در حالی است که ممکن است آدمهای عاقل نيز رفتارهای خلاف عقلانيت انجام دهند. برگزاری کرسی‌ آزاد انديشی يک تکنيک نيست بلکه يک راهبرد است. تاکيد چندين باره مقام معظم رهبری بر برگزاری کرسی‌های آزاد انديشی حاکی از اين است که دانشگاهيان متوجه منظور ايشان نشده‌اند. کرسی آزادانديشی باعث ايجاد رشد فکری،‌ ايجاد فضای آزاد در دانشگاه و رشد و گسترش علوم انسانی می‌شود و لازمه اين مسئله حرکت در بستر منطقی، آرام و آزاد است.

به گزارش ايسنا، هاشمی با بيان اينکه بايد بستری ايجاد شود تا تمام عقايد بتوانند نظرات خود را بيان کنند اظهار کرد: در محيط دانشگاه هر تفکری در چهارچوب قانون حق ابراز عقيده دارد و اين مخاطب است که خود انتخاب می‌کند. اين مسئله مستلزم همکاری دانشگاه است و هيچ نهادی حق دخالت در اين زمينه را ندارد. هرچند که در خيلی از کارها حق دخالت نداريم اما دخالت می‌کنيم. دانشجو و استاد بايد احساس کنند که با ابراز عقيده دچار مخاطره نمی‌شود.

معاون فرهنگی وزير علوم با تاکيد بر اينکه در فعاليت‌های فرهنگی بايد نگاه جهانی داشته باشيم گفت: معاونت فرهگی بايد وارد فضاهای بين المللی شود و تعامل اين معاونت با معاونت امور بين المللی بايد توسعه پيدا کند از همين روست که توجه به فضای مجازی نيز مورد تاکيد است.

وی همچنين در تعامل معاونت فرهنگی با دفتر نمايندگی مقام معظم رهبری تاکيد کرد و افزود: همکاری با نهاد می‌تواند بسيار مثمر ثمر باشد.

در حوزه فرهنگی انحصار گرايی و تک صدايی بايد به پايان برسد

هاشمی با تاکيد بر اينکه مسئولين فرهنگی دانشگاه بايد سعه صدر داشته باشند، گفت: تشکل‌های فعال و تشکل‌هايی که بناست بر فرايند قانونی در آينده ايجاد شوند بايد در فضايی آرام و آزاد فعاليت کنند. آزاد بودن تشکل‌ها يک امر طبيعی است اما بايد در چارچوب قانون باشد. اگر قانون مشکلی دارد بايد معاونين فرهنگی از مسيرهای تغيير قانون اين مسئله را پيگيری کنند اما تا زمانی که قانون پابرجاست بايد به آن عمل کنند.

وی با تاکيد بر اينکه در حوزه فرهنگی انحصار گرايی و تک صدايی بايد به پايان برسد گفت: در اين زمينه نبايد انحصارگرايانه عمل کنيم و تريبون‌ها را برای ديگران فعال کنيم. معاونت فرهنگی محدود به دانشجويان نيست و اساتيد و کارمندان نيز بايد فعاليت داشته باشند.

وی افزود: بايد از موازی کاری اجتناب کنيم و معاونت فرهنگی با دوری از تصدی گری به امر مديريت بپردازد و برخی از امور را به دست تشکل‌ها بسپارد.

معاون فرهنگی وزارت علوم در پايان با تاکيد بر اينکه معاونين فرهنگی نمايندگان دولت تدبيرو اميد هستند، اظهار کرد: معاونين فرهنگی بايد در حمايت از سياست‌های دولت گام بردارند و اگر فردی موافق اين مسئله نيست می‌تواند کنار بکشد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016