یکشنبه 11 اسفند 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

وزير ارشاد: فيلترينگ فيس‌بوک لغو می‌شود

ايسنا ـ وزير ارشاد معتقد است: به بهانه حفظ ارزش‌های اسلامی جلو رشد چيزی را در کشور نمی‌توان گرفت. از اين رو، مساله فيلتر بودن فيسبوک جزو مواردی است که پس از مدت زمانی حل خواهد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، علی جنتی وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره فيلتر شدن شبکه‌های اجتماعی در کشور اذعان کرد:‌ به هر حال من شخصا با مجموعه‌ای فرهيختگان در کشور اعتقاد داريم که نمی‌توانيم افراد را در محيطی محدود محصور کنيم و ادعا کنيم هيچ ارتباطی با دنيا نداريم و به بهانه حفظ ارزش‌های اسلامی جلو چيزی را بگيريم.

او افزود: اگر به عقب بازگرديم، می‌بينيم خيلی کارها که در اول انقلاب انجام شده مضحک به نظر می‌آيد؛ مثل اين که ويدئو و دستگاه فکس ممنوع بود.

جنتی با بيان اين‌که الان در دنيا شبکه‌های اجتماعی فعال هستند، تصريح کرد: ۷۰۰ ميليون نفر در دنيا عضو فيسبوک هستند که چهار ميليون نفر از اين تعداد را ايرانی‌ها تشکيل می‌دهند ولی ما آن را محصور کرده‌ايم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی با تاکيد بر اين‌که در دولت چنين تفکری وجود ندارد که شبکه‌های اجتماعی را فيلتر کنيم، اظهار کرد: در کارگروه مصاديق مجرمانه که شش وزير در آن عضو هستند، درخواست جلسه داده‌ايم. مباحث را دراين زمينه به تفسير بيان کرده‌ايم و اعلام کرده‌ايم نمی‌توانيم دور خود احصار بکشيم.

وی با اشاره به اين‌که ما بايد سعی کنيم از اين پديده بيشترين استفاده را به نفع خود داشته باشيم، گفت:‌ البته اين موضوع جزو مواردی است که حل آن نياز به زمان دارد و با گذشت زمان برطرف می شود.

مخالفت با اعتراض به آثار هنری

جنتی که امروز در نشست صبحانه با اعضای هيات نمايندگان اتاق بازرگانی تهران سخن می‌گفت، همچنين با بيان اين‌که ما از افزايش درصد و رشد پروانه‌ها برای ساخت فيلم و آلبوم‌های موسيقی تا پايان کار دفاع می کنيم، خاطرنشان کرد: اين اتفاق که يک فيلم و يا يک آلبوم موسيقی ساخته شده و بعد يک عده با جوی سازی‌های خود با ادعای دفاع از فضای کشور اقدام به جمع آوری آن‌ها از بازار کنند، مخالف هستيم.

وی ادامه داد: در حال حاضر فضای اميدوارکننده‌ای در بين نويسندگان و نخبگان کشور فراهم شده و آن‌ها احساس می‌کنند که اگر وارد ميدان شوند کار روی زمين نمی‌ماند.

جنتی با بيان اين‌که سال آينده سينماگرانی که چند سالی فيلم نمی‌ساختند به صحنه می‌آيند، خاطرنشان کرد: اين افراد برای سال آينده فيلم می‌سازند و حتی در چند ماه گذشته بسياری از آن‌ها برای دريافت مجوز فيلم‌های خود اقدام کرده‌اند.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در حال حاضر برخی از سينماها تنها با ۳۰ تا ۵۰ درصد از ظرفيت خود کار می کنند، اين درحالی است که ۳۳۰ سالن سينما در کشور داريم که هر کدام با مشکلات فراوانی مواجه‌اند و ما به دنبال برطرف کردن مشکلات سينماها و حتی ديجيتالی کردن آن‌ها هستيم.

وی با بيان اين‌که سعی بر اين است که اقبال رفتن به سينما بيشتر شود، تصريح کرد: با اين روند، هم سينماگران سود می‌کنند و هم توليدکنندگان فيلم‌ها.

جنتی با اعلام اين خبر که تا سال آينده ۲۰ تا ۳۰ سالن جديد سينما در کشور مورد بهره برداری قرار می‌گيرد همچنين خاطرنشان کرد: روز اول بهمن ماه را روز سينما مطرح کرديم، آنقدر جمعيت به سينماها رو آوردند که برخی به طور مثال به پرديس پارک ملت هجوم آورده و شيشه‌های آن را شکستند.

وی با اشاره به حوزه کتاب و نشر در کشور گفت: در اين حوزه مشکلات زيادی داريم ولی می‌توان اين بخش را نيز سودآور کرد.

افغانستان، بازار هدف کتاب ايران

جنتی ادامه داد:‌ افغانستان ميدان وسيعی برای فروش کتاب‌های ايرانی است، ما نيز با مشکلات صنعت چاپ در کشور آشنا هستيم ولی با همت خود می‌توان آن را به سودآوری خوبی رساند.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی با بيان اين‌که زمينه برای فروش کتاب‌های ايرانی به افغانستان وجود دارد، گفت: با اين روند اقبال فعاليت‌های هنری نيز افزايش می يابد.

وی از احتمال امضای تفاهم‌نامه‌ای بين وزارت فرنگ و و ارشاد اسلامی و وزارت صنعت، معدن و تجارت خبر داد و گفت:‌ ما با وزارت صنعت، معدن و تجارت مذاکره‌ای کرديم که در صنايع فرهنگی جهش ايجاد شود و در اين راستا يک تفاهم نامه در حال تهيه است.

جنتی گفت: بخش خصوصی می‌تواند به حوزه صنايع فرهنگی در کشور رونق ببخشد.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد:‌ بانک‌ها نيز حضور خوبی در اين زمينه داشته‌اند و آثار آن خريداری و آن‌ها را صادر کرده‌اند.

رشد کشور در گرو مطبوعات آزاد

جنتی در ادامه درباره حوزه مطبوعات با تاکيد بر اين‌که مطبوعات در کشور با مشکلات زيادی همراه هستندف گفت:‌ دولت به دنبال اين است که فضا را برای رسانه‌ها و مطبوعات باز کند.

وی افزود:‌ رشد کشور در گرو رشد مطبوعات است و دليل مشکلات بسياری که در کشور شاهد هستيم اين است که به مطبوعات اجازه رشد نداده‌ايم.

جنتی با تاکيد بر اين‌که با مطبوعاتی که انتقاد می‌کنند پيش از اين نيز برخورد می‌شده است، اظهار کرد: سعی می کنيم فضا را باز کنيم و اگر به مطبوعات ميدان دهيم، آنها نيز سودآور هستند.

وی در ادامه با بيان اين‌که به عموم کتاب‌هايی که درخواست مجوز کرده‌اند مجوز داده شده است، تصريح کرد: اين در حالی است که بخشی از توسعه کشور در گرو توسعه فرهنگی است. در راه توسعه، سياست، اقتصاد و فرهنگ هر سه بايد به موازات يکديگر رشد کنند.

سازمان ميراث و گردشگری را شخم زدند

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه درباره وضعيت سازمان ميراث فرهنگی گفت: متاسفانه در سال‌های قبل سازمان ميراث فرهنگی را شخم زده‌اند. عناصری که در آن حضور يافته‌اند آن را به هم ريخته و هر تکه آن را به جايی از ايران برده و بسياری از آثار فرهنگی را مخدوش کرده‌اند.

وی درباره وضعيت صدور مجوز نشريه در کشور تصريح کرد: در حال حاضر هيچ مشکلی برای صدور مجوز نشريه نداريم. مجوز برای انتشار نشريه‌های اختصاصی به راحتی انجام می‌شود.

جنتی درباره کاهش تحريم‌ها در کشور نيز بيان کرد: سياست دولت در امور خارجه آثار مشهودی به همراه داشت؛ گام اول و توافق ژنو فضا را باز کرد و رييس جمهور تاکيد دارد که از همان اولين روز اجرای توافقات ژنو دستگاه‌های ذيربط از فرصت به‌وجود آمده استفاده کنند.

به گفته وی، در حال حاضر بيمه کشتی‌ها مشکلی ندارد، مشکل واردات قطعات خودرو هواپيما برطرف شده و بخشی از پول‌های بلوکه شده در حال بازگشت است و در ‌آينده نيز باقی پول‌های بلوکه شده به کشور بازمی‌گردد.

وی در ادامه درباره واردات کاغذ گفت: بايد بتوانيم در اين زمينه سرمايه‌گذاری کرده و توليد کاغذ را در داخل کشور افزايش دهيم. البته دست يافتن به اين موضوع در کوتاه‌مدت امکان‌پذير نيست.

جنتی با بيان اين‌که دولت‌ها به راحتی حاضر نيستند امکاناتی را که در اختيار دارند به بخش خصوصی واگذار کنند، بيان کرد: کسانی که می‌توانند به توسعه و رونق اقتصادی کشور کمک کنند بايد به عرصه ورود کنند. البته وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در کشور يک دستگاه فرهنگی و حاکميتی در کشور است.

تغيير در پرداخت يارانه مطبوعات

وی در ادامه درباره ضوابط پرداخت يارانه به مطبوعات بيان کرد: ما کار را به خود مطبوعات واگذار کرديم؛ ترکيبی برای ضوابط پرداخت يارانه تعيين شده تا ديگر سليقه‌ای عمل نشود.

جنتی با اشاره به اين‌که اين ضوابط توسط خود اهالی مطبوعات تدوين شده و قرار شد براساس تعداد صفحات، نوع نشريه، نوع کاغذ و مطالب يارانه پرداخت شود، اذعان کرد: ما اين ضوابط را امضا کرده و روی سايت معاونت برنامه‌ريزی وزارتخانه قرار داده‌ايم. هر يارانه‌ای هم که به مطبوعات پرداخت شد، بر اساس همين ضوابط است.

تفاهم سه وزارتخانه برای مشکل انجمن صنفی

وی درباره آخرين وضعيت انجمن صنفی روزنامه نگاران خاطرنشان کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعی درباره بازگشايی مجدد انجمن صنفی روزنامه نگاران مشکلی ندارند.

وزير ارشاد ادامه داد: در گذشته شکايتی از سوی وزارت اطلاعات عليه اين انجمن شده که اين شکايت منجر به پلمپ انجمن صنفی شد.

وی با ا علام اين موضوع که تفاهم‌نامه‌ای بين وزارت اطلاعات و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعی منعقد شده و قرار شده وزارت اطلاعات شکايت خود را پس بگيرد، با تاکيد بر اين‌که‌در حال حاضر وزارت اطلاعات شکايت خود را عليه انجمن صنفی روزنامه‌نگاران پس گرفته است، گفت: قرار شده روزنامه‌نگاران عضو، مجمع عمومی تشکيل و هيات مديره خود را انتخاب کنند.

در پايان اين نشست يحيی آل اسحاق پيشنهاد تشکيل کميته‌ای شامل اتاق بازرگانی و نمايندگان تشکل‌های مد نظر و وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی را برای رسيدگی به موضوعات مطرح شده ارايه کرد که در انتها وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی با اين پيشنهاد موافقت کرده و نماينده وزارتخانه را معرفی کرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016