پنجشنبه 14 فروردین 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

معاون وزير خارجه ايران: برای رياست جمهوری مادام العمر بشار اسد تلاش نمی کنيم

امير عبداللهيان که مسؤوليت معاونت امور خاورميانه و شمال آفريقا را برعهده دارد اضافه کرد: ايران اميدوار است در مدت يک ماه آينده ديدارهايی با مقامات عربستان سعودی برای رفع اختلافات برگزار شود.
ايران می گويد برای حضور مادام العمر بشار اسد در قدرت تلاش نمی کند.

به گزارش عصر ايران، حسين اميرعبداللهيان معاون وزير خارجه ايران که در سفر به امارات به سر می برد در مصاحبه با رويترز گفت: ايران برای بقای نامحدود بشار اسد رئيس جمهور سوريه در قدرت تلاش نمی کند اما همزمان نمی خواهيم قدرت های افراط گرا جايگزين وی بشوند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


سوريه از سه سال پيش تاکنون با بحران و ناآرامی های گسترده ای روبه رو است که هم اکنون به جنگ داخلی ميان نيروهای دولتی و مخالفان مسلح تبديل شده است.

مخالفان برای برکناری بشار اسد از قدرت تلاش می کنند. بخش مهمی از مخالفان، تندروهای اسلامگرا و مرتبط با القاعده هستند. جنگ در سوريه تاکنون بيش از ۱۴۰ هزار کشته بر جا گذاشته است.

بشار اسد از سال ۲۰۰۰ ميلادی تاکنون رياست جمهوری سوريه را برعهده دارد. سوريه در سال جاری ميلادی هم ميزبان برگزاری انتخابات رياست جمهوری است و بشار اسد می تواند با کانديداتوری، برای يک دوره رياست جمهوری ديگر انتخاب شود.

امير عبداللهيان که مسؤوليت معاونت امور خاورميانه و شمال آفريقا را برعهده دارد اضافه کرد: ايران اميدوار است در مدت يک ماه آينده ديدارهايی با مقامات عربستان سعودی برای رفع اختلافات برگزار شود.

وی در پاسخ به سوالی درباره فعاليت های ايران در تعدادی از کشورهای عربی هم گفت: ثبات صلح و توسعه در يمن، بحرين ، سوريه و هرکشور ديگری در منطقه به سود جمهوری اسلامی ايران است.

معاون وزير خارجه ايران هم اکنون در حال انجام سفر به چند کشور منطقه از جمله کويت و امارات است.

وی افزود: دارای روابط ريشه داری با سوريه هستيم. اين کشور هم پيمان استراتژيک ضد اسرائيل است.

اميرعبداللهيان افزود: تلاش نمی کنيم بشار اسد برای مادام العمر، رئيس جمهور باقی بماند. با اين حال موافق ايده استفاده از نيروهای تندرو و تروريسم برای سرنگونی اسد و دولت سوريه نيستيم.

وی همچنين گفت که کمک های ايران به سوريه محدود به کمک های انسان دوستانه مانند مواد غذايی و دارواست.

اين مقام ارشد دستگاه ديپلماسی ايران گفت: موضع دربرابر سوريه به صورت منطقه ای تغيير کرده است. هم اکنون ضرورت دارد مسير موازی برای مذاکرات صلح در سوريه برقرار شود.

اميرعبدالهيان پس از ديدار و گفتگو با وزير مشاور در امور خارجه امارات اين سخنان را به رويترزگفت. وی اظهار داشت که در اين ديدار به سوريه ، بحرين ، يمن و مصر نيز گفتگو کرده است.

معاون وزير خارجه ايران همچنين آمادگی خود را برای ديدار با مقامات سعودی اعلام کرد اما گفت ايران در انتظار تعيين زمان ديدارها از سوی طرف سعوی است.

وی افزود: سؤتفاهم ميان عربستان سعودی و ايران در سوريه، عراق و بحرين را می توان از طريق مذاکرات حل کرد . اميدواريم اين مذاکرات را در ماه آينده يا در نزديک ترين زمان ممکن انجام بدهيم.

معاون وزير خارجه ايران درباره مذاکرات با گروه ۱+۵ درباره برنامه هسته ای تهران هم گفت اميدواريم دو طرف در مهلت تعيين شده به توافق دست يابند. مذاکرات سخت است اما گام های مهمی در پيش گرفته شده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016