جمعه 15 فروردین 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

چهار سرباز گروگان توسط جیش العدل آزاد شدند

سازمان جیش العدل که در روز ١٧ بهمن سال گذشته پنج مرزبان ایرانی را به اسارت گرفته بود ، و یکی از آنها بنام جمشید نادری فر را به قتل رسانده بود، در بامداد صبح جمعه ١٥ فروردین اعلام کرد چهار سرباز اسیر به نام های سجاد زوهانی، محمد نظامی، جمشید تیموری و رامین حضرتی را بنا به درخواست علمای اهل سنت بلوچستان رها کرده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اختصاصی خبرنامه گویا

در این بیانه آمده است که به اطلاع عموم مردم ایران می رساند مذاکرات بین مسئولین سازمان و هیئت اعزامی علمای اهلسنت با تصمیم آزادی نظامیان رژیم به پایان رسید. جیش العدل در این بیانیه می گوید "علمای اهلسنت که دارای مکانت بزرگی در جامعه اهل سنت ایران هستند از ابتدای ماجرای اسارت نظامیان رژیم میانجی گری کرده و سعی کردند این ماجرا به خیر و خوبی حل گردد که نهایتا شورای مرکزی و رهبری سازمان جیش العدل رای به آزادی نظامیان داده و آنها را تحویل وفد اعزامی دادند. این تصمیم خالصتا در پاسخ به مطالبه علمای اهلسنت و در راستای نشان دادن حسن نیت و انسان دوستی اتخاذ گردید تا نظام حاکم هم در راستای آزادی زندانیان اهلسنت گام بردارد و در غیر این صورت بر مشکلات و مسائل منطقه افزوده خواهد شد و این آخرین اقدام در نوعش نخواهد بود."

مقام های دولتی هیچگونه عکس العملی در مقابل این خبر نشان نداده اند، و هنوز معلوم نیست که آیا جیش العدل به خواسته های خود برای آزادی زندانیان بلوچ دست یافته یا نه.

به گزارش خبرنامه گویا عبدالستار دوشوکی مدیر مرکز مطالعات بلوچستان در لندن و کارشناس مسائل بلوچستان می گوید که از متن اعلامیه جیش العدل اینگونه بر می آید که آنها تحت فشار و یا درخواست مستمر و جدی علمای اهل سنت و معتمدین محلی و احتمالا فشار منابعی در پاکستان ناچارا راضی به این امر شده اند. زیرا در اعلامیه آنها آمده است که امیدوارند نظام نیز در راستای آزادی زندانیان اهلسنت گام بردارد. بر طبق تحلیل آقای دوشوکی روز قبل از آزادی گروگان ها، شایعات فراوانی به نقل از علی اوسط هاشمی استاندار سیستان و بلوچستان مبنی بر تبادل ٣٤ زندانی اهل سنت در مقابل آزادی چهار سرباز اسیر وجود داشت. دوشوکی معتقد است که انتشار این خبر علامت و یا اشاره ویژه ای بود برای جیش العدل مبنی بر تائید نهایی موضع هئیت مذاکره کننده با جیش العدل توسط مقامات رسمی دولت ایران. بعد از نشر این "علامت ویژه" جیش العدل گروگان ها را در غروب روز پنج شنبه ١٤ فروردین در نوار مرزی و در داخل خاک پاکستان به نمایندگان علمای اهل سنت واگذار کرد. اگرچه بعد از چند ساعت حسینعلی امیری سخنگوی وزارت کشور در گفت ‌و گو با خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری فارس ادعای توافق برای تبادل ٣٤ زندانی با مرزبانان ربوده شده را رد کرد و گفت: این خبر صحت ندارد. متعاقب آن استاندار سیستان و بلوچستان نیز این خبر را تکذیب کرد. شایعه دیگری مبنی بر تحویل یک جسد توسط پاکستان به ایران با یاداشتی از جیش العدل نیز توسط آن سازمان تکذیب شده بود. در بیانه ای که جیش العدل صادر کرده بود آمده است "سازمان جیش العدل ادعای رسانه ها مبنی بر تحویل دادن جسد یک ایرانی به ایران و نسبت دادن مسئولیت کشتن این فرد به سازمان جیش العدل را به شدت تکذیب می نماید و چنین چیزی از پایه و اساس دروغ می باشد زیرا رزمندگان جیش العدل در خاک پاکستان نیستند تا مسئول این حادثه باشند."

اما دوشوکی در مورد بازار شایعات و اخبار ضد و نقیض می گوید در مورد تحویل جسد به ایران احتمالا ادعای جیش العدل معقول تر بنظر می رسد. ولی در مورد تبادل زندانی وی معتقد است که بر طبق برخی از اخبار پراکنده از منطقه سیستان و بلوچستان، مقامات دولتی قول آزادی ٣٤ زندانی را در آینده ای نزدیک و بدون سر و صدا داده اند. بدون دریافت حداقل وعده و تضمین بررسی آزادی زندانیان از طریق مذاکره کنندگان محلی و نمایندگان علمای اهل سنت، آزادی سربازان اسیر بعید به نظر می رسید. در نتیجه شایعه تبادل ٣٤ زندانی بلوچ با چهار مرزبان نمی تواند از پایه بی اساس باشد. بعقیده دوشوکی این زندانیان احتمالا در طی هفته های آینده بصورت فردی، محرمانه و بدون سر و صدا با اخذ ضمانت های امنیتی آزاد خواهند شد. وانگهی با توجه به سفر نواز شریف نخست وزیر پاکستان در ماه آینده به ایران، جیش العدل چاره دیگری جز رهایی گروگان های اسیر نداشت. وی نقش سازنده مولانا عبدالحمید اسماعیل زهی امام جمعه زاهدان و تعامل و همکاری مثبت بین او و استاندار را کلید حل این معضل انسانی می داند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016