یکشنبه 17 فروردین 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

جزئیات جدید از توافق نفتی ایران و روسیه

تدبیر: امضای تفاهم نامه نفتی بین ایران و روسیه، جدی تر می شود و مقام های آمریکایی نگران تر. اولین بار در ماه ژانویه بود که خبرگزاری «رویترز» خبر از انجام مذاکراتی داد که در صورت نهایی شدن قراردادی 20میلیارد دلاری بین ایران و روسیه برای تهاتر نفت و کالا بسته می شود. این خبرگزاری چهارشنبه گذشته، 13فروردین ماه، به نقل از یک منبع آگاه خبر از امضای تفاهمنامه بین ایران و روسیه داد. اما هیچ مقام ایرانی این خبر را تایید نکرد.

حالا یک منبع آگاه در وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به «تدبیر» خبر داده که این تفاهم نامه هنوز به امضا نرسیده است. این منبع آگاه گفت:« قرارداد تهاتر نفت و کالا میان دو کشور در حال مذاکره است. این مذاکرات درباره فهرست و حجم کالاهاست.» او همچنین درباره مبلغ این قرارداد که رسانه ها آن را بین 15 تا 20میلیارد دلار عنوان کرده بودند، گفت:« سقف این قرارداد 20میلیارد دلار تعیین شده است. اما این موضوع که در مرحله اول ارزش قرارداد چه میزان باشد در حال مذاکره است.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اگرچه هنوز این قرارداد نهایی نشده است اما مقام های آمریکایی نسبت به امضای آن ابراز نگرانی کرده اند. روزنامه «وال استریت ژورنال» روز جمعه به نقل از یک مقام ارشد آمریکایی نوشت:« ما نسبت به این قرارداد نگرانی های جدی داریم. ما آشکارا و به صورت شفاف نگرانی های خود را به هر دو طرف نسبت به انجام این قرارداد یا هر قرارداد دیگری اعلام می کنیم.» این مقام آمریکایی همچنین با اشاره به اینکه ممکن است این قرارداد در لیست تحریم های آمریکا باشد، گفته است:« اگر چنین قراردادی انجام شود مغایر با قرارداد موقت انجام شده در اواخر ماه نوامبر میان ایران و 1+5 است و ممکن است باعث اعلام تحریم های آمریکایی به تمام افراد دخیل در این قرارداد شود.»

اما این منبع آگاه در وزارت امور خارجه تاکید کرد:« قرارداد نفتی بین ایران و روسیه در چارچوب روابط تجاری کشورها با یکدیگر است. خرید و فروش نفت بخشی از روابط تجاری ایران و روسیه است که در چارچوب کمیسیون مشترک انجام می شود. این قرارداد، اقدامی بسیار مهم است که اگر محقق شود تاثیر بسیار مهمی در روابط اقتصادی دو کشور خواهد داشت.»

او افزود:« قرارداد نفتی بین ایران و روسیه به هیچ وجه خلاف مقررات و قوانین بین المللی نیست. آمریکایی هایی پیش از این نیز به صورت یکجانبه موارد بسیاری را تحریم کرده اند که هیچ مبنای قانونی نداشته است. اما این بار ابزار خاصی برای جلوگیری از امضای این تفاهمنامه ندارند چون نه تنها خلاف مقررات بین المللی نیست بلکه همکاری دوجانبه ای است بین دو کشور که ایران می تواند آن را با هر کشوری داشته باشد.»

او همچنین درباره تاثیر این امضای این قرارداد بر مذاکرات ایران و گروه 5+1 گفت:« تصور نمی کنم درصورت امضای این تفاهمنامه بین ایران و روسیه، ادامه مذاکرات ایران و گروه 5+1 با مشکل خاصی مواجه شود زیرا این تفاهمنامه به هیچ وجه خلاف مفاد توافق ژنو یک نیست و هیچ قاعده حقوقی بین المللی را نیز نقض نکرده است.»


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016