سه شنبه 5 فروردین 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

چرا تنش های بی سابقه ميان روسيه و آمريکا به نفع ايران تمام می شود؟

درحاليکه روسيه سعی در الحاق کريمه به خود داشت و آمريکا تحريم های بيشتری عليه مسکو اعمال می کرد، مقامات اين دو کشور هفته ی گذشته در کنار يکديگر در وين نشستند و تظاهر کردند که جنگ سرد جديد بر گفتگوهای هسته ای تاثير نداشته است.

پايگاه خبری تحليلی انتخاب (Entekhab.ir) : فايننشال تايمز نوشت: درحاليکه روسيه سعی در الحاق کريمه به خود داشت و آمريکا تحريم های بيشتری عليه مسکو اعمال می کرد، مقامات اين دو کشور هفته ی گذشته در کنار يکديگر در وين نشستند و تظاهر کردند که جنگ سرد جديد بر گفتگوهای هسته ای تاثير نگذاشته است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گزارش سرويس بين الملل «انتخاب»، مقامات امريکايی پس از پايان مذاکرات هسته ای با ايران در وين از نقش سازنده ی روس ها ابراز رضايت کردند.

يک مقام ارشد آمريکايی گفت که مسکو هيچ نفعی از دستيابی ايران به بمب اتمی يا تشديد تنش ها در خليج فارس نمی برد.مسکو به خاطر منافع خود در مذاکرات شرکت می کند.

بله، پوچ و بيهوده است اگر تصور کنيم، در صورت ادامه بحران اوکراين، اين مسئله به خاورميانه کشيده نمی شود و بر ايران تاثير نمی گذارد، چراکه در وهله ی اول، اينجا جايی است که آمريکا بيشترين اسيب را می بيند.

رابترت اينهورن مذاکره کننده سابق آمريکا با ايران می گويد: اگر عاقلانه نگاه کنيم، دليلی وجود ندارد که روس ها مذاکرات هسته ای را نابود کنند اما در حال حاضر شما نمی توانيد روی اينکه پوتين ضرر و زيان را بسنجد، حساب کنيد.

باوجود رفتار خوب روس ها در وين، نماينده مسکو با صدور هشداری اين شهر را ترک کرد. او گفت که روسيه ممکن است از مذاکرات هسته ای به عنوان اهرم فشار استفاده کند.

فيودور لوکايانوف تحليلگر در مسکو می گويد: انتظار می رود که مسکو انتقال تسليحات به سوريه را افزايش دهد و نيز روابط با ايران را تقويت و نزديک تر کند.

وی پيش بينی کرد: روسيه هيچ دليلی برای کاهش دردسرهای امريکا در خاورميانه نمی بيند.

اما روسه تا چه حد می خواهد به منافع غربی ها ضربه بزند؟ خروج از مذاکرات هسته ای ايران بيهوده خواهد بود. اما مسکو سعی در تضعيف جبهه غرب و تقويت ايران خواهد کرد.

کارشناسان همچنين نگران فروش تسلسحات روسيه به ايران از جمله اس ۳۰۰ هستند.

کليف کوپچان تحليلگر گروه اوراسيا می گويد: اين تنها کارتی است که روس ها دارند.

وی می افزايد: اس ۳۰۰ تغيير دهنده باز است و می تواند توانايی اسرائيل برای حمله به ايران را کاهش دهد.

روس ها همچنين در طول مذاکرات سعی خواهند کرد که تحريم های اعمال شده بر تهران را تضعيف کنند.

برای مثال مسکو می تواند به بانک ها برای از سر گيری نقل و انتقالات مالی با نهادها در تهران چراغ سبز نشان دهد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016