جمعه 1 فروردین 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

خط و نشان روسیه برای غرب با کارت "هسته ای" ایران

گروه سیاسی تدبیر: دور تازه مذاکرات هسته ای میان مقام های ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 روز سه شنبه و چهارشنبه در وین برگزار شد و دو طرف محتویات مطرح شده در دیدار را "مفید" خواندند. با این حال آن سوتر از وین بحران تازه ایجاد شده در "اوکراین" و شبه جزیره "کریمه" چالشی تازه را برای قدرت های جهانی به وجود آورده است چالشی که می تواند بر روند مذاکرات هسته ای نیز تاثیرگذار باشد.

به گزارش "تدبیر"، همه چیز به تدریج و با روندی منطقی در حال پیشرفت است. این نکته ای است که دور تازه مذاکرات هسته ای میان ایران و 1+5 به نظر می رسد. طبق توافق موقت ماه نوامبر گذشته، بخشی از تحریم های وضع شده علیه ایران از سوی کشورهای غربی لغو شد و در حدود 5 میلیارد دلار معافیت اقتصادی برای معامله با ایران برای کشورهای دیگر دنیا در نظر گرفته شد. بر اثر لغو تحریم ها اقتصاد ایران جان تازه ای گرفت و صادرات نفت کشور به میزان 1 میلیون بشکه در روز افرایش یافت.

روزنامه "کریستین ساینس مانیتور" پیشرفت های حاصل شده در عرصه اقتصادی و تجاری ایران به واسطه کامیابی در مذاکرات هسته ای را محدود به بخش صادرات نفت نمی داند و در این باره در مقاله تازه ای نوشته است :"موضوع تنها مربوط به پیشرفت ایران در زمینه صادرات نفت نیست. هفته گذشته طبق توافقی که میان عمان و ایران به عمل مد آن کشور سالانه 10 میلیارد متر مکعب گاز از ایران وارد خواهد کرد. این قرارداد 25 ساله است و اجرای آن از سال 2015 میلادی آغاز خواهد شد. ارزش این قرارداد 60 میلیارد دلار است."



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


این روزنامه امریکایی در ادامه با اشاره به احتمال تاثیر بحران اوکراین و الحاق شبه جزیره کریمه به فدراسیون روسیه پس از برگزاری همه پرسی در آن منطقه خودمختار می افزاید :"الحاق کریمه به روسیه می تواند اقدام تلافی جویانه ای را از سوی امریکایی ها و اروپایی علیه روسیه به همراه داشته باشد اقدامی که به انزوای سیاسی و اقتصادی بیش تر آن کشور بیانجامد این موضوع بر روند مذاکرات هسته ای ایران نیز تاثیر خواهد گذاشت. "رابرت اینهورن" مذاکره کننده پیشین امریکا و پژوهشگر ارشد در اندیشکده "بروکینگز" در مصاحبه با شبکه خبری "بلومبرگ" اظهار داشت که روسیه می تواند برای مقابله با غرب از برگ "تحریم" های وضع شده علیه ایران استفاده کند و دیگر اقدامات غرب علیه ایران را حتی به صورت تلویحی به رسمیت نشناسد. با این حال یکی از مقام های امریکایی که نخواسته نامش فاش شود در این مورد اظهار داشته که بحران اوکراین و نزاع امریکا و روسیه بر مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 تاثیری نداشته است."

روزنامه "کریستین ساینس مانیتور" در پایان نتیجه گیری می کند که احتمال همکاری کمتر دولت روسیه در روند مذاکرات هسته ای ایران و غرب وجود خواهد داشت و همه چیز مشروط به آن است که تنش میان روسیه و امریکا بر سر بحران کریمه کاهش یابد. در این راستا، "سرگئی ریابکوف" معاون وزیر امور خارجه روسیه نیز در مصاحبه با خبرگزاری "اینترفاکس" روسیه اظهار داشت که آن کشور قصد ندارد از مذاکرات هسته ای ایران به عنوان دستاویزی برای مقابله با غرب استفاده کند اما ممکن است اقدامات امریکایی ها و اروپایی آنان را مجبور به این کار کند. این شدیدترین تهدید مسکو علیه واشنگتن و بروکسل پس از اعلام تحریم های تازه غرب علیه مسکو بوده است. با این حال معاون وزیر امور خارجه روسیه در مورد چگونگی استفاده روسیه از کارت "مذاکرات هسته ای" ایران و 1+5 علیه کشورهای غربی سخنی نگفته است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016