یکشنبه 17 فروردین 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

افزایش محدودیت‌های امنیتی بر موسوی و رهنورد در سال جدید

تقاطع - درحالی‌که دیدار کوتاه پیش از عید میرحسین موسوی و زهرا رهنورد با گروهی از معلمان در منزل مادر خانم رهنورد، امیدها برای رفع تدریجی محدودیت‌ها بر این زوج زندانی را افزایش داده بود، گزارش‌های تازه، از افزایش محدودیت‌ها بر آن‌ها از آغاز سال جدید حکایت دارد.

بر اساس گزارش روز شنبه (۱۶ فروردین-۵ اپریل) وب‌سایت “کلمه”، رهبر در حبس خانگی جنبش سبز و همسرش، لحظه‌ی تحویل سال را «تنها» و «بدون دیدار با خانواده» سپری کردند و حتی به آن‌ها اجازه‌ی تماس تلفنی با خانواده‌شان نیز داده نشد.

“کلمه” با اشاره‌ به دیدار «یک‌ ساعته» موسوی و رهنورد با دختران‌شان در نخستین روز سال جدید، نوشته که «فضای این ملاقات متاثر از رفتار زندان‌بانان، امنیتی و بسیار تلخ و سنگین توصیف شده است».



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


این گزارش اضافه کرده که این زوج، بعد از آن دیدار، تا ده روز بعد (۱۱ فروردین)، «هیچ‌گونه امکان ملاقات و تماس دیگری با خانواده پیدا نکردند و در ایزوله کامل و تنهایی مطلق، عید را گذراندند». امری که به نوشته‌ی این وب‌سایت باعث «نگرانی» خانواده‌‌شان، نسبت به سلامت آن‌ها در طول ایام نوروز شد.

اعمال محدودیت در تماس و ملاقات برای میرحسین موسوی و زهرا رهنورد در سال جدید، در حالی صورت گرفته که در آخرین روزهای سال گذشته، گروهی از معلمان که در میان آن‌ها همسران دو زندانی سیاسی نیز حضور داشتند، موفق شده بودند در دیداری غیرمنتظره، مدت کوتاهی با آن‌ها هم‌صحبت شوند و پیام آن‌ها مبنی بر «صبر» و «استقامت» را به بیرون منتقل کنند.

به گفته‌ی زهرا رحیمی، همسر ابوالفضل قدیانی، از زندانیان جنبش سبز که در دیدار روز ۲۵ اسفندماه ۹۲ در منزل احترام‌السادات نواب صفوی، مادر خانم رهنورد، حاضر بود، میرحسین موسوی، ابتدا حال زندانیان سیاسی و همسران آن‌ها را جویا شده و هنگام خداحافظی گفته بود: «بدانید که حال ما خوب است.»

زهرا رهنورد نیز با اشاره به ابتلای خود به بیماری قند و کاهش وزن ۱۵ کیلویی خود درنتیجه‌ی آن، از بهتر شدن شرایط‌ و انجام دیدارهای هفتگی با دختران‌شان در چند ماه‌ اخیر استقبال کرده و در واکنش به ابراز امیدواری افراد حاضر برای پایان حبس خانگی، گفته بود: «ما و شما باید صبر و استقامت کنیم.»

معصومه دهقان، همسر عبدالفتاح سلطانی، وکیل زندانی نیز که دیگر فرد حاضر در آن دیدار بود، از خانم رهنورد نقل کرد که «باید تغییر به وجود آمده در شرایط را مغتنم بشماریم» و «برای رسیدن به خواسته‌های‌مان مقاومت کنیم».

موافقت ماموران امنیتی همراه موسوی و رهنورد برای انجام گرفتن این دیدار حدودا ۲۰ دقیقه‌ای که به گفته‌ی خانم دهقان، با کسب اجازه از مقامات بالاتر صورت گرفت، این گمانه را تقویت کرده بود که حکومت، تصمیم به رفع تدریجی محدودیت‌ها بر آن‌ها در سال جدید را دارد.

این در حالی است که در نزدیک به ۳۸ ماه گذشته، رهبر جمهوری اسلامی و شماری از منصوبان او، شرط تغییر در وضعیت این زوج و نیز مهدی کروبی را، “توبه” آن‌ها از آن‌چه «فتنه ۸۸» می‌خوانند، عنوان کرده‌اند.

در یکی از آخرین اظهارات از این دست، غلام‌حسین محسنی اژه‌ای، دادستان کل کشور جمهوری اسلامی، شام‌گاه ۲۱ بهمن (۱۰ فبریه) در یک سخنرانی در همدان، تلاش «برخی افراد» برای آزادی رهبران جنبش سبز را «بی‌ثمر» خواند و گفت تا زمانی که آنان از اقدامات به گفته وی «مجرمانه» خود، ابراز «برائت» و «توبه» نکنند و «بر همین موضع باشند»، در وضعیت حصر آنها «اتفاقی نخواهد افتاد» و «شرایط مثل سابق باقی خواهد ماند».


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016