شنبه 12 بهمن 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

هادی خامنه‌ای: تا حصر موسوی و کروبی و رهنورد حل نشود سرمايه خارجی به کشور نمی‌آيد

ايسنا ـ دبيرکل مجمع نيروهای خط امام تاکيد کرد: فشار، تهديد و جوسازی تندروها نبايد دولت را از وعده‌هايی که داده و اميدهايی که ايجاد کرده است، منصرف کند.

به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا)، حجت‌الاسلام والمسلمين سيدهادی خامنه‌ای در ديدار اعضای سازمان جوانان و دانشجويان مجمع نيروهای خط امام گفت: دولت موظف است بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی و نيز قوانين عادی، حق آزادی بيان و نشر را تضمين و نگهبانی کند و اجازه ندهد اين حقوق و آزادی‌های اساسی ملت صدمه بخورد.

وی شيرين‌ترين و تلخ‌ترين خاطره زندگی خود را ورود امام به ايران و نيز رحلت ايشان عنوان کرد و افزود: ده روزِ فاصله ورود امام به ايران تا پيروزی انقلاب يک شگفتی بزرگ در تاريخ ايران بود. برخی از نيروهای ملی به امام در پاريس پيغام می‌دادند که امنيت لازم برای ورود ايشان به ايران فراهم نيست اما امام تصميم به بازگشت گرفتند و نشان دادند حتی از خارج کشور در مقايسه با کسانی که از داخل ايران برای ايشان تحليل و نظرشان می‌فرستادند، اوضاع و احوال را بهتر در کنترل دارند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رئيس پژوهشکده تاريخ اسلام در ادامه درباره آرمان‌ها و اهداف اوليه انقلاب اسلامی اظهار کرد: مثل هر انقلابی آرزو داشتيم اهداف و آرمان‌های اوليه به قوت خودش باقی بماند و ضعف و سستی در پيگيری و تحقق آن آرمان‌ها بوجود نيايد اما امروز متأسفانه روند انقلاب آن طوری که انتظار می‌رفت، نتوانستيم به اهداف انقلاب برسيم. اين نگرانی‌ها را ما از همان اوايل دهه شصت داشتيم و اين دغدغه‌ها را در نطق پيش از دستوری در سال ۶۳ بيان کردم و آن همان تسلط روابط بر ضوابط بود.

دبيرکل مجمع نيروهای خط امام در ادامه اظهار کرد: از همان سال‌های ابتدای انقلاب اين اشکالات بروز پيدا کرد و تا امروز متراکم شده و تبديل به يک معضل اساسی شده است که البته ريشه در مسائل فرهنگی ما دارد. عناصر و افکار بيگانه از انقلاب وارد عرصه شد و بخشی از انديشه‌ها و تفکر ما را در اختيار گرفت که اساساً از ابتدا در انديشه ناب امام و انقلاب نبود. تفاوت زيادی می‌بينيم از آنچه نظام و انقلاب امروز تلقی می‌شود با آنچه در آن سال‌ها مدنظر امام و انقلابيون اصيل و پيشرو بود.

سيدهادی خامنه‌ای در ادامه، از انقلابيون پيشرو با تعبير «السابقون انقلاب» ياد کرد و گفت: در اين ايام دهه فجر جا دارد از السابقون انقلاب که بويژه در اين سال‌های اخير مورد بی‌مهری قرار گرفتند ياد کنيم؛ آقايان مهندس ميرحسين موسوی و مهدی کروبی و سرکار خانم دکتر زهرا رهنورد که در حبس خانگی گرفتار هستند و اميدواريم هرچه زودتر از اين بلايا خلاصی حاصل کنند و سلامتی کامل و برخورداری از شرايط عادی زندگی و نيز برخورداری از حقوق اجتماعی و فردی نصيب ايشان شود.

نماينده پيشين مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در ادامه به يازدهمين انتخابات رياست جمهوری اشاره کرد و يادآور شد: انتخاباتی شکل گرفت و بخشی از نابسامانی‌های ساختاری حکومت ما به سامان رسيد و دولتی سرکار آمده است که در آن تعادل و توازن در انديشه و عمل و تناسب در ساختار و تناسب در انتخاب نيروهای انسانی است و می‌توان اميدوار بود که به تدريج مشکلات با اين دولت حل شود؛ البته انتقاد و راهنمايی عده‌ای از دلسوزان هم در ادامه راه لازم است.

وی همچنين گفت: از جمله انتقاداتی که می‌توان به دولت مطرح کرد، اين است که دولت بايد توسعه متوازن و همه‌جانبه را مدنظر قرار دهد و تکيه صِرف بر روی حل مشکل ديپلماسی کشور و عبور از بحران هسته‌ای در عين حال که لازم است، اما کافی نيست و تأمين‌کننده ابعاد گوناگون توسعه متوازن و همه‌جانبه نيست. دولت‌های نهم و دهم ضربات سنگينی به اقتصاد کشور وارد کردند و تورم و گرانی و وابستگی و بيکاری فزاينده يادگار دولت گذشته است و بازار ما در اختيار چين و ترکيه بود. فقط استان سيستان و بلوچستان در دوره اصلاحات می‌توانست گندم خاورميانه را تأمين کند اما در پی بی‌تدبيری‌های دولت قبلی، امروز ما واردکننده گندم هستيم. همه اين معضلات و مشکلات در جای خود بايد رسيدگی شود اما نبايد در مسائل سياسی و فرهنگی که ضربات کمتر از عرصه اقتصادی نبود فراموش شود.

اين فعال سياسی همچنين با بيان اينکه "در عرصه سياسی و فرهنگی و نبود آزادی‌های سياسی و مطبوعاتی و استقرار فضای رعب و اختناق در کشور، دولت قبل ضرباتی به مراتب سنگين‌تر از عرصه اقتصاد به کشور وارد کرد که دولت جديد نبايد از آن غافل شود"، خاطرنشان کرد: وقتی رئيس‌جمهور محترم در اجلاس داووس از دنيا دعوت به سرمايه‌گذاری اقتصادی در ايران می‌کند اما هنوز فضای امنيتی بصورت کامل در کشور برچيده نشده است، دنيا نمی‌تواند به اين دعوت رئيس‌جمهور اعتماد کند.

وی ادامه داد: وقتی مسأله حصر آقايان موسوی و کروبی و خانم رهنورد حل نشده و نهادهای نظامی و شبه نظامی فرادستی دارند و خارج از قانون در عرصه‌های سياسی و اقتصادی و فرهنگی جولان می‌دهند، نمی‌توان انتظار داشت سرمايه‌گذار خارجی سرمايه‌اش را به کشور بياورد. در نتيجه توسعه متوازن و همه‌جانبه راه حل برون‌رفت از مشکلات است و تکيه صرف بر روی حل مشکل هسته‌ای و نيز تلاش برای کاهش تورم بدون ورود دولت به مسائل و معضلات سياسی و فرهنگی کارگشا نيست.

بر اساس اين گزارش، پيش از سخنان سيدهادی خامنه‌ای، مراسم جشن تولد شصت و ششمين زادروز وی توسط سازمان جوانان مجمع نيروهای خط امام و کارکنان و اعضای هیأت علمی پژوهشکده تاريخ اسلام برپا شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016