دوشنبه 18 فروردین 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

استاندار سيستان و بلوچستان: دانايی‌فر را از ديگر سربازان جدا کرده بودند

استاندار سيستان و بلوچستان گفت: طبق اولين اظهارنظرهای سربازانی که بازگشته‌اند، جمشيد دانايی‌فر پس از حدود ۲۷ روز از آنها جدا شده است.

به گزارش خبرنگار سياسی خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا)، علی‌اوسط هاشمی در حاشيه گردهمايی فرمانداران و استانداران در جمع خبرنگاران در پاسخ به اين پرسش خبرنگار ايسنا که "چرا به نقش شيخ مولانا عبدالحميد در بحث آزادی سربازان کمتر اشاره شد؟" گفت: نبايد به دنبال بهانه بود و بايد به واقعيت‌های عرفی توجه کرد.

وی افزود: وقتی در بيانيه وزارت اطلاعات به صراحت نقش علما و ريش سفيدان و بزرگان منطقه مورد توجه قرار می‌گيرد و از آن تشکر می‌شود، اين موضوع حکايت از اين دارد که همگرايی و وحدت خوبی در سطح منطقه وجود دارد و قابليتی ايجاد شده است که چنين قابليتی می‌تواند در راستای منافع و مصالح منطقه‌ای و اهداف ملی کارآيی داشته باشد و دستاورد انقلاب ما و انتخابات ۲۴ خرداد سوق يافتن به سمت انسجام و بودن با هم و انباشت توانايی‌هاست.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


استاندار سيستان و بلوچستان با بيان اينکه "ما از ظرفيت‌های مردمی در اين بخش به خوبی بهره برده‌ايم و توانستيم آنچه که مطلوب ما بود يعنی آزادی گروگان‌ها را هدف قرار دهيم"، گفت: بر اين نکته واقف هستيد که دولت پاکستان يا مرزهای سيستان و بلوچستان با توجه به همسايگی با دو کشوری که دارای ناملايمات هستند و يک مقدار مشکلات درون کشوری دارند از آنچنان اقتدار و نفوذ حاکميتی در بحث مرزها برخوردار نيستند و ما انتظارمان از دولت پاکستان اين بود که در راستای مطالبات ملی ايران ايفای نقش کند.

هاشمی ادامه داد: البته اگر دولت پاکستان اراده‌ای هم نسبت به اين موضوع داشت نمی‌توانست چرا که به هر ترتيب بلوچستان پاکستان خالی از حاکميت اثربخش است و آن اثربخشی که لازمه ثبات و آرامش مرزی است تا اينکه آسيب‌های مرزی را به حداقل خود سوق دهد برخوردار نيست.

وی با بيان اينکه "ما در کنار قابليت‌های ملی خودمان، قابليت‌های مردمی‌مان را هم با باور خود مردم به کار گرفتيم"، در ادامه درباره آخرين وضعيت پيگيری‌ها درباره قطعيت وضعيت گروهبان جمشيد دانايی‌فر گفت: نمی‌توان اين قطعيت را صددرصد اعلام کرد. اگرچه بيانيه خود گروهک اين را نشان می‌دهد و می‌گويد اين اتفاق برای ايشان افتاد.

استاندار سيستان و بلوچستان افزود: در اين باره ترديدهايی وجود دارد؛ بنابراين بايد اول به سمت جمع‌آوری قرائن و نشانه‌هايی که ما را به اين حقيقت و باور به شهادت رساندن ايشان سوق می‌دهد برويم و بعد از اين قضيه اطمينان پيدا کنيم و بعد از اطمينان انتقال جنازه را مورد توجه قرار می‌دهيم. وقتی ما از سربازان آزاد شده در اين باره سوال کرديم آنها به ما گفتند که آقای دانايی‌فر يک ماه است که از آنها جدا شده و اين اولين اظهارنظری است که آنها اعلام کردند. آنها گفتند حدود ۲۷ روز با هم بودند و سپس از هم جدا شدند.

خبرنگاری گفت که "گروه جيش‌العدل اين موضوع را مطرح کرده که اگر شما جنازه تعدادی از افراد اعدام شده را برگردانيد ما هم جنازه دانايی‌فر را برمی‌گردانيم" و هاشمی نيز اظهار کرد: همان‌گونه که ما بدون هيچ پيش‌شرطی چهار گروگان را وارد کشور کرديم، می‌توانيم دامنه تعاملات مردمی را وسعت دهيم تا در اين بخش هم حرکتی را شکل دهيم تا منتج به نتيجه شود.

وی در پاسخ به پرسش ديگر خبرنگار ايسنا مبنی بر اينکه "آيا ريشه‌يابی وقوع چنين حادثه‌ای انجام شده است؟"، گفت: بالاخره ما بايد ضعف‌هايی را که داشته‌ايم از بين ببريم و قوت‌هايمان را تقويت کنيم تا اينگونه حوادث را به حداقل برسانيم. در اين راستا بحث آموزش، نظارت و بکارگيری نيروهای باتجربه و آشنا به آسيب‌های مرزی می‌تواند از جمله ضرورت‌های مرزی باشد که مورد توجه قرار بگيرد.

استاندار سيستان و بلوچستان درباره اينکه "آيا چهار سرباز هم‌اکنون نزد خانواده‌هايشان هستند يا خير؟" اظهار کرد: آنها امروز نتوانستند به شهر خود بروند ولی فردا عازم محل زندگی خود خواهند شد.

خبرنگار ديگری پرسيد "برخی می‌گويند دولت جمهوری اسلامی تلاشی نکرد و فقط آقای عبدالحميد در اين باره تلاش کرده است"، که استاندار سيستان و بلوچستان در واکنش به اين موضوع گفت: آنهايی که قرار است در نگاه منفی خود باقی بمانند، هميشه چنين نگاهی را دنبال می‌کنند. آنچه بر ما و مردم عيان بوده اين است که مگر می‌شود دولت به سرنوشت انسانی انسان‌ها بی‌توجه باشد و راحت از آن عبور کند در حاليکه رئيس‌جمهور کشورمان شخصاً با رئيس‌جمهور پاکستان تماس می‌گيرد. حتی حکمران پاکستان در اين راستا به من گفت آيا اين سربازان درجه بالايی دارند که شما اينقدر نسبت به اين موضوع نگاه قوی داريد؟ که من در پاسخ به آنها گفتم نگاه ما نسبت به حق انسانی قوی است.

استاندار سيستان و بلوچستان در برابر اين پرسش که "نمی‌شد تلاش‌ها به گونه‌ای باشد که شاهد کشته شدن يکی از سربازان، که خبرهايش منتشر شده است، نباشيم؟"، گفت: بايد اين را بپذيريم که آنها دست اشرار و گروهکی بودند که ممکن بود به محض دستگيری سربازان در دم آنها را می‌کشتند.

وی اضافه کرد: مرز پاکستان مرزی نيست که دارای ثبات باشد. بلوچستان پاکستان هم دارای ثبات و آرامش جدی نيست. ضمن اينکه شيطنت و توطئه هم قوی است؛ بنابراين ما بايد بپذيريم وجود يک ضعف نشان از ناتوانی نيست و قدرت ما بر آنها پوشيده نيست.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016