چهارشنبه 20 فروردین 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

خامنه ای: مذاکره‌کنندگان هيچ حرف زوری راقبول نکنند

ایسنا ـ حضرت آيت الله خامنه ايمهمترين دستاورد پيشرفتهای هسته ای کشور را تقويت اعتماد به نفس ملی عميق در کشور و زمينه سازی برای پيشرفتهای علمی ديگر دانستند و با اشاره به مذاکرات جمهوری اسلامی ايران و گروه پنج بعلاوه يک، تأکيد کردند: موافقت با اين مذاکرات برای شکستن فضای خصمانه جبهه استکبار بر ضد ايران بود و اين مذاکرات بايد ادامه يابد اما همه بدانند که با وجود ادامه مذاکرات، فعاليتهای جمهوری اسلامی ايران در زمينه تحقيق و توسعه هسته ای به هيچ وجه متوقف نخواهد شد و هيچيک از دستاوردهای هسته ای نيز تعطيل بردار نيست، ضمن آنکه روابط آژانس بين المللی انرژی اتمی با ايران نيز بايد روابط متعارف و غيرفوق العاده باشد.

به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا)، رهبر معظم انقلاب اسلامی در روز ملی فناوری هسته ای صبح امروز (چهارشنبه) در ديدار رئيس، مديران، متخصصان و کارشناسان سازمان انرژی اتمی، در ابتدای سخنان خود با تبريک بيستم فروردين ماه، روز ملی فناوری هسته ای، ثبت چنين روزی در تقويم رسمی کشور را نتيجه تلاشها و مجاهدتهای نيروهای متخصص و متعهدِ فعال در صنعت هسته ای کشور دانستند و با تجليل از شهدای مجاهد و فداکار هسته ای، افزودند: اگرچه از دانش هسته ای برای توليد انرژی و همچنين در صنعت، بهداشت، کشاورزی، امنيت غذايی و تجارت استفاده می شود اما مهمترين فايده دانش هسته ای در کشور ما تقويت اعتماد به نفس ملی بود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


حضرت آيت الله خامنه ای با اشاره به مهمترين شيوه های استعمار اعم از استعمار قديم و استعمار فرانو، برای باوراندن سرنوشت تغيير ناپذيرِ زير دست بودن و له شدن ملتهای تحت سلطه، خاطرنشان کردند: هر عاملی که بتواند اين ترفند دشمن را باطل کند، عاملی اساسی برای رشد ملی و حرکت عظيم يک ملت خواهد بود.

ايشان به تلاشهای جبهه استکبار برای جلوگيری از پيشرفت نظام اسلامی از همان سالهای آغازين انقلاب اسلامی و معرفی ايران به عنوان کشوری عقب افتاده و ضعيف اشاره کردند و گفتند: يکی ديگر از برنامه های جبهه جهانیِ مقابل انقلاب اسلامی، که تلاش زيادی هم برای آن انجام داده، تأثيرگذاری بر سياستهای کلان و مقهور کردن اراده مديريت سياسی کشور است اما جبهه استکبار تا به امروز در اين برنامه، شکست خورده و در آينده هم به لطف الهی شکست خواهد خورد.

رهبر انقلاب اسلامی با تأکيد بر اينکه يکی ديگر از ترفندهای جبهه استکبار در مقابل نظام اسلامی، ايجاد فضای بين المللی بر ضد جمهوری اسلامی، با بهانه های عامه پسند برای افکار عمومی است، افزودند: موضوع هسته ای، يک نمونه از مسائلی است که تلاش کردند، به بهانه آن، بر ضد نظام اسلامی فضاسازی و دروغ پردازی کنند.

حضرت آيت الله خامنه ای خاطرنشان کردند: حتی اکنون که با توجه به حکم شرعی و عقلی و سياسی، مسلّم شده است که جمهوری اسلامی ايران به دنبال سلاح هسته ای نيست، مقامات امريکايی هرگاه که در مورد موضوع هسته ای صحبت می کنند، با اشاره و يا تصريح، موضوع سلاح هسته ای را نيز بيان می کنند، در حاليکه خودشان هم می دانند که نداشتن سلاح هسته ای، سياست قطعی جمهوری اسلامی ايران است.

ايشان افزودند: هدف آنها اين است که با اين بهانه، فضای بين المللی را بر ضد ايران حفظ کنند و بر همين اساس بود که با طراحی جديد دولت برای مذاکره درخصوص موضوع هسته ای موافقت شد تا اين جوّ جهانی شکسته و ابتکار عمل از طرف مقابل گرفته شود و حقيقت نيز برای افکار عمومی دنيا مشخص شود.

رهبر انقلاب اسلامی تأکيد کردند: البته مذاکرات به اين معنا نيست که جمهوری اسلامی ايران از حرکت علمی هسته ای خود کوتاه خواهد آمد.

حضرت آيت الله خامنه ای خاطرنشان کردند: پيشرفتها و دستاوردهای هسته ای که تا به امروز به دست آمده اند، در واقع بشارت و مژده ای برای ملت ايران است که می توانند راههای منتهی به قله های رفيع علم و فناوری را بپيمايند، بنابراين حرکت علمی هسته ای، به هيچ وجه نبايد متوقف و يا حتی کُند شود.

ايشان با تأکيد بر اينکه مذاکره کنندگان ايران بايد بر ادامه تحقيقات و توسعه هسته ای پافشاری کنند، افزودند: هيچيک از دستاوردهای هسته ای کشور قابل تعطيل شدن نيست و کسی هم حق معامله برروی آنها را ندارد و کسی هم اين کار را انجام نخواهد داد.

رهبر انقلاب اسلامی خطاب به متخصصان و دانشمندان هسته ای گفتند: راهی را که شما آغاز کرده ايد بايد با جديت و قدرت تمام ادامه يابد زيرا کشور نيازمند پيشرفت در علم و فناوری بويژه فناوری هسته ای است.

حضرت آيت الله خامنه ای تأکيد کردند: اگر حرکت علمی در فناوری هسته ای با قدرت و جديت ادامه يابد، طيف متنوعی از فناوريها، با شتاب، بوجود خواهد آمد، بنابراين مطلقاً در زمينه حرکت علمی هسته ای، امکان توقف و يا کُند شدن وجود ندارد.

ايشان امکان پيشرفت در فناوريهای مختلف را با توجه به استعدادهای جوان کشور، امکان پذير دانستند و افزودند: در هر زمينه ای که زيرساخت های لازم وجود داشته باشد، دانشمندان جوان کشور قادر به کارهای خيره کننده و شگفت آور هستند.

رهبر انقلاب اسلامی در همين خصوص به مذاکرات چند سال پيش ايران با دو کشور ديگر برای تهيه سوخت راکتور تحقيقاتی تهران اشاره کردند و گفتند: در آن زمان فرمولی برای تهيه سوخت به دست آمد اما امريکايی ها برخلاف آنچه که به دوستان خود در منطقه و در يکی از کشورهای امريکای جنوبی گفته و برخی مسئولان داخلی هم آن را باور کرده بودند، در اين روند اختلال ايجاد و تصور کردند که ايران را در تنگنای کامل قرار داده اند.

حضرت آيت الله خامنه ای افزودند: من در همان زمان هم از ابتدا گفته بودم که امريکا خواستار حل اين موضوع نيست و بعد هم همه ديدند که هنگامی که توافق به مرحله عمل رسيد، امريکاييها نگذاشتند اجرايی شود.

ايشان به عزم و روحيه بالای دانشمندان جوان هسته ای اشاره کردند و گفتند: در همان زمان در حاليکه متخصصان ما اعلام کردند که توانايی توليد صفحه سوخت هسته ای را برای راکتور تهران دارند، غربيها تمسخر کردند اما جوانان ما در مدت کمتر از زمان پيش بينی شده اين کار را انجام دادند و دشمنان مبهوت شدند.

رهبر انقلاب اسلامی، پيشرفتهای دفاعی و بيوتکنولوژی کشور را نمونه های ديگری از توانايی های استعدادهای جوان کشور برشمردند و تأکيد کردند: اين روحيه بايد در مجموعه سازمان انرژی اتمی حفظ و تقويت شود و اين سازمان بايد در مورد دستاوردهای علمی خود نيز تعصب داشته باشد.

حضرت آيت الله خامنه ای با تأکيد بر اينکه مسئولان نيز بايد در مورد دستاوردهای هسته ای تعصب داشته باشند، به برخی مطالب در داخل کشور در خصوص هزينه فايده موضوع هسته ای اشاره کردند و گفتند: چنين نگاهی به موضوع هسته ای ساده انديشانه و ساده لوحانه است زيرا اگر برخی تصور می کنند هزينه دستاوردهای هسته ای، تحريم ها و فشارها بوده است، بايد گفت: قبل از بهانه هسته ای نيز، تحريم و فشار بر ضد ايران وجود داشته است.

ايشان افزودند: در آن زمانی که بهانه هسته ای وجود نداشت يک دادگاه غربی، رئيس جمهور ايران را محاکمه غيابی کرد که البته اکنون به دليل اقتدار ملی کشور، جرأت چنين کاری را ندارند.

رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: تحريم و فشار ناشی از موضوع هسته ای نيست بلکه آنها با هويت مستقل ملت ايران و جمهوری اسلامی که از ايمان و اعتقاد اسلامی سرمنشأ می گيرد، و همچنين با افق های آينده اين ملت و نظام و زيربار حرف زور نرفتن آنها مخالفند.

حضرت آيت الله خامنه ای تأکيد کردند: بنابراين اينکه گفته شود، تحريم ها و فشارها هزينه دستاوردهای هسته ای است، موضوع صحيحی نيست زيرا اگر موضوع هسته ای هم نبود، آنها بهانه ديگری می گرفتند، همانطور که اکنون و در حين مذاکرات، امريکاييها بهانه حقوق بشر را مطرح می کنند.

ايشان گفتند: اگر موضوع حقوق بشر هم حل شود آنها دنبال بهانه ديگری خواهند رفت، بنابراين تنها راه اين است که به مسير پيشرفت خود، با قدرت ادامه دهيم و زيربار حرف زور نرويم.

رهبر انقلاب اسلامی با تأکيد بر اينکه مذاکرات بايد ادامه يابد و چارچوب آن هم موضوع هسته ای است، خاطرنشان کردند: مذاکره کنندگان کشورمان هيچ حرف زوری را نبايد از طرف مقابل قبول کنند و روابط آژانس بين المللی انرژی اتمی با ايران نيز بايد بصورت متعارف و غيرفوق العاده باشد.

حضرت آيت الله خامنه ای، موفقيت ها و دستاوردهای متخصصان و دانشمندان هسته ای را نتيجه ايمان به خدا و تکليف و ايمان به درستی راه دانستند و افزودند: نتيجه اين ايمان، دستگيری و هدايت الهی و جهش هايی است که شاهد آن بوديم.

ايشان ضمن اظهار اميدواری برای تداوم روز افزونِ اين جهش ها، از زحمات و تلاشهای مجموعه مديران فعلی سازمان انرژی اتمی از جمله آقای دکتر صالحی رئيس اين سازمان و همچنين تلاشهای مديران قبلی تشکر و قدردانی کردند.

پيش از سخنان رهبر معظم انقلاب، آقای دکتر صالحی رئيس سازمان انرژی اتمی گزارشی از اقدامات و برنامه‌های اين سازمان و همچنين دستاوردهای صنعت هسته‌ای کشور بيان کرد.

وی مأموريت اصلی و راهبردی سازمان انرژی اتمی را تأمين انرژی مورد نياز کشور و در کنار آن، رفع ساير نيازمنديها در بخشهای مختلف بهداشت و درمان، صنعت و کشاورزی خواند و افزود: تکميل چرخه سوخت هسته‌ای يکی از نقاط درخشان عملکرد سازمان انرژی اتمی در سالهای اخير بوده است.

آقای صالحی همچنين با اشاره به تداوم پيشرفتهای هسته‌ای کشور در بخشهای تحقيق و توسعه و برنامه ساخت نيروگاههای جديد هسته‌ای، افزود: پيگيری طرح جامع اکتشاف اعم از اکتشاف هوايی و زمينی و شناسايی منابع جديد تأمين اورانيوم از ديگر اقدامات سازمان انرژی اتمی است.

ساخت واحدهای جديد نيروگاهی در سايت بوشهر و پيشرفت طرح تفصيلی نيروگاه دارخوين از ديگر مواردی بود که رئيس سازمان انرژی اتمی به آنها اشاره کرد و گفت: امروز همزمان با روز ملی فناوری هسته ای، واحد توليد ايزوتوپِ اکسيژن ۱۸ در راکتور تحقيقاتی اراک آغاز خواهد شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016