دوشنبه 18 فروردین 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

تيم هسته ای ايران به رياست ظريف تهران را به مقصد وين ترک کرد


• زمانی نيا به تيم اضافه شد

تيم مذاکره کننده هسته ای کشورمان به رياست محمد جواد ظريف ، وزير امور خارجه دقايقی پيش تهران را به مقصد وين ترک کرد .

به گزارش خبرنگار اعزامی مهر به وين ، هیأت مذاکره کننده هسته ای کشورمان به سرپرستی محمد جواد ظريف ، وزير امور خارجه تهران را به مقصد وين ترک کرد .

سومين دور مذاکرات ايران و کشورهای ۱+۵ در گام نهايی از روز سه شنبه ۱۹ فروردين ماه آغاز خواهد شد .

ظريف و اشتون پس از ورود به وين در ضيافت شام مشترک حضور خواهند يافت و اين ضيافت شام در حالی برگزار خواهد شد که در دور قبلی مذاکرات به دليل برخی نا هماهنگی ها در سفر اشتون به ايران ضيافت شام از سوی وزير امور خارجه کشورمان لغو شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


مذکرات ايران و کشورهای ۱+۵ از سوی ايران به رياست وزير امور خارجه است و هیأت مذاکره کننده هسته ای نيز متشکل از سيد عباس عراقچی ، معاون حقوقی و بين الملل وزارت امور خارجه، مجيد تخت روانچی، معاون اروپا و آمريکای وزارت امور خارجه ، حنميد بعيدی نژاد، مدير کل سياسی وزارت امور خارجه و اميری و رحيميان ، از مديران و کارشناسان انرژی اتمی هستند. تيم خبری مشتکل از جمعی از خبرنگاران نيز هیأت مذاکره کننده هسته ای را همراهی می کند.

همچنين در اين دور از مذاکرات يک تيم مشاوره حقوقی به سرپرستی اميرحسين زمانی نيا معاون اسبق وزير خارجه نيز حضور دارند.

کاترين اشتون ، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا نيز رياست تيم مذاکره کننده ۱+۵ را به عهده دارد و نمايندگان ۶ کشور آلمان، فرانسه ، انگليس، روسيه ، چين وآمريکا نيز در مذاکرات حضور دارند.

ايران و کشورهای ۱+۵ در دور قبلی مذاکرات مسئله غنی سازی، همکاری های هسته ای ايران و همچنين کارخانه آب سنگين اراک را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

محمدجواد ظريف ، وزير امور خارجه کشورمان در پايان دور قبلی مذاکرات در وين در جمع خبرنگاران گفت: موضوع مذاکرات تحريم ها و به عبارت ديگر لغو تحريم ها ،غنی سازی ،همکاری های صلح آميز هسته ای و نهايتا رآکتور آب سنگين اراک بود که بحث های مفصل و عميقی داشتيم.

وی افزود: هدف ما از اين اجلاس و اجلاس گذشته و همين طور بر اساس توافق از اجلاس آينده اين نيست که وارد مذاکره شويم.هدف اين است که صورت مسئله برای دو طرف مشخص شود تا وقتی خواستيم به توافق برسيم توافق را صورت بندی و روی کاغذ بياوريم و تدوين کنيم.

رئيس دستگاه سياست خارجی ايران افزود: بحث ها زمينه ای را در ذهن دو طرف ايجاد کرده که چطور به توافق برسيم برای طرف ما سودمند بوده و برداشت ما از ۱+۵ اين است که آنها هم با خوش بينی به بحث ها نگاه می کنند البته راه دشواری در پيش است.

وی ادامه داد: اميدواريم در جلسه آينده بتوانيم همه موضوعات را يک بار پوشش داده باشيم.

ظريف تاکيد کرد: کارشناسان ما بلافاصله و حتی ممکن است در روز بعد از تعطيلات نوروز مذاکرات را شروع کنند در حالی که يکی دو نفر از اعضای تيم کارشناسی عازم مشهد بودند و به خاطر اين موضوع سفر را به هم زدند تا مذاکرات صورت گيرد و بعد هم با فاصله کمی بنده و ساير دوستان برای بحث درباره موضوعات بعدی به وين خواهيم آمد.

وزير خارجه گفت: قرار است در جلسه ارديبهشت ماه کار مذاکره و ورود به تدوين سند نهايی را شروع کنيم و سه ماه اول مذاکرات را به بحث و سه ماه دوم را به تدوين گذرانده باشيم.

مذاکرات کارشناسی بين ايران و کشورهای ۱+۵ نيز ديروز ۱۶ فروردين ماه پس از ۳ روز مذاکره فشرده و به رياست حميد بعيدی نژاد ، مديرکل سياسی وزارت امور خارجه به پايان رسيد.

بعيدی نژاد اين مذاکرات را مثبت ارزيابی کرد.

سيد عباس عراقچی ، عضو ارشد تيم مذاکره کننده هسته ای کشورمان نيز درباره دور بعدی مذاکرات در وين در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: در اين دور از مذاکرات همه مباحث مورد توجه است . بحث هايی که در دور قبل انجام شده و بعضی از قسمت های آن به کارشناسان ارجاع داده شده بود برای بررسی بيشتر دوباره مورد بحث قرار می گيرد .

وی با اشاره به اينکه موضوعات ديگری که در دفعات قبلی مورد بحث نبود در اين دوره مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت ، اظهار داشت : تلاش می کنيم در باره همه موضوعاتی که در چارچوب مذاکرات قرار می گيرد و موضوعات متنوعی هم هست ، بحث کنيم و ديدگاه ها را حتی الامکان به هم نزديک کنيم و از جلسات آينده وارد جزئيات و احتمالا نگارش متن شويم.

عراقچی در اين باره آيا از ارديبشهت ماه وارد نگارش متن خواهيد شد ، بيان کرد: اميد ما اين است از ارديبهشت ماه وارد نگارش متن شويم و اميدواريم در مذاکرات پيش رو در کلان بحث ها بتوانيم ديدگاه ها را نزديک و فاصله ها را کم کنيم تا بتوانيم از جلسه بعدی وارد جزئيات شويم و نگارش متن را آغاز کنيم.

وی ادامه داد : البته تحقق اين امر بستگی به آن دارد که بتوانيم در موضوعات ديدگاه ها را نزديک کنيم .

معاون وزير امور خارجه کشورمان درباره جلسات کارشناسی که در وين به اتمام رسيد نيز گفت: تا جايی که ما مطلع شديم جلسات خوب و مفيدی بوده و بحث های بسيار ريز و عميقی صورت گرفته و کارشناسان به مديريان سياسی گزارش خواهند داد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016