پنجشنبه 21 فروردین 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

دفاع ظريف از ابوطالبی: "تندروها دستور کار تعيين نکنند"

محمدجواد ظريف، وزير خارجه ايران، در واکنش به انتقادات و مخالفت‌ها در آمريکا نسبت به انتخاب حميد ابوطالبی به عنوان نماينده جمهوری اسلامی در سازمان ملل متحد، گفت که تهران اجازه نمی‌دهد «تندروها» دستور کار ايران در سازمان ملل را تعيين کنند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


راديو فردا ـ نشريه بريتانيايی تلگراف با انتشار گزارشی در روز چهارشنبه، ۲۰ فروردين، ادعا کرد که حميد ابوطالبی در قتل يکی از مخالفان حکومت ايران در ايتاليا «نقشی کليدی» داشته است.

به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ايران، ايرنا، آقای ظريف روز چهارشنبه از انتخاب حميد ابوطالبی برای تصدی سمت نماينده ايران در سازمان ملل متحد، دفاع کرد و او را «يکی از مجرب‌ترين و منطقی‌ترين ديپلمات‌های ايران» و گزينه‌ای «مناسب» برای اين منصب ناميد.

وی سپس با اشاره به موج مخالفت‌ها در ايالات متحده عليه حميد ابوطالبی و حضور او در اين کشور اظهار داشت: «اجازه نمی‌دهيم گروهی تندررو دستور کار حضور ايران در سازمان ملل را تعيين کنند... و دولت آمريکا هم به خوبی اطلاع دارد اين رفتار از نظر جمهوری اسلامی ايران به هيچ وجه قابل قبول نيست.»

حميد ابوطالبی متهم به دست داشتن در گروگان‌گيری کارکنان سفارت آمريکا در تهران است که آبان ۱۳۵۸ رخ داد و منجر به قطع روابط سياسی دو کشور شد.

اگرچه او اين اتهام را رد کرده و گفته است که پس از گروگان‌گيری تنها به عنوان مترجم نماينده پاپ در سفارتخانه آمريکا حضور يافته است، اما سناتورهای ايالات متحده روز ۱۸ فروردين طرحی را تصويب کردند که بر اساس آن آقای ابوطالبی اجازه ورود به خاک آمريکا را نخواهد داشت.

در اين ميان کاخ سفيد نيز اعلام کرده که سفير پيشنهادی ايران برای سازمان ملل متحد «گزينه مناسبی نيست»، اما وزارت خارجه ايران می‌گويد که «به پی‌گيری‌های خود از مجاری ديپلماتيک ادامه می‌دهد».

محمدجواد ظريف نيز با تاکيد بر «مناسب بودن» انتخاب ايران گفت: «سازوکارهای بين‌المللی برای پی‌گيری چنين موردی مشخص است و ما حسب مورد تصميم می‌گيريم از چه روشی در اين زمينه استفاده کنيم.»

سخنگوی سازمان ملل: مسئولان دو کشور موضوع را حل کنند

خبرگزاری ايرنا همچنين در گزارشی ديگر از واکنش سخنگوی دبيرکل سازمان ملل متحد نسبت به اين مناقشه نوشته و آن را تعبير به «سکوت» او کرده است.

اين گزارش می‌گويد که استفان دوجاريک روز چهارشنبه در نشستی خبری با پرسشی درباره مخالفت آمريکا با تصميم ايران برای انتخاب حميد ابوطالبی به عنوان سفير سازمان ملل مواجه شده و او در پاسخ گفته است: «اين سازمان ترجيح می‌دهد حل اين موضوع را به مسئولان دو کشور واگذار کند.»

به گفته آقای دوجاريک، سازمان ملل متحد در مواردی مانند اين، يک سياست کلی ندارد، چنان چه «هر موردی ممکن است با مورد ديگر تفاوت داشته باشد و اين سازمان به تناسب و با در نظر گرفتن شرايط خاص با آنها برخورد و اعلام موضع می‌کند».

ايرنا اما می‌نويسد که ماده چهارم «توافقنامه کشور ميزبان» که سال ۱۹۴۷ به امضای وزير خارجه وقت آمريکا و دبيرکل سازمان ملل رسيده است، جلوگيری از ورود سفرای کشورهای خارجی در سازمان ملل به خاک آمريکا را ممنوع اعلام می‌کند.

با اين حال استفان دوجاريک در پاسخ به پرسشی درباره «نقش دفتر حقوقی سازمان ملل متحد» در مناقشاتی اين چنينی گفته است که «هنوز اين دفتر اظهار نظری در اين زمينه نکرده و تماسی با مقام‌های سازمان ملل نيز نگرفته است».

اتهام تلگراف به ابوطالبی: نقش داشتن در قتل

در اين شرايط اتهامی که نشريه بريتانيايی تلگراف به حميد ابوطالبی زده است، ابعاد ديگری به اين مناقشه می‌دهد.

تلگراف نوشته است، آقای ابوطالبی سال ۱۹۹۳ که به عنوان سفير ايران در ايتاليا مشغول به فعاليت بود در ماجرای قتل يکی از مخالفان جمهوری اسلامی به نام محمدحسين نقدی «نقشی کليدی» داشته است.

اين نشريه می‌گويد، اسناد دادگاه از جمله رونوشت گفت‌وگوهايی که پليس ايتاليا در خلال تحقيقات خود درباره مرگ آقای نقدی انجام داده است، چنين اتهامی را اثبات می‌کند.

محمدحسين نقدی ديپلمات ايران در ايتاليا بود که دهه ۱۳۶۰ به عضويت سازمان مجاهدين خلق درمی‌آيد و در نهايت نيز در شهر رم ترور می‌شود.

تلگراف می‌نويسد: «ابوالقاسم مصباحی، يکی از ماموران امنيتی سابق ايران، در جريان تحقيقات پليس ادعا کرده که او به عنوان مامور قتل آقای نقدی از تهران عازم ايتاليا شده و در آنجا تحت نظارت حميد ابوطالبی بوده است.»

به گفته اين نشريه، آقای مصباحی همچنين مدعی شده است که سفير وقت ايران در ايتاليا سابقه آشنايی با محمدحسين نقدی داشته و در ماموريت ترور او دخيل بوده است.

تلگراف در نهايت می‌نويسد که پليس ايتاليا آن زمان نتوانست ثابت کند که مظنونين پرونده به منظور اين اقدام تروريستی وارد ايتاليا شده‌اند و به همين خاطر پرونده را مفتوح باقی گذاشت.

حميد ابوطالبی به جز ايتاليا، سفير ايران در بلژيک و استراليا نيز بوده و همچنين از طرف ايران در جلسات مختلف سازمان ملل متحد در نيويورک حضور يافته است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016