پنجشنبه 21 فروردین 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ناتو: شرط مذاکره با روسيه عقب‌نشينی از مرزهای اوکراين است

رادیو زمانه ـ آنرس فو راسموسن، دبير کل ناتو، عقب‌نشينی نيروهای روسی از مناطق مرزی با اوکراين را شرط مذاکره با دولت مسکو عنوان کرد.

به گزارش «رويترز» دبير کل «سازمان پيمان آتلانتيک شمالی» روز پنج شنبه (۱۰ آوريل / ۲۱ فروردين) در سفر خود به پراگ، پايتخت جمهوری چک، گفت که طبق ارزيابی ناتو نزديک به ۴۰ هزار سرباز روسی در نزديکی مرزهای اوکراين، از جمهوری‌‌های شوروی سابق، مستقر هستند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گفته راسموسن آن‌ها برای شرکت در رزمايش در مناطق مرزی اوکراين مستقر نشده‌اند، بلکه آماده درگيری هستند.

او همچنين گفت :«اگر روسيه در مورد گفت‌وگو جدی است، نخستين گام آن کشور بايد عقب‌نشينی نيروهای آن از مرزهای اوکراين باشد.» دبير کل ناتو همچنين نسبت به اقدام نظامی ديگری از جانب روسيه در پيوند با اوکراين هشدار داد.

به گفته وی چنين وضعی ممکن است پيامدهای جدی و «تحريم‌های اقتصادی سختی» عليه روسيه در پی داشته باشد. دبير کل ناتو روسيه را به ايجاد آشوب در اوکراين متهم کرده است.

موضع روسيه و ادامه اختلاف‌ها

در مقابل روسيه نيز می‌گويد که ناتو در پی ايجاد اتحاد ميان اعضای اين پيمان نظامی با ساختن تهديدی خيالی از روسيه است.

به نوشته «رويترز» مسکو همچنين می‌گويد که ناتو ذهنيت دوران جنگ سرد را دارد و از تصميم آن سازمان برای حضور نظامی بيشتر در اروپای شرقی ابراز نگرانی کرده است.

با وجود اين ديدگاه، دولت انتقالی اوکراين نگران است که روسيه پس از موضوع پيوست کريمه به خاک آن کشور، نظاميان خود را در شرق اوکراين نيز به‌کار بگيرد يا اقدام‌های جدايی‌طلبانه را تقويت کند.

در بخش شرقی اوکراين نيز اقوام روسی بسياری زندگی می کنند که دولت جديد اوکراين در کی‌يف را نمی‌پذيرند و خواهان برگزاری همه‌پرسی استقلال هستند. پس از همه‌پرسی مشابهی در کريمه، که متعلق به اوکراين بود، اين شبه‌جزيره به فدراسيون روسيه پيوست.

غرب و روسيه پس از سرنگونی ويکتور يانوکوويچ، رئيس جمهوری سابق اوکراين و پيوست کريمه به روسيه با برگزاری همه‌پرسی در کم‌سابقه‌ترين بحران پس از دوران جنگ سرد قرار دارند.

سازمان ناتو به‌تازگی از تعليق همکاری‌های نظامی و غيرنظامی خود با روسيه بر سر موضوع کريمه خبر داد، اما گفت‌وگوی سياسی با آن کشور را بر سر اختلاف‌های موجود امکان‌پذير اعلام کرد.

اين سازمان همچنين دسترسی ديپلمات‌های روسيه به مقر اصلی خود در بروکسل، پايتخت بلژيک را محدود کرده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016