دوشنبه 25 فروردین 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

احتمال عقب‌نشينی دولت در مجادله دفن ايران‌شناس آمريکايی

در حالی که انتظار می‌رفت «ريچارد فرای» ايران‌شناس برجسته آمريکايی بدور از حاشيه‌ و مطابق وصيت‌نامه‌اش و همچنين قول رئيس دولت وقت ايران در کنار زاينده‌رود دفن شود‏‌، يک منيع آگاه در کميسيون فرهنگی مجلس که نخواست نامش فاش شود در گفتگو با ايلنا از عقب‌نشينی دولت در اين موضوع با توجه به حوادث چند روز گذشته در اصفهان خبر داد.

به گزارش خبرنگار ايلنا، هفتم فروردين ماه بود که خبر فوت ريچارد نلسون فرای اعلام شد. ايران‌شناسی که بيش از ۷۰ سال از زندگی‌اش را صرف مطالعه و پژوهش درباره فرهنگ فلات ايران کرده است و به خاطر علاقه‌اش به ايران، وصيت کرده بود که در کنار زاينده رود دفن شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


آن روز‌ها رسانه‌های رسمی خبر مرگ وی و وصيتش را بار‌ها اعلام کردند و حتی‌ پيام‌های تسليتی نيز منتشر شد.

اينک، پس از ۱۸ روز از فوت اين ايران‌شناس سرشناس، اقدامی نسبت به دفن او صورت نگرفته است و حتی برخی از نمايندگان مجلس مدعی جاسوس بودن ريچاد فرای شده‌اند و به اين ترتيب مانع از دفن وی در ايران شده‌اند.

در چند روز گذشته تجمع‌هايی در کنار مقبره ايران‌شناس آمريکايی پرفسور پوپ در اصفهان (پل خواجو) مشاهده می‌شود که با سر دادن شعار و دست نوشته‌هايی خواهان جلوگيری از دفن ريچاد فرای هستند.

در همين رابطه، روابط‌عمومی سازمان ميراث فرهنگی‏‌، صنايع دستی و گردشگری امروز در پاسخ به ايلنا نسبت به اين مسئله سکوت کرد و تنها اعلام کرد که اين مساله توسط وزارت امور خارجه در حال پيگيری است و سازمان در اين زمينه موضع رسمی ندارد.

يک مبنع آگاه در کميسيون فرهنگی مجلس نيز امروز در مصاحبه‌ای با ايلنا از تغيير تصميم دولت نسبت به دفن فرای در حاشيه زاينده رود خبر داد و اعلام کرد: عقب‌نشينی دولت در اين مساله کار درستی نيست. اگرچه با توهين‌های صورت گرفته دفن ريچاد فرای ديگر در اين مکان صحيح نيست.

همچنين روز گذشته علی مطهری، نماينده شاخص مجلس نيز در مصاحبه‌ای صراحتا اعلام کرده بود که واکنش‌هايی که نسبت به فرای و دفن نشدن وی در زاينده‌رود وجود دارد مواضع کميسيون فرهنگی مجلس نيست.

وی تاکيد می‌کند: ريچارد نلسون فرای ايران‌شناسی بزرگ است و آثار و علاقه بسياری نسبت به ايران و تاريخ آن دارد. در واقع به‌همين دليل نام ايرانی «ايران‌دوست» را برای خود برگزيده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016