پنجشنبه 28 فروردین 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

کسب نظر از رهبر ایران در مورد دفن جنازه ریچارد فرای

بی بی سی - کاظم موسوی‌ بجنوردی، رئیس مرکز دائره‌المعارف بزرگ اسلامی،گفت که تاکنون دوبار از علی‌اکبر ولایتی، مشاور رهبر ایران در امور بین المللی، خواسته است که نظر آیت الله خامنه ای را در مورد دفن ریچارد فرای در اصفهان بپرسد.

آقای موسوی بجنوردی در مصاحبه با خبرگزاری ایسنا افزود: "به ایشان گفتم که اگر با آوردن پیکر فرای به ایران موافق نیستند، این قضیه را اعلام کنند؛ ولی اگر موافق هستند، سفارش کنند تا این بحث کاملا فرهنگی، سیاسی نشده و به ضرر ایران تمام نشود."



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رئیس دائره‌المعارف بزرگ اسلامی، با تاکید بر اینکه آقای فرای به‌ صورت شفاهی او را وصی خود برای عمل‌کردن به وصیت‌نامه‌ اش کرده، گفت که در این مورد تاکنون سه نامه برای رئیس‌جمهور، وزیر امورخارجه و استاندار اصفهان نوشته‌ است، ولی هیچ‌کدام "پاسخ مستقیمی" به او نداده‌اند.

ریچارد فرای، ایران‌شناس برجسته‌ای که بیش از دو هفته قبل درگذشت، پیش از مرگ وصیت کرده بود که در اصفهان و در حاشیه زاینده‌رود به خاک سپرده شود. این در حالی است که محافظه‌کاران منتقد دولت می‌گویند او جاسوس بوده و کلیک نباید جسدش به ایران برود.

در یکی از جدیدترین واکنش ها نسبت به احتمال دفن این ایران‌شناس در اصفهان، امروز چهارشنبه ۲۷ فروردین (۱۶ آوریل) روزنامه جوان نزدیک به سپاه پاسداران به مسئولان دولتی هشدار داد که حتی اگر بتوانند ریچارد فرای را در جایی که وصیت کرده به خاک بسپارند، قادر نخواهند بود یک "گردان نیروی ویژه" را مامور جلوگیری از نبش قبر او کنند.

این روزنامه نوشت که اگر به وصیت وی عمل شود، نتیجه آن می شود که "آن زبان بسته هر شب و روز منتظر مردم اصفهان باشد که او را محترمانه از کنار پل خواجو به جایی که دست دولت به آن نرسد- مثلاً یکی از باغات اطراف اصفهان - ببرند و شر را بخوابانند."

این نخستین باری نیست که مخالفان دفن آقای فرای در اصفهان، در مورد احتمال نبش قبر او هشدار می دهند. یک هفته پیش هم، اطلاعیه ای با امضای "مردم شهیدپرور اصفهان" خطاب به استاندار منتشر شد که در آن آمده بود: "خدا می داند اگر جنازه ی نجس و کثیف صهیونیست ریچارد فرای را به شهر شهیدان بیاورند غسل شهادت می کنیم، کفن می پوشیم، آن را تحویل گرفته می سوزانیم و خوراک سگ های بیابان می کنیم."

ادامه بیانیه تصریح داشت: "همچنین قبر استاد وی پروفسور پوپ را نیز در کنار پل خواجو بر سرش خراب می کنیم و با خاک یکسان می‌کنیم تا هوس چنین جنایاتی به ذهن هیچ منافق دیگری نرسد."

در پی صدور این بیانیه، گروهی چند ده نفره در مقابل مقبره آرتور پوپ، دیگر ایران‌شناس آمریکایی که در اصفهان دفن شده، تجمع کردند و نوشته‌هایی را در مخالفت با خاک‌سپاری آقای فرای روی دیوار آن چسباندند.

دو روز پیش، هشت تن از نمایندگان محافظه کار استان اصفهان با ارسال نامه ای به حسن روحانی به وی هشدار دادند که در صورت دفن ریچارد فرای در اصفهان، "با عکس‌العمل شدید کنترل نشده مردمی مواجه خواهد شد".

در نامه نمایندگان استان اصفهان، با اشاره به وعده دولت قبلی در مورد دفن ریچارد فرای در اصفهان آمده بود: "اگرچه ریشه‌های این تحمیل در دولت‌های قبلی ایجاد شده ولی در شرایط فعلی اصلاً نباید این تحمیل را پذیرفت."

محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور سابق ایران، در زمان مسئولیت خود وعده دفن آقای فرای در اصفهان را داده و حتی خانه‌ای تاریخی را در این شهر به او پیشکش کرده بود.

این اقدام اگرچه در آن زمان نیز با انتقاد برخی محافظه‌کاران مواجه شد، اما شدت واکنش ها بسیار کمتر از اعتراضاتی بود که در زمان دولت آقای روحانی صورت گرفته است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016