سه شنبه 2 اردیبهشت 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

جزييات تکان دهنده خانواده‌های زندانيان سياسی از حمله به بند ۳۵۰ زندان اوين

کمپين بين‌المللی حقوق بشر در ايران ـ سه نفر از همسران زندانيان سياسی بند ۳۵۰ زندان اوين که پس از حملۀ ماموران در تاريخ ۲۸ فروردين ماه به اين بند و ضرب و شتم زندانيان از وضعيت آنها بی اطلاع بودند به کمپين بين‌المللی حقوق بشر در ايران گفتند که دوشنبه اول اردبيهشت ماه، پنج روز پس از حادثه موفق به ملاقات با آنها شده اند.

آنها با تاييد حمله به بند ۳۵۰ و انتقال بيش از ۳۰ نفر از زندانيان پس از ضرب و شتم به سلول انفرادی به کمپين گفتند که فقط خانواده های ۱۱ زندانی که به انفرادی منتقل شده بودند روز دوشنبه اجازه ملاقات ده دقيقه ای گرفتند. آنها پس از اينکه تا ساعت ۴ عصر پشت در زندان مکررا تقاضا ملاقات کردند، توانستند با اين زندانيان حدود ده دقيقه صحبت کنند.

زندانيانی هم که در بند عمومی بوده اند طبق معمول هفتگی ۲۰ دقيقه به صورت کابينی ملاقات داشته اند. به گفته آنها، برخی از زندانيانی که به انفرادی منتقل شده اند طی روزهای گذشته مجددا به بند عمومی منتقل شده اند اما از تعداد آنها اطلاعات دقيقی در دست نيست.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


خواستار شناسايی و محاکمه عوامل حادثه ۲۸ فروردين هستيم

همسر عبدالفتاح سلطانی، وکيل دادگستری و از موسسان کانون مدافعان حقوق بشر با اظهار اينکه در ملاقات کابينی همسرش را با سر تراشيده ديده است به کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران گفت: « اتفاقاتی که در روز پنجشنبه در بند ۳۵۰ زندان اوين افتاد و اخبارش منتشر شد با تمام جزيياتش درست بوده است.»

وب سايت کلمه در روز ۲۸ فروردين ماه در خبری منتشر کرد که نيروهای وابسته به سازمان اطلاعات سپاه پاسداران، وزارت اطلاعات و بيش از يکصد نفر از سربازان حفاظت سازمان زندان ها به بند ۳۵۰ زندان اوين يورش برده و با باتوم زندانيان را مورد ضرب و شتم قرار دادند. بر اساس اين گزارش بيش از سی نفر از زندانيان مجروح شد‌ه‌اند. چهار نفر از زندانيان به دليل خونريزی شديد به بيمارستان منتقل شده و سی و دو نفر نيز به سلول انفرادی منتقل شده اند.

معصومه دهقان گفت: «آقای سلطانی را امروز ۲۰ دقيقه به صورت کابينی ملاقات کردم. او گفت که روز پنجشنبه سر و صورتش را تراشيدند و به انفرادی بردند و يک روز بعد دوباره او را به بند عمومی منتقل کرده اند. وضعيت عبدالفتاح نسبت به زندانيان ديگر خدا را شکر بهتر بود.»

معصومه دهقان به کمپين گفت: «امروز فضای زندان خيلی بد بود. مادر اکبر امينی آنقدر فرياد زد و گريه کرد که از هوش رفت. پسرش را ديده بوده که دو نفر زير بغلش را گرفته و وارد اتاق ملاقات کرده بودند. سر پسرش پانسمان بوده، گوشش مشکل داشته، چشمانش تار می ديده و مهره های گردنش جا به جا شده بوده است. امروز همه شيون و گريه می کردند. وضع خيلی بد بود. اگر مقامات باور نمی کنند خودشان به زندان سر بزنند. من در همان ساعت کوتاهی که آنجا بودم اميد بهروزی را ديدم که دستش را بسته بود، يک نفر را ديدم که پايش آسيب ديده بود.»

همسر عبدالفتاح سلطانی به کمپين گفت: «ما از آقای روحانی و نمايندگان مجلس می خواهيم اولا عوامل اين اتفاق شناسايی و محاکمه شوند و به زندانيان نيز حق درمان داده شود. برخی از زندانيان تقاضای رسيدگی درمانی دارند و بايد حتما به بيمارستان مراجعه کنند. آنها خواهش می کردند که ما از مقامات بخواهيم که آنها را برای درمان به بيمارستان منتقل کنند چون خيلی درد می کشند.»

خانواده های زندانيان بند ۳۵۰ روز شنبه ۳۰ فروردين ماه به دفتر دادستانی رفته و خواستار رسيدگی به اين امر شدند. همچنين روز يکشنبه ۳۱ فروردين ماه نيز در اعتراض به آنچه برخورد خشن فيزيکی با زندانيان اين بند می خواندند، جلوی مجلس شورای اسلامی تجمع کردند که متعاقب آن علی مطهری، نمايند مجلس به آنها قول پيگيری موضوع را داده است اما تا کنون هيچ جوابی به خانواده ها داده نشده است.

خانم دهقان در خصوص دليل حملۀ ماموران به زندانيان در روز پنجشنبه را اين چنين توصيف کرد: «زندانيان می گفتند که وقتی ماموران برای بازرسی وسايل زندانيان وارد بند ۳۵۰ شده بودند، می خواسته اند زندانيان بيرون بروند اما زندانيان سالن سه بند ۳۵۰ به ماموران گفته اند شما هر چه وسيله غير قانونی ديديد برداريد ولی اجازه دهيد ما همين جا بايستيم و مراقب وسايل شخصی مان باشيم که ماموران آنها را مورد ضرب و شتم قرار دادند.»

انتقال محمد صديق کبودوند از بهداری برای ملاقات ده دقيقه ای

همسر محمد صديق کبودوند، زندانی سياسی بند ۳۵۰ اوين با اظهار اينکه همسرش را توانسته در حدود ده دقيقه ملاقات کند به کمپين گفت: «محمد را از بهداری برای ملاقات آوردند. دست چپ محمد از آرنج به بالا، زانوهايش و پشتش کبود بودند، دو انگشت پای چپش شکسته بود. سرش را هم تراشيده بودند. من اينها را به چشم خودم ديدم، در حاليکه پنج روز پس از اين حادثه هنوز مسولان منکر قضيه هستند.»

پريناز باغبان حسنی گفت: « مسولان به خانوادۀ زندانيانی که پس از ضرب و شتم روز پنجشنبه به سلول انفرادی فرستاده شده بودند، اول گفتند اجازه ملاقات ندارند. محمد هم در ميان زندانيانی بود که در انفرادی بود. ما آنقدر گريه کرديم و فرياد زديم تا بالاخره مسولان گفتند تا ساعت ۴ عصر صبر کنيم شايد بتوانيم آنها را ببينيم . پس از ساعت ۴ اجازه دادند هر کدام از ما ده دقيقه با زندانيان ملاقات کنيم.»

خانم باغبان حسنی گفت: «محمد به من گفت او را از بهداری آورده اند و دوباره به بهداری بر می گردانند. محمد گفت بعد از ضرب و شتم داخل بند روز پنجشنبه، ماموران آنها را سوار مينی بوس کردند و در آنجا هم با فحش و ناسزا آنها را با باتوم زده و به بند ۲۴۰ منتقل کرده اند. محمد می گفت در تونل باتوم سه دنده اش شکسته است. محمد می گفت وقتی بهوش آمده، ديده که بالای سرش دکتر است و دارد به او تنفس مصنوعی می دهد. محمد پس از ضرب و شتم و تراشيدن مويش سه روز به انفرادی فرستاده شده و بعد به علت شدت جراحت او را به بهداری فرستادند.»

پريناز باغبان حسنی به کمپين گفت:« زندانيان ما امنيت ندارند و ما هر لحظه ديگر نگران حالشان هستيم. هيچ درخواستی از مسولان ندارم. اگر به درخواست های ما رسيدگی می شد اين اتفاق ها نمی افتاد.»

مادران از ماموران التماس می کردند تا بگذارند بچه هايشان را ببينند

همسر سيامک قادری، روزنامه نگار زندانی نيز با تاييد ضرب و شتم زندانيان بند ۳۵۰ و انتقال تعدادی از آنها به سلول انفرادی به کمپين گفت: «امروز سالن ملاقات پر از خانواده هايی بود که خيلی از آنها از شهرستان برای ديدن فرزندان شان آمده بودند که پس از اتفاق روز پنجشنبه به انفرادی فرستاده شده بودند. واقعا ساعات دردناکی بود. مسولان به آنها می گفتند که اجازه ملاقات ندارند. آنها گريه می کردند، مادران خودشان را می زدند. التماس می کردند تا بتوانند بچه هايشان را يک لحظه پشت شيشه ببينند تا مطمئن شوند زنده هستند. آنها می گفتند نمی خواهيم با آنها حرف بزنيم فقط بگذاريد آنها را يک لحظه ببينيم. آنقدر امروز صحنه های دردناکی ديدم که به راحتی از ذهن نمی روند.»

فرزانه ميرزاوند در خصوص وضعيت همسرش به کمپين گفت: «سيامک را به شکل کابينی ملاقات کردم. باتوم خورده بود اما حالش بد نبود. در آن چند دقيقه خيلی از زندانيانی را ديدم که وضعشان درست نبود. مثلا مسعود عرب چوبدار را ديدم که سرش را با باند بسته بود. کبودی روی بازوهايش هم مشخص بود.»

واکنش مسولان و شهادتنامه ۷۴ زندانی

غلامحسين اسماعيلی، رييس سازمان زندان ها در اولين واکنش خود حمله ماموران به زندانيان بند ۳۵۰ را دروغ جبهه معاند نظام خواند و گفت: «در بازرسی‌ای که از بند ۳۵۰ بازداشتگاه اوين در روزهای اخير انجام شد هيچگونه درگيری صورت نگرفت و فرد يا افرادی برخلاف شايعات مطرح شده مجروح و به بيمارستان منتقل نشد‌ه‌اند.» روز يکشنبه يک زندانی از داخل بند ۳۵۰ زندان اوين تماسی با شبکه بی بی سی فارسی گرفت و حمله و آسيب ديدن خيلی از زندانيان بند را تاييد کرد. اگرچه بی بی سی فارسی در زمان پخش صدای اين زندانی را برای حفاظت از او تغيير داده بود اما يک روز پس از آن در اول اردبيهشت ماه غلامحسين اسماعيلی گفت فردی که از داخل بند ۳۵۰ اوين با شبکه بی بی سی فارسی گرفته و در مورد موضوع پنجشنبه زندان اوين مصاحبه کرده است، شناسايی شده و به «مراجع مربوط معرفی شده است.»

اما مصطفی پور محمدی، وزير دادگستری با تاييد درگيری در بند ۳۵۰ زندان اوين گفت اين درگيری جدی نبوده است. او همچنين گفت: “يکی دو نفر از زندانيان در اين بازرسی دچار جراحت مختصری شدند. آقای پور محمدی با اشاره به اينکه تحقيقات در مورد اين واقعه انجام گرفته، گفت: «ما تحقيقات اوليه را انجام داديم و ديديم که درگيری نبوده و طبق روال عادی از بندهای زندان اوين بازرسی‌هايی شده تا کسانی که اشياء ممنوعه مانند موبايل و سيم کارت خارج از قاعده معمول در اختيار دارند، مورد بازرسی قرار گيرند.»

مصطفی پورمحمدی افزود: «در دو اتاق از زندان اوين مقاومت‌هايی از سوی زندانيان صورت گرفت و برای خود اشخاص مشکلاتی به وجود آورد و يکی دو نفر از زندانيان در اين بازرسی دچار جراحت مختصری شدند.»

منصور حقيقت پور، نماينده مجلس شورای اسلامی بی انکه ضرب و شتم و انتقال زندانيان بند ۳۵۰ به سلول انفرادی را تاييد کند، گفت تعدادی تبلت و گوشی تلفن همراه در جريان بازرسی از بند ۳۵۰ اوين کشف شده است. اين نماينده مجلس گفت: «زندانيان از اين طريق اخباری غير واقعی و نادرست را از فضای زندان به رسانه های بيگانه و ضد انقلاب مخابره می کردند.» اظهارات حقيقت پور از کشف تبلت و گوشی همراه در بند ۳۵۰ در حالی است که خانواده های زندانيان بارها از نبود امکان تماس تلفنی با زندانی هايشان در زندان گلايه کرده اند.

همچنين در روزهای گذشته حسين نقوی حسينی، سخنگوی کميسيون امنيت مجلس گفته است: «در جريان کشمکش مذکور نه کسی ضرب و شتم شده و نه مجروح.»

با اين حال ۷۴ زندانی سياسی در بند ۳۵۰ زندان اوين در شهادت نامه ای با عنوان “آقای دادستان: تعقيب و مجازات اين مجرمان وظيفه شماست” خطاب به دادستان تهران به شرح آنچه روز پنجشنبه در اين بند گذشت پرداخته و نوشتند: «تقاضای رسيدگی و ثبت آثار و دلايل اثباتی جرم، ارجاع موضوع به پزشکی قانونی و نهايتا مجازات تمامی مسببين اين اقدام خلاف قانون، شرع و اخلاق؛ ميزان صدمات و جراحات وارده بر زندانيان مذکور را تأييد و گواهی دادند.»


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016