پنجشنبه 4 اردیبهشت 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

دیدار مهدی خزعلی و جمعی از خانواده های زندانیان بند ۳۵۰ با رفسنجانی (+ تصاویر)

در حاشیه دیدار نویسندگان و مسئولان سرای اهل قلم با آیت الله هاشمی

کلمه: جمعی از اعضای سرای اهل قلم و نیز جمعی از خانواده های زندانیان بند ۳۵۰ اوین با آیت الله هاشمی رفسنجانی دیدار کردند. رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در این دیداربا بیان اینکه مردم باید در پیگیری حق و عدالت و دفاع از مظلوم و ستیز با ظالم جدیت داشته باشند و در عین حال از افراط بپرهیزند هشدار داد که کارهای افراطی، شمشیر طرف مقابل را تیز می‌کند.

khaziHashem350meet1.jpg

khaziHashem350meet5.jpg
به گزارش خبرنگار کلمه، آیت الله هاشمی رفسنجانی روز چهارشنبه در دیدار با اعضای سرای قلم با اشاره به روی کار آمدن دولت روحانی با حمایت گسترده نیروهای اصیل انقلابی، خطاب به حاضران گفت: نیروهای انقلاب باید دستاورد جدید که متعلق به خودشان است را حفظ کنند و اجازه ندهند این راه دوباره کور شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رای به روحانی، صرفا سلبی نبود

وی افزود: بعضی می‌گویند این رای سلبی بود و مردم از جریان پوپولیسم احمدی‌نژاد به تنگ آمده بودند، اما باید گفت مردم ایران عاقل و به دنبال اعتدال هستند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت همچنین با اشاره به برخی اتفاقات پس از پیروزی انقلاب اسلامی، افزود: در همه انقلاب‌ها افراط وجود دارد، اکنون افغانستان و عراق وضع بدتری دارند یا برای مثال در سوریه که مردم درحال مبارزه هستند هم رادیکال‌ها به‌گونه‌ای عمل کردند که مبارزین تحت فشار قرار گرفتند و حالا مردم نگران افراطی‌ها هستند، در مصر هم همین اتفاق افتاد. اما در ایران علی‌رغم همه افراطی‌گری‌ها، امام توانست جامعه را نگه دارد.

آیت الله هاشمی ضمن تأکید بر اهمیت اعتدال، به شرایط کنونی کشور و برخوردهای اخیرا صورت گرفته اشاره کرد و ادامه داد: برخی کارهایی می‌کنند تا دولت را در مضیقه واقعی قرار دهند و خسته کنند تا به دنیا بگویند که اینها بی خاصیت‌ هستند و اختیاری ندارند!

khaziHashem350meet2.jpg

khaziHashem350meet3.jpg

khaziHashem350meet4.jpg

قانون را نمایندگان واقعی مردم بنویسند، نه افراد تحمیلی

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه تندروی‌های دوران اصلاحات موجب شد که اصلاحات برای مدتی از دور خارج شود، تأکید کرد: ما که نمی‌توانیم علیه نظاممان شورش کنیم، پس باید به راه‌های دموکراتیک برگردیم و مردم را با قانون اداره کنیم، البته قانون را باید نمایندگان واقعی مردم بنویسند نه افراد تحمیلی.

وی همچنین در پاسخ به صحبت‌ها و گلایه‌های حاضرین در جلسه، با پذیرش صحت اکثر این گلایه‌ها، گفت: رنج هایی که می‌گویید، درست است. اما من می گویم: ” در بیابان گر به شوق کعبه خواهی زد قدم/ سرزنش ها گر کند خار مغیلان غم مخور”

مهدی خزعلی: جناح حاکم، خیراندیشی هاشمی را درک نکرد

گفتنی است در ابتدای این دیدار دکتر مهدی خزعلی، دبیر کل سرای قلم، با ابراز امیدواری برای تحقق وعده های دولت روحانی گفت: تجربه ۳۵ سال حضور در قانونگذاری و اجرا با مشی اعتدال، سرمایه عظیمی است که می‌تواند راهگشای مسیر نظام اسلامی باشد. خواه نا خواه چشم امید مردم به شماست.

وی ادامه داد: نمی‌دانم هاشمی و مشی اعتدال او چرا نتوانست در آغاز انقلاب جلوی تندروها را بگیرد، می‌دانم که بهشتی و قدوسی فریاد زدند تا خلخالی برکنار شود و حتی حکم جلب شهید اصغر وصالی را صادر کردند اما چرا هاشمی اجازه داد پایه‌های دادگاه انقلاب (که حاصل شور انقلاب و غیرقانونی بود) تحکیم شود، چرا اجازه داد بنای مصادره اموال مردم – که هنوز ادامه دارد -تثبیت شود و با کمترین بهانه مال مردم چپاول می شود.

خزعلی افزود: به نظر من از زمان نگارش نامه معروف بی سلام، جایگاه شما تغییر کرد و آخرین خطبه نماز جمعه، آخرین راهکار خروج از بحران بود که جناح حاکم این خیراندیشی را درک نکرد و هر روز خود را بیشتر در این باتلاق گرفتار نمود!

نگذاریم امید مردم در ۲۴ خرداد به یاس و نومیدی بدل شود

وی ادامه داد: مردم در ۲۴ خرداد بار دیگر به اشاره شما و آقای خاتمی از میان کاندیداهای تایید شده شورای نگهبان بهترین را برگزید، این حضور را ارج نهیم و نگذاریم به یاس و نومیدی بدل شود. ما از محدودیت‌ها و معذوریت‌ها و سنگ‌های این راه باخبریم، اما نمی‌توانیم دردهای جوانان را نادیده بگیریم و شاهد ناامیدی و ریزش مردم باشیم چرا که این اوضاع موجب شکست روحانی خواهد شد. می دانیم که دریچه‌ای در سلول انفرادی باز شده و می‌دانیم که باید از دولت روحانی حمایت کرد اما دوستان گله‌هایی هم دارند و ما اینجا برای نقد آمده‌ایم

وی با گلایه از دولت یازدهم گفت: حامیان روحانی و فعالان ستاد از فراموشی گله دارند. می‌گویند از فردای انتخابات فراموششان کرده‌اند! بعضی انتصاب‌ها زخمی است بر دل داغدار مردم، می‌بینند کسی را که چماق بر فرقشان می‌کوفت، امروز بر فرقشان نشانده‌اند! می‌بینند که پادوی مشایی شده است دست راست روحانی. شایسته نیست که پادوی او دست راست رئیس جمهور محترم باشد، اینها دلسردی می‌آورد!

انتقاد خزعلی از عقب نشینی های دولت

خزعلی با اشاره به بعضی مواضع واپسگرایانه دولت ادامه داد: مثلاً عقب نشینی وزیر ارشاد از واگذاری مسئولیت ممیزی کتاب به ناشر و همچنین اعلام شرط تایید ارشاد برای حضور در نمایشگاه و عدم مجوز حضور به ناشران علمی و دانشگاهی بلا وجه، یک نوع تسلیم به خواست جناح حاکم است. درمقابل از مواضع پیشرفته حضرتعالی و رئیس جمهور در قبال جامعه زنان که در تقابل واضح با مواضع واپسگرایانه جناح حاکم بود باید قدردانی کرد.

خزعلی در اعتراض به دخالت همه جانبه نهادهای امنیتی گفت: نظارت استصوابی– که بی‌جهت شورای نگهبان را بد نام کرده – به معنای نظارت نهادهای امنیتی وابسته به قدرت است که در همه امور دخالت دارد که رد صلاحیت کاندیداها یکی از جلوه‌های آن است. در تمام شئون مردم، از وزیر و وکیل و معاون و مدیر کل و مدیر و استاندار و فرماندار و بخشدار گرفته تا نهادهای غیر دولتی مانند نظام پزشکی و نظام مهندسی و کانون وکلا و حتی در کسب و کار و تشکل‌های دانشجویی و حراست‌ها فعال ما یشاء‌اند.

درباره پنجشنبه سیاه بند ۳۵۰ مثل شهید بهشتی موضع گیری کنید

در ادامه این جلسه، خزعلی با معرفی برادر اکبر امینی یکی از زندانیان مجروح پنجشنبه سیاه بند ۳۵۰ که در سرای قلم بازداشت شده بود، گفت: در ماجرای ضرب و شتم زندانیان سیاسی ۳۵۰، سکوت دولت و موضع گیری نادرست وزیر دادگستری موجب آزردگی شده است، قوه قضاییه اگر انکار می‌کند، حرجی نیست، دولت چراچنین عمل‌کردی از خود نشان داد؟ ضرورت دارد کمیته حقیقت یاب متشکل از افراد مستقل مانند قضات و وکلا و نمایندگان مجلس به این مهم رسیدگی کنند و همچنین مجمع و ریاست محترم مجمع تشخیص مصلحت باید مثل شهید بهشتی که قاطعانه هرگونه شکنجه را رد کرد، اعلام موضع نماید!

خزعلی با اشاره به انتخابات سال آینده، بد ضرورت تشکیل جبهه فراگیر، ضرورت رسانه فراگیر ، فرهنگ سازی همگانی و ضرورت حفظ امید مردم تأکید کرد.

وی تأکید کرد: متاسفانه اکنون شرایط به‌گونه‌ای شده است که مردم به دولت و حتی هاشمی شک کرده‌اند، می‌گویند نکند دستشان در یک کاسه است و ما بازیچه سیاستمردان شده‌ایم. اینها را با حرف نمی‌توان جواب داد، مردم عمل می‌خواهند.

گزارش برادر اکبر امینی به هاشمی از وضعیت برادر زندانی اش

در ادامه این دیدار محسن امینی برادر اکبر امینی به شرح آنچه در زندان اوین گذشته پرداخت و توضیح داد: روز پنجشنبه که خبر جراحت اکبر را شنیدیم به زندان مراجعه کردیم، مامورین به ما می‌خندیدند و می‌گفتند که “خبری نبوده و دروغ است”. روز شنبه عده‌ای اکبر را در اورژانس بیمارستان شریعتی دیدند که به دلیل لطمه مهره‌های گردن، آتل داشت، سرش در اثر ضربه با دستبند شکسته بود و از کاهش شنوایی و بینایی رنج می‌برد و حال تهوع داشت. گویا پزشکان مصر بودند که باید بستری شود ولی او را بلافاصله به زندان می‌برند و مانع تماس بیشتر ما شدند! تا روز دوشنبه که موقع ملاقات مادرم با دیدن حال اکبر بیهوش شد ما از او خبری نداشتیم.

جوانان خوشفکر حامی روحانی کجا رفته اند؟

محمد باقر مرادی از اعضای سرای قلم که اخیرا به ۵ سال حبس محکوم شده است نیز گفت: امروز در کنار تمامی مشکلات و مسایل سیاسی پیش روی کشور و حساسیت‌های جناحی و فراجناحی و مشکلات، هنوز زخم‌های کهنه‌ای در جوانان و حامیان شما و دولت کنونی وجود دارد.

وی که روز در ۲۲ بهمن سال گذشته در حلقه اطراف هاشمی دستگیر شده بود گفت: زخم‌های کهنه را سر بسته می‌گذارم و به سراغ زخم‌های جدید می‌روم که هنوز تازه و قابل درمانند .

او با اشاره به روزهای قبل از انتخابات ۹۲ و حمایت هاشمی از روحانی، تاکید کرد: به سراغ بسیاری از جوانان خوش فکر و فعال که برای حمایت شما ارزش بسیار قائل بودند و هستند می‌روم. راستی امروز تمامی آنها کجایند ؟؟؟ آیا تا کنون پرسیده‌اید ؟ تمامی آنها که تا ساعت‌های پایانی رای‌گیری، محترم و عزیز بودند! نه تنها شما بلکه دولت نیز آنها را از همان پایان ساعات رای گیری به ورطه فراموشی سپرد. بسیاری از آنها نه تنها امروز دل سرد و پژمرده‌اند بلکه دیگر میلی به حمایت از هیچ یک از عملکردهای نظام ندارند و این خود بسیار خطرناک و مخرب است. اگر دولت مورد اعتماد شما به چنین جوانانی هنوز نیازمند است دست رد به سینه آنها نزند. از بازداشت‌ها و حبس‌ها و حصرها دیگر نمی‌گویم که خود بهتر واقف‌اید.

دادگاه انقلاب نامشروع و خلاف قانون اساسی است

در ادامه پیمان عطار وکیل دادگستری و نویسنده مقالات حقوقی در مطبوعات، طی سخنانی گفت: ما درقانون اساسی مرجع قضایی با عنوان دادگاه انقلاب و دادگاه روحانیت نداریم. با تدوین قانون اساسی، دادگاه انقلاب نامشروع و خلاف قانون اساسی است.

وی افزود: برای وزارت اطلاعات هم تشکیلات موازی اطلاعاتی مانند اطلاعات سپاه و حفاظت اطلاعات درست شد که عملاً باعث می‌شود وزارت اطلاعات وظیفه‌اش را انجام ندهد.

همچنین فرض‌اللهی، عضو انجمن صنفی روزنامه‌نگاران نیز خواستار عمل به وعده‌های انتخاباتی دولت و بازگشایی انجمن صنفی روزنامه نگاران شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016