پنجشنبه 4 اردیبهشت 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

عبدالله عبدالله همچنان پيشتاز انتخابات افغانستان است

ایرنا ـ رييس کميسيون مستقل انتخابات افغانستان در سومين دور اعلام نتايج اوليه اين انتخابات اعلام کرد: بر اساس شمارش۸۲.۵۲ درصد آرا، عبدالله عبدالله با ۴۳،۷ درصد آرا پيشتاز است.

به گزارش ايرنا ˈيوسف نورستانیˈ روز پنجشنبه در نشست خبری با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی گفت: عبدالله با ۴۳.۷ درصد آرا در مقام نخست قرار دارد.

رييس کميسيون مستقل انتخابات افغانستان افزود: اشرف غنی احمد زی با کسب ۳۲.۹ درصد آرا در مقام دوم قرار دارد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 



وی تصريح کرد: روز شنبه نتايج ابتدايی انتخابات رياست جمهوری که شامل صد در صد آرا می شود، اعلام خواهد شد.

براساس قوانين افغانستان، چنانچه نامزدی نتواند بيش از ۵۰ درصد آرا به خود اختصاص دهد، انتخابات با رقابت دو نفر که بيشترين آرا را کسب کردند، به دور دوم کشيده می شود.

وی افزود: زلمی رسول با ۱۱.۷ ، عبدالرب رسول سياف با ۷ درصد، قطب الدين هلال با ۲.۸، گل آغاشيرزی با ۱.۶ داود سلطان زوی ۰.۵ و اميرارسلا با ۰.۲ درصد آرا در رتبه های بعدی قرار دارند.

کميسيون مستقل رسيدگی به شکايات انتخابات افغانستان قرار بود نتايج ابتدايی انتخابات را امروز اعلام کند که دو روز تمديد کرد و ۲۰روز نيز برای طرح و رسيدگی به شکايات در نظر گرفته شد.

براساس اعلام قبلی اين کميسيون قرار بود نتايج قطعی اين انتخابات، ۲۴ ارديبهشت اعلام شود که ممکن است بخاطر تمديد دوروزه نتايج ابتدايی انتخابات، اعلام نتايج قطعی نيز به ۲۶ ارديبهشت موکول شود.

آرای ۱۶۵۱ مرکز رای گيری که کميسيون مستقل انتخابات افغانستان نحوه برگزاری انتخابات را در آن مراکز مشکوک دانسته بود بار ديگر بازشماری شد.

سومين دوره انتخابات رياست جمهوری و شوراهای استانی افغانستان ۱۶ فروردين ۹۳ در اين کشور برگزار شد.

دراين دوره از انتخابات افغانستان، افغان ها خود مسووليت برگزاری انتخابات را بر عهده داشتند و نيروهای امنيتی اين کشور نيز امنيت انتخابات را تامين کردند.

بر اساس گزارشها ۳۲۵ هزار ناظر داخلی و بين المللی در اين دوره بر روند برگزاری انتخابات افغانستان نظارت کردند.

در اين دوره که هشت نامزد رياست جمهوری و ۲۷۰۰ نامزد شوراهای استانی رقابت کردند، نزديک به ۴۰۰ هزار تن از نيروهای امنيتی، ارتش و پليس افغانستان مسئوليت تامين امنيت انتخابات را در بيش از شش هزار حوزه رای گيری بر عهده داشتند.

کارشناسان اين دوره از انتخابات افغانستان را که زير سايه تهديد طالبان برگزار شد، موفقيتی بزرگ برای مشارکت سياسی افغان ها در روند سياسی کشورشان ارزيابی کردند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016