پنجشنبه 11 اردیبهشت 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

روز جهانی کارگر؛ تمام فعالان سنديکايی را که خودسرانه زندانی شده اند آزاد کنيد، برنامه نظارت بر حمايت از مدافعان حقوق بشر

ايران:
روز جهانی کارگر؛ تمام فعالان سنديکايی را که خودسرانه زندانی شده اند آزاد کنيد

پاريس ـ ژنو، ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۳ (۳۰ آوريل ۲۰۱۴) ـ در آستانه روز اول ماه مه (۱۱ ارديبهشت)، روز جهانی کارگر، برنامه نظارت بر حمايت از مدافعان حقوق بشر، که برنامه مشترک «فدراسيون بين المللی جامعه های حقوق بشر» (FIDH) و «سازمان جهانی مبارزه با شکنجه» (OMCT) است،توجه همگان را به وضعيت وخيم فعالان سنديکايی در ايران جلب می کند. شمار فعالان سنديکايی مستقل که دستگير شده يا با بدرفتاری های ديگر روبرو شده اند در چند سال گذشته رو به افزايش بوده است. عده زيادی از اين فعالان سنديکايی در شهرهای مختلف حکم های زندان را گذرانده اند، جريمه شده اند، کارشان را از دست داده اند يا گاهی برای گريز از آزار بيشتر ناچار از کشور خارج شده اند.

دولتمردان ايران دو فعال سنديکايی، آقايان جعفر عظيم زاده و جميل محمدی را صبح زود روز ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۳ بازداشت کردند و کوشيدند خانم پروين محمدی را نيز بازداشت کنند. هر سه تن اعضای هيئت مديره اتحاديه آزاد کارگران ايران هستند. آنها سال گذشته توماری را با چهل هزار امضا در اعتراض به شرايط رو به وخامت کارگران تهيه کردند و از جمله فعالان سنديکايی هستند که می کوشيدند امسال تظاهرات ۱۱ ارديبهشت (اول ماه مه) را سازماندهی کنند. شماری از فعالان ديگر سنديکايی هفته گذشته احضار شدند و به آنها اخطار شد برگزاری تظاهرات ۱۱ ارديبهشت را پيگيری نکنند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به علاوه، دست کم ۱۲ فعال سنديکايی و کارگری ديگر در حال حاضر به خاطر کوشش برای سازمان دهی همکارانشان در سنديکاهای مستقل در ايران در زندان به سر می برند و شماری فعال سنديکايی ديگر نيز حکم های طولانی زندان محکوم شده اند

آقايان شاهرخ زمانی (که حکم ۱۱ سال و شش ماه را در زندان می گذراند) و محمد جراحی (حکم ۵ سال زندان) اعضای موسس سنديکای کارگران نقاش و تزيينات و نيز اعضای «کميته پی گيری ايجاد تشکل های کارگری» هستند. آقای بهنام (اسد) ابراهيم زاده، عضو ديگر «کميته پی گيری ايجاد تشکل های کارگری» و فعال حقوق کودک در حال گذراندن حکم ۵ سال زندان است.

دست کم سه عضو «کميته هماهنگی برای ايجاد تشکل های کارگری» در استان کردستان ايران حکم های زندان خود را می گذرانند: آقايان يوسف آب خرابات (۲ سال)؛ محمد مولانايی (۱ سال) و واحد سيده (۲ سال).

ديگر اعضای «کميته هماهنگی» که به حکم های زندان از يک سال تا ۴۲ ماه محکوم شده اند و به اين حکم ها اعتراض کرده اند از اين قرار هستند: آقايان وفا قادری، غالب حسينی، خالد حسينی، محمد کريمی، جمال ميناشيری، قاسم مصطفی پور، افشين نديمی و هادی تنومند.

حداقل پنج عضو «کانون صنفی معلمان ايران» در حال حاضر حکم های طولانی زندان را می گذرانند: آقای محمود باقری حکم ۴ سال و شش ماه زندان را می گذراند (که ابتدا ۹ سال و شش ماه بود و در عفو کاهش يافت)؛ آقای رسول بداغی (۶ سال زندان)؛ آقای محمد داوری (۶ سال زندان)؛ و آقای مهدی فراحی شانديز (۳ سال زندان). يکی ديگر از اعضای کانون صنفی معلمان ايران، آقای عبدالرضا قنبری، پس از اين که حکم اعدام او به اتهام ارتباط با گروه های مخالف در خارج از کشور نقض شد، حکم ۱۵ سال زندان خود را می گذراند.

ديگر اعضای برجسته «کانون صنفی معلمان ايران»، آقايان علی اکبر باغانی، محمود بهشتی لنگرودی و عليرضا هاشمی، به زندان های طولانی محکوم شده اند و به اين حکم ها اعتراض کرده اند.

آقای رضا شهابی، صندوقدار سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، از خرداد ۱۳۸۹ حکم ۶ سال زندان خود را می گذراند. در عين حال، عده ای از اعضای ديگر اين سنديکا حکم های زندان خود را گذرانده اند يا با حکم های ديگر و آزار روبرو بوده اند.

آقايان شهابی، جراحی و مولانايی به مراقبت پزشکی نياز مبرم دارند ولی از آن محروم هستند.

اين فعالان سنديکايی تنها به خاطر استفاده از آزادی بيان، آزادی گردهمايی و تشکل که در ميثاق حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و ميثاق بين المللی حقوق مدنی و سياسی ـ که ايران عضو متعاهد آنهاست ـ و در کنوانسيون های مربوطه سازمان بين المللی کار تامين شده است، برای کوشش در راه تشکيل اتحاديه های مستقل کارگری و پيشبرد حقوق کارگران ايران مجازات می شوند.

«برنامه نظارت بر حمايت از مدافعان حقوق بشر» دولتمردان ايران را فرا می خواند تمام زندانيان نامبرده را آزاد کنند و با لغو اتهام ها و خاتمه دادن به احضار و بازجويی از فعالان سنديکايی به پيگرد و آزار تمامی اين فعالان پايان دهند..

نگاه کنید به پیوست یا در اینجا: http://fidh.org/article15262
متن انگلیسی در پیوست و در: http://fidh.org/article15261


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016