دوشنبه 8 اردیبهشت 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

دبیرکل خانه کارگر: با روی کار آمدن دولت جدید انتظار می رفت مجوز راهپیمایی روز کارگر صادر شود

labordaymarch.jpg
محجوب: راهپیمایی روز جهانی کارگر برای اعتراض نیست

گروه اقتصادی تدبیر: چند سالی است که کارگران اجازه برگزاری راهپیمایی "روز جهانی کارگر" را نیافته اند. امسال اما با روی کار آمدن دولت جدید انتظار می رفت مجوز این راهپیمایی صادر شود اما به گفته علیرضا محجوب دبیر کل خانه کارگر، در دو، سه روز گذشته به صورت کتبی اعلام شده که با درخواست آنها مخالفت شده است.

این در حالی است که به گفته محجوب آنها باز هم برای گرفتن جواب مثبت منتظر می مانند، زیرا طبق قانون دلیلی برای مخالفت با خواستشان وجود ندارد.

براساس اصل ۲۷ قانون اساسی کارگران می‌توانند از حق شهروندی خود برای تشکیل اجتماعات و راهپیمایی استفاده کنند. همچنین به موجب بند «هـ» ماده ۷۳ قانون برنامه پنجم توسعه دولت ایران موظف است قوانین کار و تامین اجتماعی را به نحوی اصلاح کند که هم تشکل‌های صنفی تقویت شوند و هم حق قانونی اعتراض صنفی برای آن‌ها تضمین شود.

دبیر کل خانه کارگری درباره مخالفت با درخواست مجوز برای راهپیمایی و اجازه برای تجمع به تدبیر می گوید: تکلیف تجمع در قانون با آیین نامه شورای تامین مشخص است. اینکه نیازی به هماهنگی با استانداری یا شورای تامین ندارد. بنابراین احتیاجی نیست که در این مورد درخواستی نوشته شود. ما امسال درخواست راهپیمایی کرده ایم و با درخواستمان مخالفت شده است. اواخر سال 92 به صورت شفاهی و دو روز قبل هم به صورت کتبی با این درخواست مخالفت کرده اند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


این در حالی است که استاندار تهران در سخنانی تاکید کرده بود که استانداری مخالفتی با تجمع کارگران ندارد و در صورتی که درخواست داده شود با برگزاری تجمعات موافقت خواهد کرد. با این وجود محجوب با تاکید بر برگزاری راهپیمایی روز کارگر می گوید: ما بر سر حرف خود هستیم و این موضوع را تعقیب خواهیم کرد. چون هم قانون اساسی این را حقوق ما می داند و هم در همه جای دنیا انجام می شود. توجه داشته باشید که انقلاب با راهپیمایی روز کارگر شروع شد. اولین راهپیمایی سراسری بعد از 12 فروردین 57 راهپیمایی 11 اردیبهشت و روز کارگر بوده است. آنچه که ما انجام خواهیم داد رسیده به حقی است که هم قانون اساسی و هم قوانین دیگر آن را به رسمیت شناخته است. این قانون شکنی به حساب نمی آید و قانون اساسی راهپیمایی ها را آزاد اعلام کرده است. در قانون هم مطرح شده است که حدود راهپیمایی را قانون مشخص می کند و ممنوعیت ها را هم وجود اسلحه اعلام کرده و اینکه مخل مبانی اسلام نباشد. راهپیمایی کارگران هم هیچ یک از این موارد را در خود ندارد.

محجوب می افزاید: بنابراین این آزادی را کسی نمی تواند از کسی بگیرد و محدودیت، آن هم برای سال های متمادی ایجاد کند. بعضی سال ها مطرح شده است که محدودیت هایی وجود دارد و ما هم قبول کرده ایم و راهپیمایی را برگزار نکرده ایم اما نباید انتظار داشته باشند که این وضع ادامه داشته باشد.

رئیس فراکسیون کارگری مجلس عنوان می کند: قانون برنامه پنج ساله دو سال قبل نوشته شده، اگر می خواهند اصلاحات و تغییراتی انجام دهند، باید با صراحت باشد. اگر هم نه که باید حق کارگران به رسمیت شناخته شود. ما هم که قرار نیست اعتراض کنیم قرار است به مناسبت روز جهانی کارگر که خود یک جشن است در خیابان حاضر شویم. ما خود را طرفدار و همراه دولت و تقویت دولت را برای خود یک وظیفه می دانیم. خود را در خط رهبری و مسیر رهبر معظم انقلاب و خط امام می دانیم. بنابراین باید حقوق ما را به رسمیت بشناسند اگر نه که خواهند دید ما قادر هستیم از حقوق خود دفاع کنیم. اگر یک روز قبل از 11 اردیبهشت هم اجازه راهپیمایی بدهند، این آمادگی را داریم.

محجوب می گوید: در خصوص تجمع نیازی به اجازه ندارد، اما در استانی مانند یزد 20 هزار نفر برای راهپیمایی اعلام آمادگی کرده اند و تنها برای تجمع اجازه جمع شدن یک جمعیت 400 نفره را داده اند. حتی برای تجمع هم عدد مشخص کرده اند. اگر اعلام اجتماعی شود و 20 هزار نفر حضور یابند آیا واقعا می توانند آرام بنشینند؟ این حرف در همه سنوات انقلاب سابقه ندارد که مطرح شده باشد، برای اجتماع کردن چند نفر باشید. ما اعلام حضور می کنیم و هر کسی خواست حضور پیدا می کند، مگر خانه کارگر یزد به زور گفته است که کسی بیاید؟ درخواستی نوشته شده و داوطلبان زیر آن را امضا کرده اند. حتی با اجتماع هم که نیازی به درخواست نوشتن ندارد به این شکل برخورد شده است و این شرایط را برای آن وضع کرده اند.

او درباره دلیل مخالفت با راهپیمایی روز کارگر مطرح می کند: ما هیچ دلیل موجه ای برای چنین مخالفتی نمی شناسیم و مطرح کردیم که هم دوستدار نظام و هم دوستدار دولت هستیم، اما از اصول خود هم عدول نمی کنیم. ما به هر طریقی حتی با وضع قوانین جدید هم برای دفاع از حقوق مکتسبه عمل خواهیم کرد، باید این معبر برای کارگران باز شود. راهپیمایی جایی برای اعلام یک نظر یا یک درخواست است، نباید این را از ما دریغ کنند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016