پنجشنبه 11 اردیبهشت 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

روحانی: تشکل‌یابی کارگران آزاد و بدون مشکل باشد

• شکل گيری تشکل‌های مدنی، مردمی و انجمن‌های خاص در ميان کارگران آزاد و بدون مشکل باشد. کارگران بايد بتوانند از طريق تشکل‌ها و جمعيت‌های آزادشان صدای خود را به گوش مسئولان و وزارت کار راحت و شفاف برسانند.

ایلنا ـ رئيس جمهور تاکيد کرد شکل گيری تشکل‌های مدنی، مردمی و انجمن‌های خاص در ميان کارگران آزاد و بدون مشکل باشد.

به گزارش خبرنگار ايلنا، «حسن روحانی» در مراسم روز جهانی کارگر مصادف با ۱۱ ارديبهشت (يکم ماه مه) که در سالن ۱۲ هزار نفری مجموعه ورزشی آزادی برگزار شد، گفت: کارگران ستون فقرات توليد کشور هستند. اگر امروز از استقلال و خودکفايی سخن می‌گوييم، اگر امروز از توليد داخلی حرف می‌زنيم و از توليد داخلی حمايت می‌کنيم، همه و همه در سايه کار و تلاش کارگران عزيز و پر تلاش اين سرزمين است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی ادامه داد: آن روزی که انقلاب می‌خواست در مسير پيروزی قرار بگيرد، کارگران انقلابی و فداکار بودند که در خيابان‌های تهران، شهرستان‌ها و سراسر کشور حماسه انقلابی آفريدند و انقلاب ما را به راهبری امام به پيروزی رساندند. آن روز که سخن از استقرار نظام اسلامی در سال ۵۷ و ۵۸ بود حضور کارگران در صحنه‌های مختلف بود که در مقابل انواع توطئه‌های ايستادند و اگر دفاع مقدس پيش آمد اين کارگران بودند که در صحنه نبرد همه جا به عنوان بسيجی و سرباز و جهاد گر حضور داشتند.

رئيس دولت يازدهم افزود: اگر امروز از سال فرهنگ و اقتصاد سخن می‌گوييم اين کارگران هستند که بايد در صحنه اقتصاد و فرهنگ بار سنگين تحول و تعالی و توليد کشور را بر دوش بگيرند. اگر امروز می‌بينيم کشورهای نو ظهوری در آسيا و آمريکا در مسير پيشرفت قرار گرفته‌اند به خاطر استفاده از معادن زير زمينی کشور‌ها نيست بلکه در سايه کار و فعاليت و توليد است.

روحانی تصريح کرد: ما بايد الگوی توسعه آينده کشورمان را بر مبنای اشتغال جوان‌های عزيزمان طراحی کنيم. امروز ميليون‌ها جوان تحصيل کرده آماده اشتغال هستند و اين دولت تدبير و اميد است که اين بار را بر دوش دارد و مصمم است سال ۹۳ را سال رونق توليد و شکستن رکورد اقتصادی اعلام کند.

رئيس جمهور در ادامه بيان کرد: اولين جلسه در سال ۹۳ جلسه شورای عالی اشتغال بود که ۹ فروردين امسال برگزار شد. اين شورا کار خود را آغاز کرده است و من در اينجا به وزير کار اعلام می‌کنم اولين قدم در اشتغال، امنيت شغلی کارگران است. آقای وزير نگذاريد خانه کارگری بی‌فروغ بماند.

وی گفت: من در دنيای کار و تلاش و توليد، تبعيض جنسيتی را نمی‌پذيرم. زنان و مردان ما در صحنه کار و تلاش و فعاليت برابر بايد از حقوق برابر برخوردار باشند. رضايت کارگران به معنای حرکت سريع چرخ توليد و اشتغال است. بسياری از کارگران ما بنابر آنچه از گزارشاتی که در اختيار من قرار گرفته است، از مسئله مسکن در رنج هستند. در همين سال جاری اقدامات لازم برای مسکن کارگران آغاز شود.

رئيس جمهور اظهار کرد: دولت در کنار وزارت کار اقدامات لازم و کمک‌های لازم برای شروع اين کار بزرگ و عظيم را آغاز خواهد کرد. در زمينه پوشش دفترچه بيمه، شنيده‌ام برخی از کارگران ساختمانی از اين امتياز محروم‌اند. آقای ربيعی بايد برای حل مشکل کارگران ساختمانی و کارگران فصلی اقدامی جدی انجام دهد.

رئيس دولت يازدهم بيان کرد: آن روزی کشور ما آباد و سربلند است که در کارخانه‌های اين کشور، کارگران عزيز ما با نشاط و بدون دغدغه مشغول کار و فعاليت باشند. برای اينکه دغدغه‌ها برطرف شود، اين دولت در سال ۹۳ در زمينه درمان و بهداشت و سلامت مردم به ويژه کارگران قدم‌های جدی را بر می‌دارد. من در اينجا خطاب به آقای ربيعی می‌گويم بيمارستان‌های تامين اجتماعی بايد در مسير بهبود عملکرد قرار گيرد. ما يک بيمارستان ميلاد نمی‌خواهيم، ما می‌خواهيم بيمارستان‌های ميلاد در استانهای مختلف و در شهرهای مختلف، خدماتشان را به کارگران و ملت عزيزمان ارائه دهند.

روحانی ادامه داد: دفترچه‌های بيمه درمانی بايد ارتقاء‌ پيدا کنند، ارزش لازم را پيدا کنند تا مردم ما از نظر مسئله درمان دارای دغدغه خاطر نباشند. ما بايد زمينه اشتغال‌های کوچک، صنايع دستی، اشتغال روستاييان و اشتغال در زمينه گردشگری را فراهم کنيم.

رئيس جمهور گفت: طبق آمار اول ارديبشهت ماه، ورود گردشگران خارجی به ايران نسبت به سال گذشته به دو برابر افزايش يافته است و ما بايد زمينه گردشگری داخلی و گردشگری خارجی را فراهم کنيم تا در سايه فعال شدن بخش گردشگری، بخشی از بيکاری‌های جامعه ما مرتفع شود و مسير اشتغال در مسير درست و پويايی قرار بگيرد.

وی افزود: مديريت بخش توليد بايد متحول شود. سرمايه و تکنولوژی بايد وارد اين کشور شود تا کار رونق پيدا کند. دولت مصمم است تمام قفل‌های تحريم نابه جا عليه ملت را ايران بشکند. تحريم نابه جای قدرت‌های بزرگ عليه ملت بزرگ ايران برای همه مردم ما درد و رنج بود، به ويژه برای کارگران عزيز. دولت مصمم است با حفظ حقوق ملت بزرگ ايران در سايه تعامل با جهان در‌ها را به به روی صادرات کالاهای ايرانی باز کند. اگر مسير صادرات کالا را هموار کنيم به معنای اشتغال بيشتر و رونق توليد است. ما بايد منابع ارزی را مديريت کنيم. نبايد آنجا که ضرورت نيست کالای ساخته شده وارد کشور شود.

وی ادامه داد: در سالهای گذشته ما برای کشورهای ديگر اشتغال به وجود آورديم. بايد با منابع ارزی، مواد اوليه، ابزار توليد، قطعات تکنولوژی وارد کشور کنيم اما کار بايد به دست کارگر ايرانی باشد.

به گفته روحانی، ما در سايه هموار کردن مسير توليد و تعامل سازنده با جهان برای رفع تحريم‌ها، بايد زمينه رشد و اشتغال و توليد را فراهم کنيم. در همين قدم‌های اوليه که بخشی از تحريم‌ها برداشته شد، شما می‌بينيد کارگران ايرانی در بنادر جنوبی مشغول فعاليت برای تخليه بار هستند در حالی که اين کشتی‌ها در ماه‌های گذشته در کشورهای خليج فارس پهلو می‌گرفتند.

وی بيان کرد: ما بايد مزارع خودمان را آباد کنيم. در سال ۹۳ به حول و قوه الهی در زمينه مسئله کشاورزی ۲۰۰ هزار هکتار زمين را تحت آبياری مدرن قرار می‌دهيم. برای اينکه اين آمار روشن شود بايد بدانيم در طول ۲۲ سال گذشته يک ميليون و دويست هزار هکتار زمين تحت برنامه آبياری مدرن قرار گرفته‌اند اما در سال ۹۳، دويست هزار هکتار زمين تحت برنامه آبياری مدرن قرار خواهند گرفت و صد‌ها هزار نفر مستقيم و غير مستقيم مشغول کار خواهند شد. در زمينه فن آوری اطلاعات، امسال پهنای باند اينترنت به دو برابر افزايش يافته است و ما اين افزايش را ادامه خواهيم داد. هم اکنون با ده‌ها کشور بزرگ در سطح جهان مشغول مذاکره هستيم تا به جای خريد دارو، کارخانه‌های توليد دارو در ايران آغاز به کار کنند و حتی بتوانيم بخشی از داروهای منطقه را خودمان تامين کنيم. قرار ما بر اين است تمام سواحل جنوبی کشور ما از استان سيستان و بلوچستان تا خوزستان آباد شود.

رئيس جمهور در ادامه از وزارت کار خواست برای تعليم و تربيت و آموزش فنی و حرفه‌ای اين آموزشگاه‌ها را به سراسر ايران و مناطق مختلف گسترش دهد.

روحانی در پايان اظهار کرد: شکل گيری تشکل‌های مدنی، مردمی و انجمن‌های خاص در ميان کارگران آزاد و بدون مشکل باشد. کارگران بايد بتوانند از طريق تشکل‌ها و جمعيت‌های آزادشان صدای خود را به گوش مسئولان و وزارت کار راحت و شفاف برسانند. دولت نبايد در اين تشکل‌ها مداخله کند. اين تشکل‌ها مردمی است، در اختيار مردم است و دولت صرفا بايد بستر لازم را برای اين فعاليت و حمايت لازم را نسبت به اين جمعيت‌ها انجام دهد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016