سه شنبه 16 اردیبهشت 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

هاشمی رفسنجانی: ما حق نداريم در عقايد و زندگی مردم وارد شويم

فرارو ـ رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به اينکه مهمترين کار کشور عقلانی کردن مديريت است افزود: اين کار بايد از همه جا شروع شود، از مدرسه تا دانشگاه بايد عقل را در نظر بگيريم.

آيت الله هاشمی رفسنجانی رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در نشست فرهيختگان، نخبگان، اصحاب فرهنگ و هنر که امروز در مرکز کتابخانه ملی برگزار شد با ابراز خرسندی از حضور در اين مراسم گفت: بهتر ديدم صحبت را از مطالبی آغاز کنم که ميهمانان و سخنوران قبلی مطرح کردند و سوژه بگيرم و در مورد آنها صحبت کنم، البته من اگر می دانستم در اين مراسم قرار است آثار من مورد بررسی قرار گيرد قبول نمی کردم چون اين جلسه تنزل پيدا می کرد.

وی سپس با بيان اين که اين جا يکی از کتاب های من معرفی شد افزود: بحثی که الان می خواهم بکنم در مورد همين کتاب است و آن کتاب روشنفکری دينی و آزاد انديشی دينی است که مطالب آن را خودم نوشتم و در مقوله فرهنگ بسيار مهم است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


هاشمی با بيان اين که جامعه ما از حالات سنتی عبور کرده افزود: به فضل ميليون ها فرد تحصيل کرده، روحانی و دانشگاهی الان جامعه فرهيخته ای داريم. مبحث اصلی که امروز می خواهم مطرح کنم مبنايش تعقل است. جامعه بايد عقلانی شود و از دگم هايی که سنت به جامعه تحميل کرده بايد رها شود نه اين که سنت را فراموش کنيم ولی به هر حال شرايط زمان و مکان که جزو دستورات اسلامی است را بايد مراعات کنيم

وی با اشاره به اينکه مهمترين کار کشور عقلانی کردن مديريت است افزود: اين کار بايد از همه جا شروع شود، از مدرسه تا دانشگاه بايد عقل را در نظر بگيريم که خيلی جاها عقل جايش خالی است زيرا که عقل بايد سرمنشاء باشد.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام ادامه داد: در اسناد معتبر ما که همه قبول دارند دو پيغمبر برای انسان ها است. يکی پيغمبر باطن که عقل است و ديگری رسول که در اختيار ما گذاشته شده.

وی با بيان اين که ما نمی توانيم از عقل غفلت کنيم اظهار داشت: علت هم اين است که دوره پيغمبر تمام می شود و طبيعی است آن موقع شرايطی نبوده که همه چيز گفته شود لذا عقل بايد دخالت کند.

هاشمی رفسنجانی با بيان اين که آرزو دارم برای نجات فرهنگ اقدامی کنم افزود: دوست دارم کاری انجام بدهم برای اين تلقی که از فرهنگ می شود مثلاً برخی از نيروهای سنتی در بحث فرهنگی مسايل شان آرايش و رنگ مو و موسيقی و اينها است و جلسه را بر هم می زنند و خيال می کنند فرهنگ اين است. فرهنگ اين نيست، اگر هم باشد يک هزارم است از فرهنگ.

وی افزود: جامعه را بايد عقلانی کنيم و جلوی دگماتيسم جامعه که رنج می دهد را بگيريم. يک بار آقا در دوران رياست جمهوری مساله تهاجم فرهنگی را مطرح کردند. در نماز جمعه همه گفتند روسری و اين جور مسايل. آقا گفتند ما چی گفتيم، اينها چی گفتند. بله. عفت از مظاهر فرهنگ است ولی بايد به مساله فرهنگ جور ديگر توجه کنيم.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام ادامه داد: فرهنگ بايد مصداق خاص رهبری باشد و من می دانم رهبری راضی نيستند که سال فرهنگ دنبال اينها باشيم که کسی که خوب می خواند را از ميدان به در کنند و خانمی که قيافه خوبی دارد پيدا نشود. اين حضور و اين رفتار منفی است که وجود دارد و در اصل در دين ما هم آمده.

وی ادامه داد: ما حق نداريم در عقايد و زندگی مردم وارد شويم و در زندگی مردم تجسس کنيم. ما حق نداريم افکار مردم را بفهميم چه برسد به اين که اسرار آنها را افشا کنيم ما نبايد به اسم امنيت مرتکب چنين خطايی شويم. ما حق نداريم از منازل و ماشين های مردم شنود کنيم. اين کارها ضداخلاقی است.

هاشمی در ادامه به خاطره ای از دوران قبل از انقلاب و نقش محمود دعايی در آن دوران اشاره کرد و گفت: از همان روزهای اول مبارزه با دعايی و با دوستان ديگر در ميدان بوديم. همه ما اسم مستعار داشتيم، اسم ايشان علی خراسانی و يکی ديگر علی اراکی بود. اسم ها همه مخفی بود در اين کارها بالاخره لو رفتيم. بعد از سال ۴۶ جشنی گرفته بودند و من مقاله يا در مورد اين جشن نوشتم با نام عزايی به نام جشن. آقای دعايی پلی کپی کردند و منتشر شد ولی اين مقاله لو رفت و من را گرفتند و بردند و به دنبال آقای دعايی می گشتند می خواستند او را بگيرند اما نتوانستند و مرتب مرا تحت فشار گذاشتند تا بگويم او کجاست. ما را در اتاق های تاريک نگه می داشتند و طلبه های جوانی که چهره هايشان شبيه ايشان بود را می آوردند و می پرسيدند اين بود يا نه و من هم می گفتم نه. بالاخره آقای دعايی دست بسيار خوبی داشتند در فرار کردن، لذا پيغام داديم به ايشان که از ايران برود و دعايی رفت عراق پيش امام(ره)، جايی که همه ما آرزو داشتيم برويم.

وی ادامه داد: يک دفعه ما صدای ايشان را از راديو عراق شنيديم، خيلی خوب صحبت می کرد ولی خاطره شيرين من اين است که می خواهم الان بگويم. ايشان مادری داشتند در ايران که بسيار پير بود و از اين مساله بسيار ناراحت بود لذا تصميم گرفتم مادرشان را برسانم به آقای دعايی. بالاخره در اطرافيان ما کسانی بودند که هويت عراقی داشتند. يک برگه کوچکی بود که برای ايشان گرفتيم. سوار ماشين خودم کردم و بردم گاراژ به همراه يک هديه قاليچه دستباف ايرانی و چيزی مثل يک کتاب درست کرديم که اطلاعات داخل در آن بود می خواستيم برسد دست امام و خدا را شکر اين کار انجام شد و من بسيار خوشحالم که مادر را به پسرشان رساندم.

هاشمی رفسنجانی در ادامه سخنان خود به تشريح کتاب آزادانديشی دينی خود پرداخت و گفت: جزوه ای که نوشتم بنام آزادانديشی دينی است. دو مطلب در اين رابطه مطرح است يکی اينکه آزادانديشی کاملا مطلق باشد اما من اعتقاد دارم بايد آزادانديشی در چارچوب اسلام و در فهم اسلام باشد. اين دو را مقايسه کردند، امتيازاتی به آن دادند و امتيازاتی به اين و نتيجه اين شد که حکم عقل حجت است.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در ادامه با اشاره به روايتی از ائمه اطهار(ع) افزود: فرهنگ ما بايد مکارم اخلاقی باشد. بايد بتوانيم مکارم اخلاقی را شکل دهيم که در اين صورت جامعه، موعود الهی است. مکارم اخلاقی ۷۵ مورد است که در مقابلش ۷۵ مورد رذايل اخلاقی داريم، مثل صداقت در مقابل ريا، شجاعت در مقابل ترس از وارد شدن به حقيقت. اخلاق ما اينها است و اينها بايد ارج نهاده شود.

وی ادامه داد: با توجه به اينکه امسال، سال فرهنگ است خدمتی که می توانيم بکنيم در راستای سخنان رهبری انجام دهيم اين است که فرهنگ اسلامی را تعريف کنيم و جامعه را روی اينها تقويت کنيم. همه اين کارها که انجام می شود، ضد اخلاقی است، مثل خيانت اما اگر اسلام را مراعات کنيم فساد و دست اندازی به اموال مردم از بين می رود.

هاشمی رفسنجانی با اشاره به اينکه جامعه را بايد با اخلاقيات اسلام همراه کنيم، افزود: من کمک می کنم و آقايان هم شروع کنند يک معنی و مصداق که رهبری می خواهد پيدا کنند را انجام دهند.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام خاطر نشان کرد: ما يک کشور تازه رسيده نيستيم و هزاران سال تمدن داريم، لذا واقعا يکی از مجموعه های عظيم دنيا در اسناد هستيم و اگر موزه های مهم دنيا را ببينيد آثار ايرانی در همه آنها وجود دارد و اين مراکز و اسناد را بايد بيشتر به مردم معرفی کنيم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016