سه شنبه 19 فروردین 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

هاشمی رفسنجانی: نبايد بگذاريم تندروهای داخلی و خارجی عقل سياسی و منطق ديپلماتيک را فدای هياهو کنند

تهران - ايرنا - رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به مذاکرات ايران و کشورهای ۱+۵ گفت: دنيا فهميد که ايران لنگر ثبات منطقه است و اراده عقلای جهانی بر حل مسايل است و نبايد بگذاريم تندروهای داخلی و خارجی، عقل سياسی و منطق ديپلماتيک را فدای هياهو کنند.

به گزارش ايرنا از روابط عمومی مجمع تشخيص مصلحت نظام، آيت الله هاشمی رفسنجانی امروز(سه شنبه) در ديدارهای جداگانه وزير کشور، اعضا و مجمع استانداران ادوار و جمعی از نمايندگان سابق مجلس شورای اسلامی و جمعی از روزنامه نگاران با ابراز اميدواری از اصلاح تدريجی مشکلات کشور اظهار داشت: در سياست خارجی شرايطی داشتيم که هر روز به سوی گسترده شدن تحريم ها، پيش می رفتيم.

رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام، طرح هدفمندی يارانه ها را از ضرورت های اصلاح اقتصادی هر کشوری دانست و گفت: فرصتی که قوانين مجلس برای کشور ايجاد کرده بود، در اجرا تبديل به تهديد شد و تمام طرح به دادن مبلغی به مردم خلاصه شد که در مقابل عوارض تورمی آن، بسيار ناچيز بود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی صفا و صميميت مردم و مسؤولان را سرمايه ارزشمند برای گذر از مقاطع حساس تاريخ انقلاب اسلامی دانست وگفت: در سال های اخير شاهد افزايش نزاع های بيهوده و توهين و تهمت به شخصيت های رسمی و از طريق تريبون های رسمی به يکديگر بوديم.

آيت الله هاشمی رفسنجانی با ابراز تأسف از چنين اوضاعی اظهار داشت: در اخلاق اسلامی که مبتنی بر فرهنگ قرآنی است، دروغ، توهين، تهمت و تجاوز به حقوق ديگران جايگاهی ندارد و بايد صداقت و راستی را آيينه رفتاری و گفتاری مردم کنيم و برای نهادينه شدن آن بکوشيم.

رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام با يادآوری فداکاری های مردم در ۸ سال دفاع مقدس و فرهنگی که ايثارگری ها را در فضای جامعه خلق کرد، گفت: بعضی ها که منافع باندی دارند، می خواهند ميراث ملی را مصادره کنند و در اين راه ابايی ندارند که جلوی قاطبه مردم بايستند.

آيت الله هاشمی رفسنجانی در پاسخ به اظهارات برخی حاضران در خصوص نحوه حل مشکلات اقتصادی در دولت يازدهم افزود: مشکلات پيش روی دولت جدّی ولی اراده حل مشکلات با کمک مردم قوی است و ما از گذشته تجربه های ارزشمندی داريم که ويرانی های ۵ استان و خرابی های زيرساخت های سراسر کشور را درست کرديم.

رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام، استفاده از نيروهای باتجربه را راهکاری جهانی برای ساختن کشورها دانست و گفت: اگر چه سرمايه های انسانی را خانه نشين کرده بودند ولی مردم مسيری را رفتند که به اعتدال رسيدند و در اين فضا، انتظار مردم جبران آن کارهای افراطی و حرکت در مسير اعتدالی است.

وی بازنشسته کردن استادان دانشگاه را مصداق روشنی از خانه نشينی شخصيت های مؤثر دانست و اظهار داشت: دور کردن شخصيت های علمی و دانشگاهی از فضاهای علمی، توانايی لشکر عقل را در جامعه کم می کند که تقويت آن سفارش ائمه معصوم، به خصوص امام موسی کاظم (ع) به شاگردانشان بود.

آيت الله هاشمی رفسنجانی با تأکيد بر اهميت فرهنگ در ثبات جامعه، گفت: فرهنگ جوهره اخلاقی ملت هاست و در جوامع اسلامی نيز توجه به بايدها و نبايدهای اخلاقی، مجموعه فرهنگ را تشکيل می دهد.

رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام، قرآن کريم را بهترين راهنمای فرهنگی برای مردم ايران اسلامی دانست و گفت: مردمی که دروغ نمی گويند، غيبت نمی کنند، تهمت نمی زنند و سيئات اخلاقی ندارند، می توانند پرچم دار فرهنگ باشند و شرط آن عبور از سطحی نگری و توجه به عمق مسايل است.

همچنين در ديدار وزير کشور مسايل کلی کشور، مخصوصاً ماجرای کامل مرزبانان از اسارت تا آزادی و ابهامات وضعيت گروهبان جمشيد دانايی فر مطرح و بحث و بررسی شد.

ارائه راهکارهای جبران عقب ماندگی سال های گذشته

همچنين در ديدارمجمع استانداران ادواری با آيت الله هاشمی رفسنجانی ، ميرلوحی معاون حقوقی و پارلمانی سابق وزير کشور، مهندس کشاورزيان، استاندار اسبق مازندران، بهزاديان معاون اسبق وزير کشور، عابدی استاندار اسبق لرستان ، عبدالوند نماينده سابق مجلس شورای اسلامی، محموديان استاندار اسبق قزوين و اشرف بروجردی معاون اجتماعی سابق وزير کشور با بيان دغدغه ها و نگرانی های خويش برای جبران عقب ماندگی های سال های گذشته و ارائه راهکارها، ديدگاه های خويش در خصوص مسايل مختلف، از جمله سياسی، اقتصادی و بخش خصوصی را مطرح کردند.

در ديدار روزنامه نگاران نيز آقايان غلامحسين کرباسچی و محمد قوچانی به شيوه سؤال و جواب مسايلی را مطرح کردند و خواستار توجه بيشتر رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام به مشکلات روزنامه نگاران شدند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016