یکشنبه 28 اردیبهشت 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

امتناع آمریکا از دادن ویزا به زندانی سیاسی ایرانی یادشده در پیام نوروزی اوباما

ARtajik.jpg
العربیه - سفارت آمریکا در پاریس پایتخت فرانسه، از صدور روادید گردشگری برای عبد الرضا تاجیک، روزنامه نگار و زندانی سیاسی سابق ایرانی که باراک اوباما رئیس جمهوری ایالات متحده در پیام نوروزی سال ۱۳۹۰ از او یاد کرده بود، خودداری کرد.

در این پیام، اوباما که دو سال پس از انتخابات جنجال برانگیز ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ و سرکوب معترضان به نتایج آن صادر شده بود، آمده بود: « برای تقریبا دو سال، عملیات ارعاب و نقض حقوق جوانان و پیر‌ها؛ مردان و زنان؛ غنی و فقیر در جریان بوده است - مردم ایران سرکوب شده‌اند. صد‌ها زندانی عقیدتی در زندان هستند. بیگناهان ناپدید شده‌اند. روزنامه نگاران به سکوت واداشته شده‌اند. زنان شکنجه شده‌اند. کودکان به اعدام محکوم شده‌اند.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رئیس جمهوری آمریکا ادامه داده بود: «جهان با نگرانی این اقدامات غیرمنصفانه را نظاره کرده است. زندانی شدن نسرین ستوده به خاطر دفاع از حقوق بشر؛ زندانی شدن جعفر پناهی و محروم شدن او از فیلمسازی؛ به زندان افتادن عبدالرضا تاجیک به خاطر کار روزنامه نگاری؛ تنبیه شدن جامعه بهائی و مسلمانان صوفی به خاطر ایمان دینیشان؛ و صدور حکم اعدام برای محمد ولیان، دانشجو، به خاطر انداختن سه سنگ را دیده‌ایم.»

عبدالرضا تاجیک روزنامه نگار و فعال حقوق بشر ایرانی است. وی که با روزنامه‌های اصلاح طلبی همچون فتح، بنیان، بهار و شرق و با کانون مدافعان حقوق بشر همکاری داشته‌است، از سال ۱۳۸۷ و پس از آغاز برخورد گسترده دولت ایران با اعضای این کانون ممنوع‌الخروج شد. در جریان نا‌آرامی‌های پس از انتخابات ۸۸، تاجیک سه بار بازداشت شد.

در یکی از این بازداشت‌ها، عبد الرضا تاجیک، از ۲۲ خرداد تا اول دیماه سال ۱۳۸۹ را در زندان به سر برد. در نیمه اول سال ۱۳۸۹ خانواده این روزنامه‌نگار با ارسال نامه‌ای به آیت‌الله صادق لاریجانی، رئیس قوه قضاییه ایران عنوان داشتند که عبدالرضا تاجیک در جریان ملاقات کابینی که ۲۳ تیر ۸۹ در زندان اوین انجام شده، با «ناراحتی و عصبانیت» از «هتک حرمت» به خود خبر داده و خواهان دیدار با عباس جعفری‌دولت‌آبادی، دادستان تهران و محمد شریف، وکیلش شده است.

سازمان گزارشگران بدون مرز جایزه آزادی مطبوعات در سال ۲۰۱۰ را به عبدالرضا تاجیک به خاطر تلاش‌ها و شجاعتش در راه آزادی مطبوعات در ایران اهدا کرد.

سرانجام قاضی پیرعباس، رییس شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب، عبدالرضا تاجیک را به شش سال حبس تعزیری محکوم کرد.

در اثر شدت فشار‌ها، تاجیک همچون بسیاری از روزنامه نگاران، ایران را ترک کرد و به فرانسه رفت. او اکنون از سفارت آمریکا در پاریس برای دیدار برادر خود پس از سه سال، درخواست روادید گردشکری کرده اما با پسخ منفی سفارت روبرو شده است.

عبدالرضا تاجیک در صفحه فیس بوک خود نوشته است که پاسخ منفی در حالی داده شده که کارمند سفارت از تمام سوابق او و همچنین یاد کردن باراک اوباما از نام او مطلع بوده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016