دوشنبه 29 اردیبهشت 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ناگفته‌های حجت‌الاسلام زائری درباره سعید مرتضوی

سايت تابناک ـ هشتم اسفندماه ۹۱، وقتی نخستين نشست دادگاه کهريزک به ناگاه بدون اعلام دليلی غيرعلنی اعلام شد، حجت‌الاسلام زائری که همراه يکی از اوليای دم به دادگاه آمده بود، پيرو اين تصميم، فرجام خوبی برای دادگاه پيش‌بينی نکرد و گفت: افرادی هستند که اگر تأمين جانی داشته باشند، سخنان مهمی درباره مرتضوی و همدستانش به زبان خواهند آورد اما عزم جدی برای رسيدگی به اين موارد وجود ندارد‌.

به فاصله يک سال و چند ماه از آن روز، فرصتی دست داد تا با وی در اين‌باره به گفت‌وگو بنشينيم و برخی زوايای مغفول پيرامون متهم آن روز را مرور کنيم.

پنج سال پس از وقوع جنايت کهريزک و يک سال و چند ماه پس از آغاز جلسات دادگاه رسيدگی به پرونده تشکيل‌شده به اين منظور، آرای عجيب اعلام‌شده برای متهمان پرونده در ايستگاه تجديدنظر مانده و قطعيت نيافته تا از کسی که معتقد بود عزم جدی برای رسيدگی به اين پرونده وجود ندارد، بپرسيم چه شد آن روز آن پيش‌بينی را کرد و اکنون نظرش درباره آرای صادره و فرجام پرونده چيست؟



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


حجت‌الاسلام دکتر محمدرضا زائری با تأکيد بر اينکه هم‌اکنون هم تنها مرتضوی سيبل است و ديگرانی که مانند او بايد محاکمه شوند، فتيله را پايين کشيده‌ و مترصدند با افتادن آب‌ها از آسياب، بار ديگر به ميدان بازگردند، می‌گويد: هنوز همه پرونده‌های مطرح درباره اين فرد در قياس با اصل مفاسد و مشکلاتی که پيرامون اين فرد وجود داشته، قابل قياس نيست و اصل کوه يخی آن پايين است. مرتضوی خيلی‌ها را آلوده ‌و جوری ديگران را درگير کرده که کسی نتواند به عمق ماجرا راه يابد.

وی می‌افزايد: بارها و بارها به سراغم آمدند تا اسنادی در اختيارم قرار دهند که چه بسا رسانه‌های خارجی حاضرند برای در اختيار گرفتنشان هزينه هم بکنند اما چون حوزه فعاليت من سياسی نيست، نخواستم، چون تنها مسئوليتم زياد می‌شود و نمی‌توانم کاری انجام دهم. البته فکر می‌کنم وظيفه من هم نيست چون بالاخره مسئوليتی هست که مسئولانی برای آن تعيين شده که ايشان اگر احتمال وجود اين سر‌نخ‌ها را بدهند، شرعا، اخلاقا و عرفا وظيفه دارند پيگيری کنند. پرونده‌هايی مطرح است که کاملا آشکارند و مسئوليت آقای مرتضوی و همدستانش در آنها محرز است. اينجاست که مسئولان بايد ورود کرده و بررسی کنند.

البته در فاصله آغاز ‌نشست‌های دادگاه کهريزک تا به امروز، مرتضوی با عملکرد خود در دولت و در مقام رئيس تأمين اجتماعی، پرونده‌های ديگری هم برای خود گشوده تا نشان دهد که اتهامات کهريزک و تشکيل پرونده‌ای با ۳۵۰۰ برگ در آن باره، ذره‌ای برايش نگرانی ‌نداشته است.

زائری در اين‌باره می‌گويد: افزون بر اينها، گفته‌ها و شنيده‌های فراوانی‌ از مسائل مالی گرفته تا مسائل امنيتی پيرامون اين فرد وجود دارد که بسياری از بزرگان هم درباره آنها سخن گفته‌اند و بايد به آنها پرداخته شود ولی از همه مهم‌تر اين است که آسيبی که آقای مرتضوی و هم‌دستانش به آبروی جمهوری اسلامی، به همبستگی ملی، به اقتدار انقلاب و نظام وارد کرده‌اند، حتی اگر اين موارد آشکار و پنهان هم نمی‌بود، برای محاکمه وی کافی بود.

زائری که از دوران اداره نشريه «خانه»، پيه محاکمه ‌توسط مرتضوی، دادستان وقت تهران به تنش خورده، بر اين باور است که بنيان دادستان سابق تهران بر دروغ، ‌فريب و ناراستی بوده است.

او در اين‌باره می‌گويد: اين شنيده نيست که خللی بر آن وارد باشد بلکه خود‌ شاهد آن بوده‌ام. ايشان در دادگاه به من می‌گفت يک کاغذ بنويس «من را گول زدند» تا مشکل پرونده‌ات را حل کنم‌! اين عين عبارت ايشان بود. اين مدل پرونده‌سازی خودش خيانت است به جمهوری اسلامی که شما اسرائيل، آمريکا و استکبار جهانی را تا اين حد تنزل بدهيد که من به دروغ بنويسم عوامل ايشان با من مرتبط بوده‌اند و فريبم داده‌اند و ... . البته مثل روز برايم روشن بود که اگر به ذلت اين دروغ گفتن هم بيفتم، ايشان به عهد خود هرگز وفا نخواهند کرد.

وی می‌افزايد: تا دلتان بخواهد تخلفات قانونی و غيرقانونی از آن دوران وجود دارد. آن زمان پرونده ما گم شده بود و هر چه پيگيری می‌کرديم يافت نمی‌شد تا اينکه يکی از مسئولان که اسم نمی‌برم، خبر داد که پرونده ما و چند پرونده مهم ديگر را آقای مرتضوی به منزل برده و در گاوصندوق شخصی نگهداری می‌کند. پرسيدم شما که می‌دانيد چرا کاری نمی‌کنيد و پاسخ داد «همه می‌دانند اين کار غيرقانونی است اما کاری از دستمان بر نمی‌آيد!» جالب است بدانيد که آن پرونده هنوز هم بسته نشده است چون مدل کاری مرتضوی آن بود که استخوان ‌لای زخم نگه می‌داشت.

جالب اينکه همه اين برخورد‌ها با زائری در حالی رخ داده که نخستين برخورد وی با دادستان وقت رخ می‌داده؛ يعنی در اولين برخورد از او خواسته شده کاغذی به دروغ بنويسد تا پرونده‌اش بسته شود و ايادی استکبار محکوم شوند!

اما تأثير اين قبيل رسيدگی‌ها، تأثير فرجام نيافتن امثال پرونده کهريزک پس از پنج سال و موارد مشابه در جامعه چه خواهد بود؟ آيا نمی‌توان بخشی از مشکلاتی را که اخلاق عمومی به آن مبتلا شده، برگرفته از اين مسائل دانست؟

زائری در پاسخ به اين پرسش می‌گويد: به نظر من، مسئوليت قوه قضائيه مسئوليت بزرگ و سنگينی است. به‌ همان ميزان که اگر درست عمل کند، می‌تواند به تنهايی جامعه را اصلاح کرده، نجات دهد و مشکلات را در درازمدت حل کند. اگر خدای ناکرده در ادای مسئوليت خود سستی کند، می‌تواند همه چيز را نابود کند؛ درست مثل مسئوليتی که من روحانی دارم و هم می‌توانم دين مردم را نجات دهم و به بهشت برسانمشان و هم می‌توانم به جهنم رهنمونشان کنم!

وی می‌افزايد: همه مفاسد اجتماعی از اعتياد به مواد مخدر تا فساد و فحشا تا سقط جنين غير قانونی که روزانه ۷۰۰ مورد در کشورمان رخ می‌دهد، تا وضعيت حجاب در جامعه که آقايان فکر می‌کنند با تذکر اخلاقی يا برخورد انتظامی قابل حل است و ... همه‌شان با عملکرد درست قوه قضائيه ‌حل‌شدنی است. اين حرف، اعتقادی است که با آيه و حديث به آن رسيده‌ام. به اعتقاد من ريشه همه مفاسد در ‌برخورد نامناسب قضايی با فساد، در سستی و مماشات‌ است و به‌ همان نسبت، عملکرد مناسب دستگاه قضا در برخورد با اين مشکلات و مفاسد، می‌تواند جامعه را اصلاح کند.

وی می‌افزايد: اگر امير‌المؤمنين (ع) آن قاطعيت‌ها را در مبارزه با فساد داشت، دليلش آن بود که می‌دانست با جلوگيری از آن فساد‌ها، جامعه سالم خواهد بود. اين تعبير خطبه فاطميه (س)، تعبير بسيار تکان دهنده‌ای ا‌ست که می‌گويد سنت الهی‌ اين است که «ترک السرقه إيجابا للعفه»؛ يعنی جلوگيری از سرقت و دزدی، عفت و حيا و امنيت اخلاقی در جامعه را به دنبال خواهد آورد. وقتی دزدی باب ‌و روان شود و رواج بيابد، ديدن فساد و فحشا ‌در خيابان‌، پديده دختران خيابانی، پايين آمدن سن فحشا و مفاسد و مسائلی از اين دست، طبيعی است. بنابراين، بر اين باورم که ‌خطر امثال مرتضوی برای جمهوری اسلامی خطری است که با هيچ چيز ديگر ‌مقايسه نمی‌شود ولی ‌متأسفانه برخی دوستان ما متوجه اين آسيب‌ها نيستند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016