سه شنبه 30 اردیبهشت 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

انشعاب در جیش العدل و اعلام موجودیت جنبش جیش النصر ایران

بر اساس خبر دریافتی، پس از گروگان گیری پنج سرباز توسط جیش العدل در منطقه جکیگور بلوچستان و اعدام گروهبان جمشید دانایی فر توسط این گروه، آن هم در زمانی که عبدالرئوف ریگی سخنگوی جیش العدل در حال مذاکره و رایزنی با نمایندگان علمای اهل سنت و معتمدین محلی برای آزادی گروگان ها بود، و اعلام ناخرسندی عبدالرئوف ریگی از آن اعدام نابهنگام حاکی از شکاف عمیقی بود که در بین رهبران جیش العدل بوجود آمده بود. بحران گروگان گیری و آزادی چهار سرباز و اعدام یک تن از آنان شکاف عمیق مبارزاتی و راهبردی بین دو طیف عمده بلوچ در جیش العدل را نمایان ساخت. این دو طیف علاوه بر هویت طایفه ای و خاستگاه جغرافیایی آنها (گروه سرحدی ها از شمال بلوچستان از یک سو؛ و گروه سربازی ها و مکرانی ها از جنوب بلوچستان از سوی دیگر)، در مورد شیوه مبارزه نیز با یکدیگر اختلاف نظر داشتند. صلاح‌الدین فاروقی رهبر جیش ‌العدل که اصالتا از منطقه راسک و سرباز می باشد، در اولین بیانیه خود بر سوق دادن جنگ فرقه ای از سوریه به داخل خاک ایران و جهاد سراسری اهل سنت بر علیه "نفوذ شیعه" در منطقه تاکید کرده بود. در حالی که جندالله در گذشته و بسیاری از بازماندگان گروه جندالله از جمله عبدالرئوف ریگی (برادر عبدالمالک ریگی) ظاهرا بر روی حقوق اهل سنت ایران و مردم بلوچ، بدون ذکر مناقشات منطقه ای و تداخل جبهه های دیگر، تاکید داشتند. در نتیجه علاوه بر شعار مبارزاتی و ارائه نظرات مذهبی، این دو گروه در شیوه عملکرد نیز اختلاف دارند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


روز دوشنبه ٢٩ اردیبهشت ١٣٩٣ عبدالرئوف ریگی که سخنگوی جیش العدل و مذاکره کننده اصلی در رابطه با آزادی چهار سرباز بود، به همراه تنی چند از یاران خود در بیانیه ای کناره گیری خود از جیش العدل و تشکیل سازمان جدیدی بنام جنبش جیش النصر ایران را اعلام نمود. در این بیانیه آمده است بدینوسیله جنبش دفاعی جیش النصر به صورت رسمی فعالیتهای خود در بخشهای نظامی ، سیاسی و فرهنگی را آغاز نموده. بیانیه می افزاید: "جیش النصر یک جنبش اسلامی است که معتقد به ارزشهای اسلامی از جمله جهاد یا بعبارتی جنگ مسلحانه بر علیه نظام جمهوری اسلامی است و در مقاومت خود را متعهد به پاسداری از ارزشهای اسلامی می داند و بر اعتدال و میانه روی و امت وسط تاکید دارد". عبدالرئوف ریگی نیز بعنوان رهبر جیش النصر ایران معرفی شده است. عبدالستار دوشوکی مدیر مرکز مطالعات بلوچستان معتقد است که این شکاف و جدایی بعد از اعدام گروهبان بیگناه جمشید دانایی فر اجتناب ناپذیر به نظر می رسید، چون عبدالرئوف ریگی در حال گفتگو با واسطه ها بود، اما عناصر افراطی تر بدون هماهنگی و حتی آگاهی عبدالرئوف ریگی دانایی فر را اعدام کردند. دوشوکی می افزاید که هنوز معلوم نیست رابطه و مناسبات جنبش جیش النصر ایران به رهبری عبدالرئوف ریگی با جنبش جیش العدل به رهبری صلاح‌الدین فاروقی چگونه خواهد بود؟ اما دوشوکی احتمال کپی برداری از جبهة النصرة ء سوریه توسط جیش النصر ایران و کپی برداری جیش العدل از " داعش" در سوریه را ، و تقابل نظامی بین این دو گروه در منطقه را بسیار بعید می داند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016