پنجشنبه 1 خرداد 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

حذف بنزین پتروشیمی ها نتیجه داد: تجربه بی سابقه هوای پاک در تهران

کلمه – گروه خبر: تهران به طور کم سابقه ای روزهای تمیزی را پشت سر می گذارد و پایتخت نشینان پس از مدت ها تنفس مسموم، هوایی پاک را نفس می کشند. هوایی که سال هاست از خاطره ها رفته و دود و سرب و آلاینده های خطرناک آن را کمرنگ کرده بود. گرچه هوای بهاری و باران های گاه به گاه در این وضعیت بی تاثیر نیست اما کارشناسان و مسئولان معتقدند که تاثیر سیاست های جدید دولت در تغییر بنزین در سلامت و هوای پاک پایتخت بسیار پررنگ است.

رییس مرکز هوا و اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست خبر داده که هوای تهران در روندی کم سابقه از ابتدای سالجاری تاکنون در شرایط ناسالم قرار نگرفته است.

یوسف رشیدی در گفت و گو با ایرنا، اظهار داشت: خوشبختانه از ابتدای سالجاری تاکنون هوای تهران ۶ روز در شرایط پاک و بقیه روزها سالم بوده و روز ناسالمی گزارش نشده است.

وی با بیان اینکه نداشتن هوای ناسالم در ۳ سال گذشته در مدت مشابه در تهران سابقه نداشته است افزود: یکی از دلایل عمده هوای سالم در تهران توزیع بنزین با استاندارد یورو ۴ است زیرا این بنزین دارای بنزن و ترکیبات هیدروکربنی بسیار پایین است بنابراین میزان تولید ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون هم کاهش می یابد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رشیدی ادامه داد: سازمان حفاظت محیط زیست بر اساس قانون مقابله با آلودگی هوا در حال پیگری برنامه های مقابله با آلودگی هوا در قالب ۹ محور و ۳۵ پروژه است که تولید بنزین یورو ۴، ساماندهی خودروهای در حال حرکت و حمل و نقل عمومی برخی از این برنامه هاست که سازمان ها و نهادهای ذیربط وظیفه اجرای آنها را بر عهده دارند.

وی افزود: گام بعدی تولید خودروهای داخل با استاندارد یورو ۴ است که تمام خودروسازان موظفند از اول شهریورماه سالجاری تمام محصولات خود را با این استاندارد تولید کنند.

وی گفت: البته ممکن است وضعیت جوی هم در شرایط کنونی هوا تاثیرگذار باشد از این رو در حال تهیه امکانات برای بررسی میزان سهم شرایط جوی در بهبود کیفیت هوا هستیم، اما قطعا نقش بنزین یورو ۴ در کاهش آلودگی هوا بسیار پررنگ است.

احمد مسجد جامعی رییس شورای اسلامی شهر تهران روز گذشته از وزیر نفت برای عمل به تعهداتش درباره توزیع بنزین پاک در تهران به منظور کاهش آلودگی هوای تهران تشکر کرد.

به گفته وی طبق گزارش شهرداری و آمارهایی که در این مدت جمع آوری شده ۶ روز هوای پاک و بقیه روزها سالم بوده که ۶ برابر مدت مشابه در سال های گذشته است.

همچنین چندی پیش سعید متصدی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست به ایرنا گفته بود: یکی از آلاینده های اصلی هوا سوخت است از این رو نوع سوخت توزیعی در میزان آلودگی هوا تاثیر بسزایی دارد.

وی ادامه داد: در چند ماه گذشته اقدامات خوبی برای کاهش آلودگی هوا در کلان شهرها انجام شده که یکی از آنها توزیع بنزین و گازوییل یورو ۴ است که توزیع بنزین در تهران، کرج و اراک انجام می شود و گازوییل فعلا فقط در تهران توزیع می شود.

وی اظهارداشت: اکنون تولید بنزین پتروشیمی در کشور متوقف شده است و از بهمن ماه سال گذشته توزیع بنزین یورو ۴ ابتدا در اراک و بعد در تهران و کرج آغاز شد.

رئیس مرکز ملی هوا و اقلیم محیط زیست پیش از این نیز بارها در گفت وگوهای خود با بیان اینکه محصولی که در پتروشیمی تولید می‌شود را سازمان محیط زیست به عنوان بنزین قبول ندارد، تصریح کرده بود که حلال‌های صنعتی پتروشیمی‌ها سرطان‌زا بوده و محیط زیست این حلال‌ها را به عنوان سوخت قبول ندارد.

در حالی که در نیمه ی اردیبهشت ماه امسال بعد از آن که محققان دانشگاه شریف گزارشی از سرطانزا بودن بنزین پتروشیمی منتشر کردند مسوولان پتروشیمی جواب بلند بالایی را منتشر کردند و این گزارش را رد کردند.

اما همان روز مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران، یکی از دلایل افزایش سرطان در تهران و سایر کلانشهرهای کشور را به بنزین تولید شده در پتروشیمی‌ها نسبت داد و گفت: هم اکنون تمامی بنزین عرضه شده در تهران با استاندارد یورو ۴ اتحادیه اروپا است. بنزین یورو ۴ عرضه شده در تهران و کرج دارای کمتر از یک درصد بنزن است و بنزین پاک محسوب می‌شود.

همچنین معاون وزیر نفت تایید کرد که بنزین تولید شده در تأسیسات پتروشیمی، سرطان زاست و دلیل افزایش سرطان در کلان شهرها و تهران در چند سال اخیر نیز همین بنزین پتروشیمی بوده است.

در همین باره هفته ی گذشته پارسینه در یادداشتی با طرح این سوال که آیا رئیس جمهور وقت،‌ وزیران نفت وقت (مسعود میرکاظمی و رستم قاسمی) و رئیس وقت سازمان حفاظت محیط زیست (محمدجواد محمدی‌زاده) در دوره ریاست جمهوری احمدی نژاد به سرطانزا بودن بنزین پتروشیمی آگاهی داشتند یا خیر؟ نوشت که اگر آگاهی نداشتند که عذر بدتر از گناه است ،‌آن هم با سیل انتقادات و نظرات کارشناسی که در زمان شان مطرح شد. اگر هم می دانستند و دانسته مردم را در معرض ابتلا به سرطان قرار دادند که مجرم هستند.

مقامات دولت احمدی نژاد از چهار سال پیش دست به تولید ماده ای شبیه بنزین در تاسیسات پتروشیمی ایران زدند. براساس این طرح، تاسیسات پتروشیمی ایران، سوختی تولید می کردند که شبیه بنزین بود و به نام بنزین پتروشیمی معروف شد.

دولت احمدی نژاد برای توقف واردات بنزین، دست به این اقدام زد و در نتیجه دو نوع بنزین در پمپ بنزین ها توزیع شد. نخست بنزین تولید شده در پالایشگاه های ایران و دوم “شبه بنزین” یا بنزین پتروشیمی که در تاسیسات پتروشیمی ایران تولید می شد.

این اقدام با مخالفت ها و اعتراضات گسترده داخلی روبه رو شد. بسیاری از معترضین ضمن اعلام آلودگی و سرطانزایی بنزین پتروشیمی خواستار توقف تولید و توزیع این سوخت شدند اما این اعتراضات با تکذیب و رد مقامات وقت وزارت نفت روبه رو شدند.

همزمان، به طور غیرعادی، آمار ابتلا به سرطان در ایران و به ویژه تهران سایر کلان شهرها جهش پیدا کرد.

این موضوع باعث شد حتی مقامات غیربهداشتی ایران هم درباره موج صعودی ابتلا به سرطان هشدار دادند اما هیچ یک از مقامات وقت گوش شنوایی برای این اعتراضات و هشدارها اختصاص نداد.

خوشبختانه پس از انتخاب حسن روحانی به ریاست جمهوری ایران در بهار ۱۳۹۲، با تلاش های وزیران جدید نفت و رئیس سازمان محیط زیست، تولید بنزین پتروشیمی متوقف و بنزین استاندارد و پاک وارد و توزیع شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016