چهارشنبه 7 خرداد 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

خیانت نفتی چین به ایران میراث مدیران احمدی‌نژاد است

تدبیر: شرکت ملی نفت چین مجری بزرگترین قرارداد نفتی ایران اطلاعات نفتی ایران را به عراق می‌فروخته است. قرارداد طرح توسعه میدان نفتی آزادگان سال 1389 و توسط مسعود میرکاظمی وزیر وقت نفت و رئیس کنونی کمیسیون انرژی مجلس صورت گرفته بود. معاون بین الملل وزارت نفت در گفت وگو با "نفتنا" این خبر را تایید کرد اما آنطور که اعضای کمیسیون انرژی مجلس گفته‌اند موضوع فروش اطلاعات نفتی ایران از سوی چین به عراق تاکنون در این کمیسیون بررسی و حتی مطرح نشده است.

میرکاظمی عضو جبهه پایداری است و از منتقدان دولت و به خصوص بیژن زنگنه محسوب می‌شود. او از ابتدای فعالیت دولت یازدهم منتقد اصلی سیاست های جدید وزارت نفت بوده و در مساله بنزین های آلوده پتروشیمی یک تنه مقابل دولت ایستاده است. جلیل جعفری‌ عضو کمیسیون انرژی مجلس یکی از دلایل مطرح نشدن فروش اطلاعات میادین نفتی ایران به عراق را مسعود میرکاظمی می‌داند. او به "تدبیر" گفته است که «چون این قرارداد در زمان تصدی میرکاظمی بر مسند وزارت نفت بسته شده است او نمی‌خواهد حالا و پس از گذشت زمان این موضوع باز شود.»

پیش از این نیز کرامت بهبهانی مجری فعلی طرح توسعه میدان آزادگان شمالی به خبرگزاری تسنیم گفته بود: «در قرارداد بندی داریم مبنی بر این که هر دو طرف قرارداد باید حفاظت اطلاعات را رعایت کنند. افشای اطلاعات خطای بزرگی در این نوع قراردادهاست. البته باید این نگرانی وجود داشته باشد اما این که چینی‌ها به طرف عراقی اطلاعات را فروخته‌اند هم باید اثبات شود که تا کنون چنین چیزی نبوده است.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


میدان آزادگان میدانی مشترک با کشور عراق است و بخش جنوبی میدان آزادگان در سمت عراق به میدان مجنون مشهور است.

جلیل جعفری‌بنه‌خلخال به خبرنگار اقتصادی "تدبیر" می‌گوید که «عدم بررسی موضوع فروش اطلاعات میدان گازی آزادگان توسط چینی‌ها به عراق در کمیسیون انرژی نشانه ضعف این کمیسیون است و این موضوع را باید هیات رئیسه در دستور کار قرار می‌داد.»

نماینده خلخال در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کوتاهی نظارت مجلس در مساله خیانت چین به ایران پذیرفتنی نیست تاکید دارد که «البته شاید یکی از دلایلی که جاسوسی چین برای عراق تاکنون در کمیسیون انرژی مجلس مطرح نشده است مربوط بودن این موضوع به زمان حضور آقای میرکاظمی رئیس فعلی کمیسیون در وزارت نفت باشد. چرا که عقد این قرارداد در زمان وزارت او صورت گرفته بود بنابراین او نیز باید پاسخگوی اقدام‌های خود در دروان وزارتش باشد همانطور که هم اکنون از آقای زنگنه انتظار پاسخگویی دارد.»

عضو کمیسیون انرژی مجلس با توضیح اینکه ما هم قبول داریم که مجلس نظارت خوبی بر قراردادهای نفتی دولت دهم نداشت در گفت و گو با "تدبیر" بیان کرد: «ما بارها از چینی‌ها ضربه خوردیم و بیشتر پروژه‌های چین در ایران بیش از آنکه به نفع کشورمان باشد زیان‌ده بوده است، اما باز هم اشتباه خود را تکرار کردیم. چینی‌ها هر اقدامی علیه ایران انجام می‌دهند و مردمان قابل اعتمادی نیستند. به طوری که نفت ایران را خریدند و در مقابل پولی به ایران پرداخت نکردند.»

جعفری‌بنه‌خلخال می‌گوید: «ما به چینی‌ها اعتماد کردیم اما در مقابل از آنان جاسوسی دیدیم. حالا هم آنان به کشور عراق که رقیب نفتی ایران است اطلاعات میدان نفتی آزادگان را منتقل می‌کرد.»

این عضو کمیسیون انرژی مجلس نهم اقدام بیژن زنگه وزیر نفت دولت یازدهم مبنی بر اخراج چینی‌ها از میدان نفتی آزادگان را اقدامی بسیار درست و بجایی عنوان و تاکید کرد که «متاسفانه چینی‌ها از وضعیت تحریم‌ها علیه ایران سو استفاده می‌کردند. در حال حاضر نیز آقای میرکاظمی به عنوان وزیری که قرارداد نفتی ایران با چین در زمان وزارت او انجام شد باید پاسخگو باشد.»

اوگفت: «موضوع فروش اطلاعات نفتی ایران از سوی چین به عراق به طور قطع در نخستین نشست کمیسیون انرژی پس از تعطیلات مجلس بررسی می شود.»

حسین امیری‌خامکانی عضو دیگر کمیسیون انرژی مجلس نهم به "تدبیر" گفته است که «کارشکنی چینی‌ها در قراردادهای نفتی با ایران مساله تازه‌ای نیست.»

نماینده زرند و کوهبنان به "تدبیر" می‌گوید: «متاسفانه دولت اقای احمدی نژاد گزارشی از روند قراردادهای نفتی به مجلس ارایه نمی‌کرد و همین امر باعث می‌شد تا ما نتوانیم امتیازهای لازم را از این قراردها به دست بیاوریم. از سوی دیگر موضوع میادین مشترک از مباحثی است که ایران در مورد آن بسیار متضرر شد چرا که میزان برداشت ما و مثلا عراق به یک میزان نبود.این خیانت نفتی چینی ها میراث سبک خاص مدیران دوران احمدی نژاد بر وزارت نفت است.»

به گفته او «لغو قرارداد نفتی ایران با شرکت چینی یکی از اقدام های مثبت دولت یازدهم بود چرا که شرکت چینی تنها به فکر دریافت سود خود از این قرارداد بود و به تعهداتش عمل نمی‌کرد بنابراین بیراه نیست اگر بگوییم که چینی‌ها از لغو این قرارداد متضرر شده‌اند.چینی ها در دوران احمدی نژاد طوری در حوزه های نفتی ایران رفتار کردند که انگار ایران ملک پدریشان است. اما الان با رفتارآقای زنگنه فهمیدند که آنودوران تمام شده است.»

انتقاد اعضای کمیسیون انرژی مجلس به عملکرد مسعود میرکاظمی در حالی صورت می گیرد که او چند روز پیش در گفت و گو با فارس دولت را به سیاسی کاری در امر واردات بنزین متهم کرد و گفت که تولید بنزین در پتروشیمی به خاطر کم کاری دولت اصلاحات بوده است. او هم چنین از دولت یازدهم خواست به دلیلی میراثی که دولت احمدی نژاد بر جای گذاشته از این دولت تشکر کند. با این وجود میر کاظمی هیچ گاه درباره عملکرد خود در وازرت نفت دولت دهم توضیح نداده است. عملکردی که به گفته کارشناسان تنها موجب ترکتازی چینی ها در میادین نفت و گاز ایران و از دست رفتن میلیاردها دلار منابع ملی ایران شده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016