پنجشنبه 8 خرداد 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سودان: با پيشنهاد ايران برای استقرار سامانه های دفاع هوايی در کشورمان مخالفت کرديم

عصر ایران ـ سودان: با پيشنهاد ايران برای استقرار سامانه های دفاع هوايی در سودان مخالفت کرديم وزير خارجه سودان از مخالفت کشورش با پيشنهاد ايران برای استقرار سامانه های دفاع هوايی در شرق سودان خبر داد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گزارش عصر ايران، هنوز هيچ مقام ايرانی پيشنهاد به سودان برای استقرار سامانه های دفاع هوايی در اين کشور را تاييد يا رد نکرده است.

وزير خارجه سودان در مصاحبه با روزنامه الحيات چاپ لندن گفت: پس از حملات هوايی اخير جنگنده های اسرائيلی به سودان، ايران پيشنهادی برای استقرار سکوهای دفاع هوايی در سواحل شرقی سودان يعنی در ساحل غربی دريای سرخ مطرح کرد ولی اين پيشنهاد از سوی سودان مورد موافقت قرار نگرفت.

علی کرتی افزود: دليل سودان برای رد اين پيشنهاد اين بود که اجرای چنين پيشنهادی نيازمند استقرار کارشناسان نظامی ايرانی است. موضوع حضور ايرانی ها در سودان نيز عليه منافع عربستان سعودی است و سودان اين موضوع را نمی پذيرد.

وزير خارجه سودان قبل از اين هم به پهلوگيری کشتی های جنگی ارتش ايران در سواحل سودان در دريای سرخ، اعتراض کرده بود. کشتی های جنگی ارتش ايران بارها برای تامين نيازهای پشتيبانی مانند کالاهای مصرفی و سوخت در ساحل سودان پهلوگيری می کنند.

رسانه های خارجی در گزارش هايی از همکاری های نظامی ميان ايران و سودان سخن گفته اند اما مقامات تهران و خارطوم هيچ يک را تاييد نکرده اند.

کرتی در پاسخ به اين سؤال که آيا پروژه گسترش تشيع در سودان توسط ايران دنبال می شود پاسخ داد: بله اما اين اقدام برخلاف اراده رسمی دولت و ملت صورت می گيرد.

وی افزود: اطلاعات نادرستی درباره روابط ايران و سودان با هزينه کردن از منافع کشورهای جنوب خليج فارس وجود دارد اما اين موضوع صحيح نيست. روابط ما با ايران بسيار عادی است به مانند دو کشور اسلامی به ويژه که ايران در مواقع زيادی در همه محافل بين المللی از سودان حمايت کرده است.

کرتی ادامه داد: سودان در ميان چالش های امنيتی که با آن روبه رو است نيازمنديهای ساده ای دارد. بارها اين مطلب را گفته ايم که سودان از روابط با ايران به صورت محدود در زمينه تعمير و نگهداری برخی از سلاح ها توليدی در کارخانه های خود استفاده می کند.

وی تاکيد کرد روابط سودان با ايران به منافع عربستان سعودی يا کشورهای عربی آسيب نمی زند. اين همکاری ميان ايران و سودان محدود است و ما آمادگی داريم اين همکاری مورد پيگيری و نظارت قرار بگيرد. هيچ کارشناس ايرانی در سودان حضور ندارد و هيچ سلاح ايرانی از سودان به سمت کشور ديگری عبور نمی کند .


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016