پنجشنبه 4 اردیبهشت 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مخالفت روسيه با طرح موضوع برنامه موشکی ايران در مذاکرات هسته ای

خبرآنلاین - درحالی که کاخ سفيد اعلام کرده بود که برنامه موشکی ايران هم بايد جزئی از مذاکرات ايران و ۱+۵ باشد وزير امورخارجه روسيه گفت که اين موضوع هيچ جايی در اين مذاکرات ندارد.

به گزارش خبرآنلابن به نقل از ريا نووستی روسيه، سرگی لاوروف وزير امور خارجه روسيه اعلام کرد که برنامه موشکی ايران در هيچ کدام از مذاکرات ايران و گروه "۱+۵" در خصوص برنامه هسته ای اين کشور مورد بحث قرار نگرفته است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


لاوروف در مصاحبه با شبکه تلويزينی انگليسی زبان راشا تودی گفت: "برنامه موشکی ايران به هيچ نحوه ای در دستور کار مذاکرات هسته ای گنجانده نشده و در چارچوب اين مذاکرات مورد بحث قرار نگرفته است".

اين در حالی است که کاخ سفيد در ماه فوريه اعلام کرد که مساله موشک های بالستيک ايران نيز بايد در مذاکرات "۱+۵" مطرح شود. مسکو توافق ژنو را "بسيار شفاف" می داند و با اضافه کردن خواست های جديد پس از آغاز اجرای آن مخالفت می کند.

در همين حال و در پی افزايش تنش ميان روسيه و غرب بر سر مسئله اوکراين نشريه آمريکايی فارين‌پاليسی نوشت: «پيش بردن جنگ اقتصادی به‌صورت هم‌زمان عليه دو کشور دشمن کار دشواری است که آمريکا بايد بداند قادر به انجام آن نخواهد بود».

به گزارش تسنيم، نشريه آمريکايی فارين پاليسی در گزارشی نوشت تحريم‌های نفتی و گازی عليه ايران باعث شده اهرم فشار آمريکا روی ولاديمير پوتين، رئيس جمهور روسيه کاهش يابد.

اين نشريه آمريکايی به تأثير اعمال تحريم‌های گازی عليه روسيه بر تأمين منابع گاز کشورهای اتحاديه اروپا اشاره می‌کند و استفاده از صادرات منابع نفتی و گازی ايران را روش مناسبی برای اعمال فشار بر روسيه ذکر می‌کند.

فارين پاليسی می‌نويسد: «کمپين تحريم‌ها عليه ايران از مدت‌ها پيش چنان به حالت خودکار ادامه يافته‌اند که در آن وسيله‌ها و هدف‌ها جايشان را گم کرده‌اند و هيچ توجهی به اثرات سوء اين تحريم‌ها بر منافع خودمان نشده است».

اين گزارش می‌افزايد: «اکنون با بالا رفتن تنش‌ها با روسيه بر سر اوکراين بايد به يکی ديگر از اين اثرات سوء توجه کرد: تحريم‌ها عليه ايران اهرم فشار ما بر ولاديمير پوتين را کاهش می‌دهند».

فارين پاليسی در ادامه با تأکيد بر اثرات منفی‌ای که عرضه نفت و گاز ايران در بازارهای جهانی می‌تواند بر اقتصاد روسيه داشته باشد ابراز نگرانی می‌کند که ممکن است روسيه به‌خاطر حفظ درآمدهای خود از محل صادرات انرژی وسوسه شود مسير مذاکرات هسته‌ای را به‌سمت حفظ تحريم‌ها عليه ايران و بيرون نگاه داشتن اين کشور از بازارهای جهانی نفت و گاز پيش ببرد.

اين نشريه آمريکايی، علی‌رغم اين، می‌نويسد: «خوشبختانه روسيه تا کنون تسليم چنين وسوسه‌هايی نشده است».

اين گزارش، بر همين اساس تأکيد می‌کند بحران آمريکا و روسيه بر سر تحولات اوکراين دليل ديگری برای آمريکا و متحدان غربی‌اش فراهم می‌آورد تا به‌دنبال توافق هسته‌ای با ايران باشند.

فارين پاليسی در پايان تصريح می‌کند که پيش بردن جنگ اقتصادی به‌صورت همزمان عليه دو کشور دشمن کار دشواری است که آمريکا بايد بداند قادر به انجام آن نخواهد بود چرا که «توماس جفرسون» در سال ۱۸۰۷ با تحريم همزمان انگليس و فرانسه نه‌تنها نتوانست رفتار اين دو کشور را تغيير دهد بلکه لطمات سنگينی به اقتصاد آمريکا وارد آورد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016