سه شنبه 13 خرداد 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

باهتوهم، مسیح علی نژاد و مسعود بهنود، روزانه های ف م سخن

روزانه های ف م سخن
باهتوهم کلمه ای ست عربی از یک حدیث «شریف». در سایت یکی از آقایان معظم سوال و جوابی به این مضمون آمده است و همچنین بحث کارشناسانه ی این کلمه نیز در سایت جرس صورت گرفته و طبق معمول، نواندیشان دینی در صدد تفسیر رحمانی این لغت بر آمده اند، می نویسند

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


«تقدیم به استاد عزیزم٬ جناب هادی خرسندی»

باهتوهم کلمه ای ست عربی از یک حدیث «شریف». در سایت یکی از آقایان معظم سوال و جوابی به این مضمون آمده است:

«کلمه باهتوهم در حدیث شریف اذا رایتم اهل الریب و البدع من بعدی فاظهروا البرائة منهم و اکثروا من سبهم والقول فیهم والوقیعة و باهتوهم کیلا یطمعوا فی الفساد فی الاسلام و...آیا به معنای بهتان بستن است یا مبهوت ساختن؟

بسمه تعالی

السلام علیکم

هر دو گفته شده، و خلاصه مقصود بی اعتبار کردن آن ها است در جامعه تا نتوانند افساد کنند.»

بحث کارشناسانه ی این کلمه نیز در سایت جرس صورت گرفته و طبق معمول، نواندیشان دینی در صدد تفسیر رحمانی این لغت بر آمده اند. می نویسند:

«بر هر فقیهی لازم است که در احکام دین امعان نظر کند، و تعصب در دین او را به جایی نکشاند که ضرر و فسادش متوجه دین و مسلمین گردد. به کتاب خدا بنگر که چگونه برای کفار سهمی از زکوت قرار داده تا تألیف دلهاشان کند و اسوه برای عمل مسلمانان و شرکاء ایشان در بیت المال قرارشان دهد.

آیا با این حال خدای تعالی به مسلمانان اجازه می دهد که از آنان غیبت کنند و شرف و آبرویشان را ببرند و آزارشان دهند؟ حاشا لله و معاذالله!»

این روزها جمهوری اسلامی٬ - لابد بر اساس نظریه آقایانی چون مصباح یزدی و مکارم شیرازی - دست در کار باهتوهم شده است و به رذیلانه ترین شکل ممکن به روزنامه نگاران و وب نگاران فعال٬ تهمت های عجیب می زند.

یک نمونه ی آن تهمت به مسیح علی نژاد خبرنگار فعال است که اخیرا حرکتی تحت عنوان آزادی های یواشکی را پیشنهاد داده و زنان هم از آن استقبال کرده اند. به دنبال این حرکت و میزان اثرگذاری آن٬ دستگاه تبلیغات پلید حکومت اسلامی٬ خبری را منتشر کرد که از شدت عجیب بودن آن مو بر بدن راست می ایستد. در این خبر که از صدا و سیمای ضرغامی نیز پخش شده آمده است که مسیح در لندن برهنه شده و مورد تجاوز عده ای از اراذل قرار گرفته است.

خبر بیشرمانه ی دیگر در باره ی نویسنده و روزنامه نگار نامی ما آقای مسعود بهنود است که شدت بی حیایی آن دست کمی از خبر اول ندارد.

باید طی روزهای آتی منتظر باهتوهم های دیگر نیز باشیم. کاربرد این حدیث «شریف»٬ به منظور خلع سلاح کردن نویسندگان ماست٬ که با بی اعتبار کردن شان٬ نتوانند در جامعه افساد کنند!

نویسندگان و وب نگارانی که به طور موثر فعالیت می کنند باید منتظر تهمت های حکومت به خودشان باشند. حکومت اسلامی راه دیگری برای مقابله با این گروه از اهالی قلم پیدا نمی کند و به هر کار زشت و زننده ای دست می زند.

اطلاع رسانی در این زمینه پادزهر این زهر مهلک است. هر چه بیشتر و صریح تر در این باره سخن گفته شود اثر تهمت های حکومت کم تر می شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016