دوشنبه 2 تیر 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

استفاده غیرمسلمانان مالزی از "الله" غیرقانونی است

بی بی سی ـ دادگاه عالی فدرال مالزی ممنوعیت قانونی استفاده از واژه 'الله' برای غیرمسلمانان را تایید کرده است.

این ممنوعیت از سال ٢٠٠٧ وضع شده است و کلیسای کاتولیک خواهان لغو آن بود، اما عالی‌ترین مرجع قضایی مالزی تصمیم‌های قبلی در این زمینه را تایید کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


کشمکش حقوقی بر سر استفاده غیرمسلمانان از کلمه الله با استفاده آن در روزنامه‌ای کاتولیک آغاز شد.

مسیحیان مالزیایی می‌گویند که واژه الله، که از عربی وارد زبان مالایی شده، در زبان مالایی برای ارجاع به خدا در همه ادیان به کار می‌رود و منحصر به خدا در دین اسلام نیست.

امام مقام‌های مالزیایی می‌گویند که استفاده مسیحیان از کلمه الله برای ارجاع به خدا در دین مسیحیت، ممکن است برای برخی گیج‌کننده باشد و زمینه‌ساز گرویدن برخی مسلمانان به مسیحیت شود.

مسلمانان اکثریتی بیش از ۶۰درصدی را در مالزی تشکیل می‌دهند، اما پیروان مسیحیت و آیین‌های بودایی و هندو هم در این کشور حضور دارند.

منع کلمه الله بسیار جنجالی بوده و در سال‌های اخیر حملاتی به مساجد و کلیساهای مالزی شده است.

پس از حکم اولیه برای منع واژه الله، روزنامه کاتولیک 'هرالد' که به آن دستور داده شده بود دیگر از کلمه الله استفاده نکند، به دادگاه شکایت کرد و در سال ٢٠٠٩ اجازه یافت از این کلمه استفاده کند. اما دادگاهی دیگر این حکم را نقض کرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016