سه شنبه 3 تیر 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

احمد خاتمی: ورود ماهواره به خانه، يعنی آوردن جهنم

ایسنا ـ يک عضو مجلس خبرگان رهبری خطاب به مداحان اظهار کرد: بسيار مراقب باشيد که به دام افراطيون شيعه نيفتيد.

به گزارش خبرنگار سياسی خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا)، آيت‌الله سيداحمد خاتمی در مراسمی با عنوان «همايش بصيرتی مقابله با ماهواره (دجال‌واره)» که با حضور ۴۰۰ نفر از مداحان خواهر و برادر در آمفی‌تئاتر حسينيه فاطمةالزهرا و با همکاری سازمان بسيج مداحان و بسيج مداحان سپاه محمد رسول‌الله(ص) برگزار شده بود، گفت: مداحی يک شغل نيست و شغل دانستن آن هتک حرمت مداحی است.

وی در ادامه شش عنصر را در موفقيت مداحان مؤثر دانست و اظهار کرد: اخلاص، باور به آنچه که بيان می‌کنيم، محبت به اهل بيت، مطالعه مداوم، پاکی و ترک گناه و ابتکار در مداحی، از عوامل موفقيت يک مداح است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اين عضو مجلس خبرگان خطاب به مداحان با اشاره به اهميت مراقب از زی مداحی و انتساب به اهل بيت(ع)، گفت: انتساب به اهل بيت (ع) همان‌قدر که افتخار می‌آورد، مسئوليت نيز می‌آورد.

امام جمعه موقت تهران همچنين از مداحان خواست مراقب خانواده خود باشند و ادامه داد: دور از شأن يک مداح است که همسرش و دخترش بی‌حجاب و بدحجاب باشند.

سيداحمد خاتمی با تاکيد بر اينکه "مداحان بايد به طور مداوم در پی رشد محتوايی و شکل مداحی باشند"، افزود: استفاده از سبک‌های مبتذل در مداحی حرام است؛ البته خوشبختانه می‌بينيم که اين روزها گرايش به سبک‌های سنتی در بين مداحان در حال گسترش است.

اين عضو مجلس خبرگان با بيان اينکه "مداحان نيز بايد در ارتباط با اخلاق و دين احساس مسئوليت کنند"، تصريح کرد: در عرصه مقابله با ماهواره و فضای مجازی مبتذل، اولين گام روشنگری است. گاهی اوقات آنتن‌های ماهواره به بهانه‌های مسائل علمی و اينگونه مسائل به خانواده‌ها راه پيدا می‌کند و پدرها و مادرها فريب اينگونه مسائل را می‌خورند، در صورتی که آوردن آنتن ماهواره به معنی آوردن جهنم به خانواده است.

وی خطاب به مداحان با بيان اينکه "شما بايد اين خطر را به خانواده‌ها هشدار دهيد"، گفت: شما در مراسم‌های مداحی‌تان از استقبال مغرور نشويد و از خلوتی مجالستان نيز محزون نباشيد. ما موظف هستيم که سفره معارف اهل بيت(ع) و عشق به اهل بيت(ع) را پهن کنيم و در ايجاد جاذبه تلاش کنيم و اگر استقبال بايسته‌ای نشد، جای ناراحتی ندارد.

اين عضو مجلس خبرگان رهبری بخش ديگری از صحبت‌های خود را به ارتباط مداحان با سياست اختصاص داد و گفت: مداح به عنوان يک عضو جامعه ايران نمی‌تواند سياسی نباشد و اگر بگويد من کاری به سياست ندارم، حقه‌بازان سياسی کلاه سر آن می‌گذارند و اطرف آن را می‌گيرند و به او اطلاعات نادرست می‌دهند و بعد آنقدر او را پُر می‌کنند که گاه می‌بينيم يک مداح يا يک روحانی يک سخن ضدانقلاب از زبانش بيرون می‌آيد.

وی با بيان اينکه "مداح بايد بينش و موضع سياسی داشته باشد"، خطاب به مداحان خطاب به آنها اظهار کرد: شما نمی‌توانيد ژست بی‌طرفی داشته باشيد. شما بايد فقط خط ولايت را دنبال کنيد و در شأن يک روحانی و مداح نيست که جناحی باشد. البته بايد يادمان باشد که امروز مُد شده هر کسی با ولايت باشد و موضع همراهی با ولايت داشته باشد، به آن بگويند جناحی است ولی نبايد شما با اين انگ دست از موضعتان برداريد. اگر حرکت در مسير ولايت، جناحی بودن است، بگذاريد باشد.

اين عضو مجلس خبرگان رهبری با تاکيد بر اينکه "ما بايد خودمان را با ولايت تنظيم کنيم"، تصريح کرد: اينکه ولايت خود را با ما تنظيم کند، انتظار غلطی است. اينکه ولايت را تا آنجا قبول داشته باشيم که سليقه ما را قبول دارد، اين ولايتمداری نيست.

سيداحمد خاتمی ادامه داد: در انتخابات سال ۸۸، يک آقايی با مجموعه ما کار می‌کرد و در انتخابات خيلی طرفدار ميرحسين موسوی بود. من به آن تشکيلات گفتم که اگر در دوره جديد اين آقا باشد، من ديگر عضو اين تشکيلات نخواهم بود و آن آقا استعفا داد و آن مجموعه در پی جايگزينی برای آن آقا بود. رئيس ما پيش آقا اين موضوع را مطرح کرد که برخی از محترمين عضو تشکيلات مخالف بودن اين آقا هستند. آقا نيز از مسئول دفتر خود می‌پرسد که برخی از محترمين چه کسانی هستند و ايشان نيز گفته بودند سيداحمد خاتمی. آقا نيز گفته بودند که سلام من را به ايشان برسانيد و بگوييد يک جراحی صورت گرفته ولی نبايد خونريزی جراحی زياد باشد. من متوجه حرف آقا شدم و مطلب را گرفتم. در جلسه بعد که می‌خواستم جايگزين آن فرد را مشخص کنم من گفتم که مخالف اين جابجايی هستم. دوستان که در آن جلسه بودند به اين حرف من اعتراض کردند و گفتند ما به خاطر مخالفت شما با آن فرد در پی جايگزينی بوديم. من در آنجا گفتم که من ولايتمدار هستم و وقتی که آقا اين حرف را می‌زنند يعنی دست برداريد.

وی با بيان اينکه "ما سليقه خود را بايد با آقا تنظيم کنيم و اين ولايت‌مداری است"، خطاب به مداحان گفت: سياسی باشيد، اما سياست‌زده نباشيد. اينکه وسط موعظه به تصور انقلابی بودن در سياست وارد شويم و مسائل سياسی را وارد کنيم، اين اشتباه است. هر چيزی جای خود را دارد. موضع‌گيری سياسی را بعد يا قبل از موعظه انجام دهيد.

امام جمعه موقت تهران ادامه داد:‌ در واقع بايد گفت سياسی بودن آری، ولی سياست‌زدگی، نه. آنچنان که اهل ورزش بودن آری ولی تب ورزش، نه. تب ورزش به مصلحت کشور نيست؛ اينکه سرنوشت يک کشور را به يک توپ گره بزنند و به خاطر وارد شدن توپ به دروازه افرادی سکته کنند.

اين عضو مجلس خبرگان رهبری با تاکيد بر اينکه "تريبون مداحی نبايد ابزار جناحی شود"، تاکيد کرد: ما بايد محراب و منبر را از اين حوزه‌ها دور کنيم و اجازه ندهيم که از اين حوزه‌ها به عنوان يک ابزار جناحی استفاده شود.

وی اضافه کرد: تريبون نماز جمعه نيز اينگونه است. من چندی پيش يک سخنرانی در خطبه نماز جمعه داشتم و بخاطر آن سخنرانی ۵۰ صفحه به عنوان کاربر در سايت‌ها به من فحش داده بودند ولی ما بايد توجه داشته باشيم که اين تريبون يک تريبون ملی است و نبايد از اين تريبون به نفع خودمان استفاده کنيم و جواب فحش بدهيم. اين تريبون نظام است و برای دفاع از خودمان می‌توانيم مصاحبه کنيم. تريبون مداحی نيز در واقع مربوط به اهل بيت (ع) است و نبايد از اين تريبون استفاده جناحی شود.

سيداحمد خاتمی خطاب به مداحان گفت: بسيار مراقب باشيد که به دام افراطيون شيعه نيفتيد. ما يک افراطيون اهل سنت داريم که در شکل داعش، القاعده و طالبان خود را نشان می‌دهند و از دل اهل سنت در آمده‌اند که البته خود اهل سنت نيز در برابر اين افراطيون موضع گرفتند. در واقع اينها افراطيونی هستند که لکه ننگ اسلام شدند و اينها بدترين خيانت را به اسلام می‌کنند.

اين عضو مجلس خبرگان رهبری در مورد افراطيون شيعه نيز گفت: نظام کلی تلاش می‌کند که در اين کشور شيعه و سنی با هم نزديکی مسالمت‌آميز داشته باشند ولی مثلا يک آقايی در قم نشسته است و هفته وحدت را هفته برائت اعلام می‌کند و در واقع رفتارها و حرف‌هايی را ترويج می‌کند که در جاهای ديگر شيعه‌ها را به خاطر اين حرف‌ها اذيت می‌کنند.

وی همچنين اظهار کرد: امام جمعه يکی از استان‌ها که گروگان گرفته شده بود، وقتی آزاد شد، در جلسه‌ای به من گفت نوار فلان آقا که برائتی است را می‌گذاشتند و هر فحشی که او می‌داد، در برابر آن فحش به من يک شلاق می‌زدند. اين، افراطی شيعه است. وقتی مراجع عظام تقليد مثل آيت‌الله وحيد و آيت‌الله مکارم شيرازی می‌گويند اهانت به مقدسات اهل سنت جايز نيست، بايد به اين مسائل توجه داشت.

اين عضو مجلس خبرگان در بخش ديگری از صحبت‌های خود با بيان اينکه "امروز خدمت به اهل بيت (ع) اين است که نگذاريم با مداحی و سخنرانی ما اهل بيت (ع) آسيب ببينند"، گفت: تولی بدون تبری نمی‌شود. بايد ولايتمدار باشيم اما نمی‌توانيم با کسانی که ضد ولايت هستند مرز نداشته باشيم. ما بايد مرز مبنايی با مخالفان ولايت داشته باشيم.

به گزارش ايسنا، در اين مراسم همچنين يدالله بهداشت - رئيس شورای عالی سازمان بسيج مداحان - نيز در سخنانی خطاب به مداحان اظهار کرد: مداحان بايد مراقب حرف زدن‌ها و شوخی‌های خود باشند و در هر جمعی شرکت نکنند.

وی در مورد ماهواره نيز گفت: آنتن ماهواره بر روی پشت بام هر کسی باشد، به آن خانه آتش می‌آورد و اگر در خانه مداح باشد، اين موضوع بدتر است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016