چهارشنبه 1 مرداد 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

مرکز پژوهش‌های مجلس: مشکل پارازيت‌ها را حل کنيد

شرق: حدود ۵۰روز پس از وقوع توفان در تهران و بحث و جدل‌ها درباره دلايل عدم پيش‌بينی درست آن از سوی سازمان هواشناسی، حالا مسوولان می‌گويند پارازيت‌ها عامل اين مشکل بوده‌اند.

توفان در روز وقوع به يک‌باره و بدون اطلاع سازمان هواشناسی به تهران رسيد، پنج‌نفر را کشت و ميلياردهاتومان خسارت به شهر وارد کرد و رفت، با اين حال هنوز مسوولان در شورای شهر، مجلس شورای اسلامی و دولت مشغول بررسی و پيگيری دلايل وقوع و عدم پيش‌بينی آن از سوی سازمان هواشناسی هستند.

بر همين اساس روز يکشنبه مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی گزارشی را در کميسيون کشاورزی و با حضور رييس و بعضی کارشناسان سازمان هواشناسی قرائت کرد که در بخش‌هايی از آن آمده بود دليل عمده عدم تشخيص به‌موقع توفان به وسيله سازمان هواشناسی ايجاد اختلال در رادارهای هواشناسی بوده، در همين رابطه سخنگوی کميسيون کشاورزی، آب و منابع طبيعی مجلس نيز به «ايرنا» گفت: «بنابر اعلام مسوولان هواشناسی و بررسی تصاوير رادار هواشناسی تهران، مشخص شد در سال‌های اخير، ميدان ديد رادار تهران و برخی ديگر از شهرها به دليل نويزهای الکترومغناطيسی (آلودگی صوتی يا سيگنالی) ناشی از منابع مختلف، بسيار محدود شده و غالبا تصاوير توليدشده توسط رادارهای هواشناسی با نويزهايی همراه است.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به‌دنبال اين موضوع مدير روابط‌عمومی سازمان هواشناسی در گفت‌وگو با سايت «تدبير» تاييد کرد نويزهای الکترومغناطيسی (آلودگی صوتی يا سيگنالی) همان «پارازيت» هستند. اصغری گفته است: «پارازيت انواع و اقسام دارد. معمولا از کلمه پارازيت استفاده نمی‌شود و بيشتر به آن «نوفه» يا «نويزهای مزاحم الکترومغناطيسی» گفته می‌شود. نوفه‌ها مانع ارايه تصوير سالم از پژواک جو می‌شوند. به‌گفته اصغری اين پارازيت‌ها باعث ايجاد اختلال در پيش‌بينی به موقع توفان تهران شدند.

به نوشته «تدبير»، از ديگر موارد مطرح‌شده در گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس راه‌های برطرف‌کردن نوفه (نويز)‌های مزاحم الکترومغناطيسی است. در اين گزارش آمده است: «اين نوفه‌ها باعث ايجاد اختلال در تصاوير دريافتی از رادار می‌شوند و مانع ارايه تصوير سالم از پژواک جو می‌شود، در اين خصوص از سازمان تنظيم مقررات راديويی خواسته شده است تا در آينده نزديک نسبت به برطرف‌کردن اين مشکل اقدام کنند.»

در همين رابطه مدير پيش‌بينی هشدار سريع هواشناسی کشور نيز روز گذشته به «ايسنا» گفت: «تاثير پارازيت‌ها در تشخيص پديده هواشناسی را قبل از وقوع توفان به سازمان‌های ذی‌ربط اطلاع داده بوديم.» احد وظيفه، در رابطه با گزارش مجلس مبنی بر اختلال شبکه راداری هواشناسی در روز وقوع توفان تهران به‌دليل وجود پارازيت‌ها اظهار کرد: «قبل از اين اتفاق اين موضوع را اطلاع داده بوديم و با سازمان‌های ذيربط در اين رابطه مکاتبه داشتيم. وی ادامه داد: نويز احتمالا ناشی از تلفن‌های بی‌سيم يا فرکانس‌های ديگری که به‌صورت غيرمجاز وارد فرکانس رادار ما شده است، انعکاس‌هايی را در شبکه راداری هواشناسی ايجاد کرد که باعث بروز اختلال در تصوير رادار شد. مدير پيش‌بينی هشدار سريع هواشناسی کشور تاکيد کرد: در گزارش علمی‌ای که به مجلس ارايه شد، اين دليل را عنوان کرديم چراکه به‌دليل وجود اين اختلال، امکان تشخيص پديده هواشناسی و غيرهواشناسی بسيار دشوار بود.»

در همين حال همچنين رييس کميسيون کشاورزی مجلس نيز با اشاره به بررسی گزارش مربوط به توفان اخير تهران در جلسه کميسيون گفت: «يکی از نتايج بررسی‌های کارشناسی کميسيون اين بود که فرکانس‌های اضافی در تهران نويزهايی ايجاد کرده که رادارهای هواشناسی نتوانستند به‌طور کامل عمل کنند.» عباس رجايی، توضيح داد: «بر اساس گزارش کارگروه تخصصی موضوع، اينطور نبوده که همه قصور را به گردن هواشناسی بيندازيم اما هواشناسی هم قصورهايی داشته که در اعلام به‌موقع يا هماهنگی با ستاد بحران يا بخش‌های اطلاع‌رسانی مثل صداوسيما بوده است.» رجايی با اشاره به اينکه «نمی‌توانيم بگوييم که مقصر اين ماجرا سازمان هواشناسی بوده»، بر ضعف امکانات و تجهيزات تخصصی که باعث ضعف در پيش‌بينی‌ها می‌شود تاکيد کرد.

وی ادامه داد: «بخشی از ماجرا هم به عدم امکان پيش‌بينی اين نوع توفان‌ها برمی‌گردد که هم از نظر وسعت و هم از نظر زمان بسيار کوتاه است. در همه‌جای دنيا هم پيش‌بينی می‌شود که در اينطور توفان‌ها نتوانند پيش‌آگاهی‌های دقيق داشته باشند.» رييس کميسيون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در مورد تاثير پارازيت بر پيش‌بينی توفان هم گفت: «يکی از نتايج بررسی‌های کارشناسی کميسيون اين بود که فرکانس‌های اضافی در تهران نويزهايی ايجاد کرده که رادارهای هواشناسی نتوانستند به‌طور کامل عمل کنند.»


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016