پنجشنبه 12 تیر 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

مصباح يزدی: دولت در قبال آخرت مردم مسوول است

رسا ـ آيت الله مصباح يزدی با تأکيد بر وظيفه و مسؤوليت دولت در قبال سعادت اخروی مردم، گفت: اگر تا اندازه ای که واجب است برای آخرت تلاش نکنيم دچار خسارت می شويم.

به گزارش رسا، آيت الله محمدتقی مصباح يزدی رييس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی(ره) شب گذشته در دفتر مقام معظم رهبری در قم دولت را در قبال آخرت مردم مسؤول دانست و اظهار داشت: آيا وظيفه و مسؤوليت قانونی و رسمی برای دولت وجود ندارد که در مورد آخرت مردم بينديشد يا فکر آخرت برای افراد بيکار است و دولت کارهای مهم تری دارد؟!

وی با بيان اين که نظام اسلامی بايد به فکر آخرت باشد، گفت: اگر تا اندازه ای که واجب است برای آخرت تلاش نکنيم دچار خسارت می شويم و نمی شود از اين مقدار توجه به آخرت گذشت؛ انکار آخرت، انکار دين است و فراموش کردنش انسان را به کفار ملحق می کند.

عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم با اشاره به آيه«وَ إِذَا ذُکِرَ اللَّهُ وَحْدَهُ اشْمَأَزَّتْ قُلُوبُ الَّذِينَ لاَ یُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَةِ» بيان داشت: قرآن می فرمايد برخی مردم وقتی اسم خدا به تنهايی برده می شود ناراحت می شوند و حالت اشمئزاز پيدا می کنند؛ آنهايی از بحث توحيد و خدا شناسی ناراحت می شوند که اعتقادی به آخرت ندارند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


نماينده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری گفت: اينها به کسانی که دنبال اين مباحث هستند می گويند بی سوادها، بيکارها، ببينيد آمريکايی ها چه پيشرفته اند آنوقت ما دلمان خوش است که انقلاب کرده ايم؛ يعنی ضعف ايمان به آخرت عدم اهتمام به آن باعث می شود توحيد انسان هم ضعيف شود.

فرهنگ از نگاه برخی جدای از باورها و ارزش ها است

استاد اخلاق حوزه علميه قم اهميت دادن به آخرت را تکليفی اجتماعی دانست و ابراز داشت: آيا اين از مسائل شخصی است و بايد خودمان با ذکر و ورد، ياد خدا کنيم يا بايد ديگران را هم به فکر آخرت بيندازيم؟

آيت الله مصباح يزدی در توضيح جايگاه آخرت در نظام فکری، ارزشی و فرهنگی اسلام، گفت: طبق تفسيری که ما از فرهنگ قبول داريم، اساس فرهنگ باورها و ارزش ها است و مسائل ديگر مقدمات و يا نتايج آن هستند.

وی با بيان اين که برخی در فرهنگ شان بين باورها و ارزش های شان رابطه ای قائل نيستند، تصريح کرد: آنها يکسری آداب، رسوم، رقص های محلی، گويش و احيانا خرافات را با هم جمع می کنند و می گويند اينها فرهنگ است، در مورد اينها نمی شود گفت که نظام ارزشی و فرهنگی دارند.

رييس مؤسسه امام خمينی(ره) تأکيد بر اين که اعتقادات ما در نظام ارزشی و رفتاری مان آثار بسياری دارد، گفت: اصول دين يعنی يک سلسله عقايدی که بايد به آن ايمان داشته باشيم؛ کسی که به توحيد، نبوت و معاد باور نداشته باشد از اسلام خارج است و هرکس باور به عدل و امامت نداشته باشد از دايره تشيع خارج است؛ اعتقاد به خدا و قيامت نقش مهمی در نظام ارزشی ما دارد.

اعتقاد به قيامت در رفتارهای انسان بسيار تأثير گذار است

عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم اظهار داشت: همه می دانيم اگر فردی اعتقاد به قيامت نداشته باشد رفتارش بسيار متفاوت است با کسی که به قيامت معتقد است؛ معتقدان به قيامت برای انجام کارهای خوب و ترک کارهای بد انگيزه دارند و می دانند که اگر حقوق الهی را رعايت نکنند بايد در آن دنيا حساب پس بدهند؛ اعتقاد به آخرت مهم ترين تأثير را در رفتار و نظام ارزشی انسان می گذارد.

نماينده مجلس خبرگان رهبری در تبيين آيه«إِنَّ الَّذِينَ یَضِلُّونَ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ لَهُمْ عَذَابٌ شَدِيدٌ بِمَا نَسُوا یَوْمَ الْحِسَابِ‌«گفت: کسانی که از راه خدا منحرف می شوند در قيات عذاب شديدی خواهند داشت چراکه يادشان رفته بود که حسابی در کار است؛ مثلا هنگامی که خشم و غضب بر ايشان غالب شد فراموش می کنند آخرتی هست و برای اين که احساس خود را ارضاء کنند رفتار نابجايی انجام می دهند.

ملاک ارزش يابی اعمال رسيدن به سعادت اخروی است

استاد اخلاق حوزه علميه قم آخرت سعادت مندانه داشتن را ملاک ارزش يابی کارها دانست و ابراز داشت: اگر می خواهيم بگوييم چه کاری خوب يا بد است و يا اين که ارزش کارها را نسبت به يکديگر بسنجيم بايد ببينيم چه تأثيری بر آخرت ما دارند؛ اگر چنين حسابی را انجام دهيم آنگاه ارزش اعمال مختلف را در می يابيم، قرآن نيز بر همين اساس خوب و بد را مشخص کرده است.

آيت الله مصباح يزدی با بيان اين که لذت گرايی از مبانی فلسفه اخلاق برخی فلاسفه است، گفت: بر اين اساس هر کاری که لذت بيشتری داشته باشد با ارزش تر است؛ برخی نيز ملاک خوبی را نظر عقلا می دانند، اين نظام فکری نيز ضعيف است و مبانی درستی ندارد.

وی در توضيح آيات«وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ یَقُولُ آمَنَّا بِاللَّهِ وَ بِالْیَوْمِ الْآخِرِ وَ مَا هُمْ بِمُؤْمِنِينَ،‌ یُخَادِعُونَ اللَّهَ وَ الَّذِينَ آمَنُوا وَ مَا یَخْدَعُونَ إِلاَّ أَنْفُسَهُمْ وَ مَا یَشْعُرُونَ‌«بيان داشت: برخی می گويند اعتقاد به خدا و آخرت داريم اما دروغ می گويند، می خواهند سر خدا را کلاه بگذارند اما در اصل سر خودشان کلاه می گذارند.

ايمان به آخرت بايد در رفتار انسان متجلی باشد

عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم ميزان ايمان به آخرت را متناسب با تأثير آن در اعمال انسان دانست و گفت: قرآن می فرمايد«لَقَدْ کَانَ لَکُمْ فِی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَنْ کَانَ یَرْجُو اللَّهَ وَ الْیَوْمَ الْآخِرَ» آنهايی به پيامبر(ص) تأسی می کنند که اميد دارند که روزی در پيشگاه خداوند حاضر می شوند.

نماينده مجلس خبرگان رهبری افزود: اين اميد يک احساس زنده است؛ خيلی چيزها را انسان می داند اما يادش نيست و به خاطر ندارد؛ اميد در اينجا يعنی اعتقادش در ذهن و منشاء اثر است؛ اين اعتقاد بايد فراموش نشود و در اعماق قلب ما پوشيده نباشد؛ هر اندازه اين اعتقاد زنده تر و حاضرتر باشد اثرش در اعمال ما بيشتر است.

استاد اخلاق حوزه علميه قم انگيزه و نيت را ريشه و وجه تمايز آخرت طلبی و دنيا طلبی دانست و گفت: همه حرکات، سکنات، لذت ها و رنج ها می تواند با انگيزه دنيايی يا آخرتی باشد؛ ظاهر زندگی انسان ها به يکديگر شبيه است اما انگيزه و نيت آنها مشخص می کند که کدام يک دنيا طلب و کدام آخرت طلب است.

آيت الله مصباح يزدی ادامه داد: انسان هرچه دنيا را بهتر می شناسد آرزوهايش طولانی تر و بيشتر می شود؛ اين که به خود و فرزندانش به ثروت و مقام برسند، کاری کند که نامش بعد از گذشت صد سال باقی بماند، همه اينها دنيا طلبی است؛ اما همه اين کارها را می توان با انگيزه اخروی انجام داد.

برخی انقلاب را هم با انگيزه های دنيايی می خواهند

وی گفت: انسان خيلی کارها را انجام می دهد، می بيند، می شنود، سخن می گويد اما تفاوت اينها در انگيزه و محرک او است که از نگرش فرد سرچشمه می گيرد؛ مثلا در کار ساده ای مانند نگاه کردن وقتی فرد با انگيزه الهی و با محبت به روی پدر و مادرش نگاه می کند عبادت انجام داده است.

عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم با اشاره به اين که برخی کاملا آخرت را فراموش کرده و يا به کلی منکر آن می شوند، گفت: اينها تمام توجه شان به دنيا است مانند مارکسيست ها که می گويند دين افيون جامعه است و سردمداران جامعه بحث هايی مثل آخرت را مطرح می کنند تا بتوانند با وعده اجر اخروی از کارگران سوء استفاده کنند.

نماينده مجلس خبرگان رهبری افزود: اين افراد در همه کارها برای دنيای خود يا ديگران انجام می دهند، حتی انقلاب می کنند به اين نيت مردم راحت شوند در بالاترين درجه دنبال برقراری عدالت هستند، در حالی که عدالت هدف نهايی نيست بلکه يک وسيله است.

دنيا طلبان قطعا به همه خواسته های خود نمی رسند

رييس مؤسسه امام خمينی(ره) با تأکيد بر اين که دنيا طلبان از نعمات آخرت بی نصيب هستند، گفت: روز قيامت به ايشان گفته می شود شما خوشی های تان را در دنيا کرديد«أَذْهَبْتُمْ طَیِّبَاتِکُمْ فِی حَیَاتِکُمُ الدُّنْیَا وَ اسْتَمْتَعْتُمْ بِهَا»؛ اينها کاری برای آخرت انجام نداده اند و به سعادت نمی رسند به همين دليل است که دنيا خواهی مذمت شده است.

استاد اخلاق حوزه علميه قم با اشاره به آيه«مَنْ کَانَ یُرِيدُ الْعَاجِلَةَ عَجَّلْنَا لَهُ فِيهَا مَا نَشَاءُ لِمَنْ نُرِيدُ» بيان داشت: دنيا طلب ها همه چيز عالم را می خواهند اما به همه خواسته هايشان نمی رسند؛ خداوند می فرمايد به برخی از آنها هرچه مصلحت می دانيم اجازه می دهيم بهره مند شوند؛ اما کسانی که آخرت طلب هستند بيش از آنچه فکرش را می کردند به آنها می دهند«لَهُمْ مَا یَشَاءُونَ فِيهَا وَ لَدَیْنَا مَزِيدٌ».

آيت الله مصباح يزدی اظهار داشت: پيامبران(ص)، ائمه اطهار(ع) و اوليای الهی همه چيز را اخروی می ببينند و تمام توجه شان به آخرت است اما اغلب انسان ها در بين اين دو قطب جای دارند يعنی گاهی ياد آخرت می کنند و گاهی هم غفلت می کنند و مشغول دنيا می شوند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016