یکشنبه 29 تیر 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

ايران هشتمين صادرکننده اوپک شد

سازمان کشورهای صادرکننده نفت(اوپک) در تازه ترين بولتن آماری سالانه خود گزارش داد که ايران در سال ۲۰۱۳ ، هشتمين صادرکننده سازمان اوپک بوده و شش درصد مجموع درآمد اين سازمان را به خود اختصاص داده است.

به گزارش ايسنا به نقل از دبيرخانه اوپک، ايران پس از کشورهای عربستان، عراق، امارات، کويت، نيجريه، آنگولا و ونزوئلا، هشتمين صادرکننده بزرگ نفت اوپک در سال ۲۰۱۳ لقب گرفته است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اين درحالی است که درآمد حاصل از صادرات نفت ايران در سال ۲۰۱۳ به ۶۱ ميليارد و ۹۲۳ ميليون دلار رسيده که شش درصد کل درآمد اوپک در اين سال است.

عربستان در سال ۲۰۱۳ با فروش ۳۲۱ ميليارد و ۷۲۳ ميليون دلار نفت، ۲۹ درصد مجموع درامد اوپک، امارات با کسب ۱۲۶ ميليارد و ۳۰۷ ميليون دلار، ۱۱.۵ درصد درآمد اوپک، کويت با کسب ۱۰۸ ميليارد و ۴۸۲ ميليون دلار، ۹.۹ درصد، عراق با ۸۹ ميليارد و ۴۰۲ ميليون دلار هشت درصد کل درآمد اوپک را به خود اختصاص داده اند.

در اين فهرست پس از عراق، نيجريه با صادرات ۸۹ ميليارد و ۳۱۴ ميليون دلار نفت در رده پنجم بزرگترين صادرکنندگان اوپک، ونزوئلا با فروش ۸۵ ميليارد و ۸۶۱ ميليون دلار در رده ششم، آنگولا با صادرات ۶۷ ميليارد و ۸۲۹ ميليون دلار در رده هفتم، قطر با صادرات ۶۲ ميليارد و ۵۱۹ ميليون دلار در رده هشتم قرار دارند و ايران نيز با کسب ۶۱ ميليارد و ۹۲۳ ميليون دلار در رده نهم درآمدهای بزرگترين صادرکنندگان اوپک قرار گرفته است.

سازمان کشورهای صادرکننده نفت در گزارش خود افزود که تحريم‌ها درآمد نفتی ايران را طی دو سال گذشته تقريبا نصف کرده است.

ايران قبل از شروع تحريمها، در سال ۲۰۱۲ با کسب ۱۰۱ ميليارد و ۴۶۸ ميليون دلار چهارمين صادرکننده بزرگ اوپک، در سال ۲۰۱۱ با فروش ۱۱۴ ميليارد و ۷۵۱ ميليون دلار دومين صادرکننده اوپک و در سال ۲۰۱۰ با فروش ۷۲ ميليارد و ۲۲۱ ميليون دلار سومين صادرکننده اوپک بود.

ايران طی شش ماه گذشته در حال گفت‌وگو با قدرت‌های جهانی برای رسيدن به يک توافقنامه نهايی درباره برنامه هسته‌ای خود بوده است، اما به رغم امضای توافق‌ موقت در ماه نوامبر، دو طرف هنوز موفق به برطرف کردن اختلافات خود نشده‌اند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016