چهارشنبه 1 مرداد 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

گزارش کانون مدافعان حقوق بشر از وضعيت حقوق بشر در ايران در ماه تير ۱۳۹۳

کشتن غير نظاميان به استقرار صلح در منطقه خاورميانه آسيب می رساند

کانون مدافعان حقوق بشر که رياست آن‌ بر عهده شيرين عبادی است در ادامه گزارش های ماهانه خود به بررسی‌ وضعيت حقوق بشر در ايران در تير ماه ۱۳۹۳ پرداخت.

کانون مدافعان حقوق بشر در گزارش خود با اشاره به بالا گرفتن تنش ميان اسراييل و فلسطين و حمله زمينی به غزه که باعث کشته شدن افراد غير نظامی از جمله کودکان شده، عنوان کرده است که اين مسأله آثار ناگواری بر استقرار صلح در منطقه خاورميانه خواهد داشت.

اين سازمان مردم نهاد همچنين با اشاره به خشونت های فرقه ای در منطقه خاورميانه هشدار داده است: "حکومت هايی که تبعيض مذهبی روا می دارند در نهايت با افراطيون مذهبی درگير خواهند شد."

کانون مدافعان حقوق بشر در گزارش خود با بيان اينکه يکی از مهم ترين نتايج رويکردهای خشونت‌طلبانه و تماميت‌خواهانه، نابودی سرمايه های انسانی است، بر ضرورت استقرار صلح و رواداری در منطقه خاورميانه تأکيد کرده است.

در گزارش کانون مدافعان حقوق بشر که به دو زبان فارسی و انگليسی منتشر می شود، در سه بخش "حقوق مدنی و سياسی و فرهنگی"، "حقوق اقتصادی و اجتماعی" و "ميراث فرهنگی و محيط زيست" به بررسی وضعيت حقوق بشر در ايران پرداخته شده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گزارش سايت کانون مدافعان حقوق بشر، متن گزارش ماه تير ۱۳۹۳ کانون مدافعان حقوق بشر که در اول مرداد ماه ۱۳۹۳منتشر شده، به شرح زير است:


گزارشی مختصر از وضعيت حقوق بشر در ايران در ماه تير ۱۳۹۳

مقدمه

در ماهی که گذشت آثار تبعيض و استبداد در برخی از کشورهای خاورميانه به خشن ترين وجهی بروز پيدا کرد. خشونت های فرقه ای با رشد افراطی گری و گسترش فعاليت افراطيون مذهبی هم زمان شده است که نمونه آن را می توان در دو کشور عراق و سوريه مشاهده کرد. در اين ميان مردم غير نظامی کشته و زير ساخت های مادی و معنوی و آثار باستانی تخريب شدند و ثروت ملی به غارت رفت.

بی شک حکومت هايی که تبعيض مذهبی روا می دارند در نهايت با افراطيون مذهبی درگير خواهند شد.

از سوی ديگر بالا گرفتن تنش ميان اسراييل و فلسطين و حمله زمينی به غزه باعث کشتار تعداد کثيری افراد غير نظامی از جمله کودکان شده است که اين مسأله آثار ناگواری بر استقرار صلح در منطقه خاورميانه خواهد داشت.

در اين گزارش همچنين خلاصه ای از وضعيت نقض حقوق بشر در ايران در تير ماه ۱۳۹۳ در پی می آيد. اين گزارش بر مبنای اطلاعاتی است که در سايت ها و رسانه های مختلف درج شده و صحت آن به احراز رسيده است و در سه بخش و به دو زبان فارسی و انگليسی منتشر می شود.

وضعيت حقوق بشر در ايران در ماه تير ۱۳۹۳

بخش اول – حقوق مدنی، سياسی و فرهنگی

الف- وضعيت فعالان سياسی، اجتماعی و فرهنگی

۱) در اين ماه حدود ۴۹ نفر بازداشت شدند که بازداشت شدگان عبارتند از: حبيب محبيان- خواننده-، وحيد رنجبر- فعال دانشجويی-، عبدالسلام گولنواز- فعال مذهبی اهل سنت-، فرزاد بهادری، سيمين رسولی، سحر بهادری، نسيم بهادری، ساقی فدايی، طناز محمدی، ايرج لهراسب و شبنم عيسی خانی - ۸ شهروند بهايی-، زيبا محمديان- همسر محمدعلی طاهری از زندانيان عقيدتی-، سيوان حسين‌پور- عکاس و کاريکاتوريست.

همچنين فرمانده سپاه شهرستان فيروزکوه از دستگيری يک گروه هشت نفره بدون ذکر نام به جرم شيطان‌پرستی و فرمانده نيروی انتظامی شهرستان شاهرود از دستگيری سه نفر از سازندگان يک ويدئوی شاد بدون ذکر نام خبر دادند.

از سوی ديگر برخی سايت های خبری از بازداشت فضلی، بانو فرخنده، ميترا ستوده، پرستو شهابی و محمدرضا معروف به برادر يوسف، سيد عليرضا علی‌حق‌نژاد معروف به ماتياس، محمد روغنگير معروف به وحيد و سروش سرايی- ۸ نوکيش مسيحی-، ﺧﻀﻴﺮ شرهانی، ﻣﻮﺳﻰ زرگانی، ﺣﺴﻴﻦ زرگانی، ﻣﺤﺴﻦ زرگانی، ﻣﺤﻤﺪ زرگانی، ﺣﻤﻴﺪ زرگانی ﻭ ﺳﺎﻟﻢ زرگانی- ۷ نوکيش اهل سنت-، حسين صعبوری - فعال مذهبی اهل‌سنت-، صالح تامولی طرفی و عادل سعدونی - دو فعال سايبری-، رضا حاجی ساله، ﺧﺎﻟﺪ ﻣﻠﮑﯽ، ﻋﺒﺪﺍﻟﮑﺮﯾﻢ ﮐﺮﯾﻤﯽ، محمد دارابی، وحيد دارابی، سامی زبادی آلبوغبيش، فاتح خسروی- ۷ فعال مدنی- خبر دادند.

لازم به تذکر است که چند نفر از افراد بازداشت شده پس از چند روز با توديع وثيقه بصورت موقت تا روز محاکمه از زندان آزاد شدند.

۲) نگار حائری- دختر ماشاالله حائری از زندانيان سياسی- برای گذراندن يک سال حبس، ساجده عرب سرخی- روزنامه نگار و فعال مدنی- برای گذراندن يک سال حبس، مرضيه رسولی- روزنامه نگار- برای گذراندن دو سال حبس، سيد حميد سيد مهدوی اقدم- فعال مذهبی- برای گذراندن حبس، شميس مهاجر- شهروند بهايی - برای گذراندن يک سال حبس، بهمن خالقی- فعال مدنی- برای گذراندن ۶ ماه حبس و سارنگ اتحادی- شهروند بهايی- برای گذراندن يک سال حبس بازداشت و به زندان منتقل شدند.

۳) هادی اسماعيل‌زاده- وکيل دادگستری و عضو شورای عالی نظارت کانون مدافعان حقوق بشر- به چهار سال حبس تعزيری و دو سال محروميت از حرفه وکالت و عضويت در انجمن ها و احزاب، حسين نوری‌نژاد- عضو جبهه مشارکت ايران اسلامی- به شش سال حبس، بهزاد نبوی- عضو سازمان مجاهدين انقلاب اسلامی ايران- به ده ميليون تومان جزای نقدی بدل از يکسال حبس تعزيری، روئين عطوفت- فعال ملی مذهبی- به ۱۱ سال حبس و دوسال محروميت از عضويت در احزاب و گروه های سياسی، فردين اغصانی، فرحناز مقدم و گيسو شيخ حسن آبادی -۳ شهروند بهايی- به شش سال حبس، ندا فرصتی‌پور، امير معبودی، نوشين ميثاقی و سهيلا اقدسی- ۴ شهروند بهايی- به شش ماه زندان، شميم روحانی - شهروند بهايی-، به يک سال زندان و تبعيد از استان خوزستان، ميعاد احمدی – فعال مدنی- به ۲ سال حبس که به مدت ۵ سال به حال تعليق درآمده به همراه ۵ ميليون تومان جزای نقدی، عزت گلپری‌پور و شاهو حيدری – دو فعال مدنی- هر يک به ۳ ماه زندان، حسين علی محمدی و طاها کرمانی – دو فعال مدنی- هر يک به ۳ سال حبس تعزيری، رسول رضوی – فعال مدنی- به يک سال حبس تعزيری و فاطمه هاشمی- فعال مدنی- به شش ماه حبس تعليقی محکوم شدند. همچنين محمد نوری- درويش گنابادی- به خلع دائم لباس روحانيت محکوم شد. همچنين حکم شش سال زندان فواد رضازاده - زندانی اهل‌سنت- به تاييد دادگاه تجديد نظر رسيد.

از سوی ديگر به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی ايران (ايرنا) ۸ فعال در فيس بوک به ترتيب به ۱۸ سال و ۹۱ روز حبس و پرداخت يک ميليون و ۳۰۰ هزار تومان جزای نقدی و۵۰ ضربه شلاق، ۱۹ سال و ۹۱ روز حبس و پرداخت يک ميليون و ۳۰۰ هزار تومان جزای نقدی و۵۰ ضربه شلاق، ۲۱سال حبس، ۱۴ سال حبس ، ۲۰ سال حبس ، هشت سال حبس ، ۱۱ سال حبس و ۱۶ سال حبس سال حبس محکوم شدند. دادستان کل کشور نيز از محکوميت قطعی و ارسال به اجرای احکام هفت نفر بدون ذکر نام در ارتباط با حوادث پس از انتخابات رياست جمهوری دوره دهم خبر داد که به سه تا يازده سال زندان محکوم شده‌اند.

۴) مقام های مسئول از سفر علمی مولوی عبدالحميد اسماعيل‌زهی- روحانی برجسته اهل سنت- به ترکيه جلوگيری کردند.

۵) منزل های حسين رفيعی - فعال ملی مذهبی-، عبدالله يعقوبی- درويش گنابادی- و راشين صابری – شهروند بهايی- توسط مأموران امنيتی بازرسی و برخی وسايل شخصی از جمله کتاب و دست نوشته های آنان ضبط شد. همچنين سعدی قريشی، پوريا مردوخ، احمد قريشی، محمد کريمی، منصور قادرمرزی- اعضای مکتب قران- به اداره اطلاعات احضار و بازجويی شدند. رامين حسين‌پناهی- فعال مدنی- نيز به اداره اطلاعات احضار شد.

۶) ماشاء‌الله شمس‌الواعظين - روزنامه نگار- پس از حضور در دادسرا و تفهيم اتهام با سپردن وثيقه دويست ميليونی آزاد شد. همچنين منوچهر خلوصی- شهروند بهايی-، سراج الدين ميردامادی و صبا آذرپيک – دو روزنامه نگار- در دادگاه محاکمه شدند.

ب- وضعيت حقوق فرهنگی

هيات منصفه دادگاه مطبوعات روزنامه های‌ «هفت صبح» و « تهران امروز» را مجرم دانست.

پ- ساير موارد نقض حقوق بشر

۱) در اين ماه تعداد ۷ نفر اعدام شدند. اسامی اعدام شدگان که نام کامل برخی از آنان مشخص نشده است ولی مقام های قضايی يا رسانه های وابسته به دولت ايران يا سايت های خبری اعدام آنها را تأييد کرده اند، به شرح زير است: دادگستری کل استان گيلان از اعدام «م.ح»، «ص.گ»، «ا.د»، «ج.خ»، «ا.ا»، «ا.ص» و «ب.ب» به اتهام حمل و نگهداری مواد مخدر خبر داد.

۲) ارژنگ داوودی- زندانی سياسی- به اتهام محاربه به اعدام محکوم شد.

۳) رئيس دادگستری قائمشهر از صدور حکم اعدام و سنگسار و ۱۵ سال حبس تعزيری يک نفر بدون ذکر نام به اتهام زنای محصنه، تجاوز به عنف، نگهداری مشروبات الکلی و تجهيزات ماهواره ای خبر داد. فرمانده انتظامی استان فارس نيز از اجرای حکم شلاق دو نفر به اتهام شرب خمر و دو نفر به اتهام سرقت در ملاءعام و معاون دادستان استان کرمانشاه از اجرای حکم شلاق ۵ نفر به اتهام روزه خواری در ملاء عام خبر دادند.

۴) وضعيت زندانيان سياسی هم چنان ناگوار گزارش می شود به گونه ای که تعدادی از آنان مانند لطيف حسنی، زينب جلاليان، بهمن خالقی، علی سلان‌پور، عبدالرحمن سنگانی، آرام ميکائيلی، سيدمحمد ابراهيمی، مهدی حق‌شناس و علی احمد سليمان بيمار هستند که نسبت به درمان و معالجه آنها اقدامی جدی صورت نگرفته است.

۵) با وجود تأکيد قانون مبنی بر طبقه بندی زندانيان، اميد بهروزی- وکيل دادگستری- از بند ۳۵۰ به بند مالی زندان اوين، محمد نصيری به بند هشت زندان اوين، لطيف حسينی از زندان اوين به رجايی شهر کرج و کامران ايازی به زندان رجايی شهر تبعيد شدند.

۶) پليس از برگزاری مراسم برای انقلابيون صدر مشروطه در تخت فولاد اصفهان جلوگيری کرد.

۷) دبيرخانه کارگروه ساماندهی مد و لباس٬ فعاليت دو موسسه «خانه مد» و «ويولت» را به دليل رونمايی از چهار مانتوی منقش به پرچم جمهوری اسلامی متوقف کرد. همچنين رئيس پليس اطلاعات و امنيت عمومی لرستان از پلمپ ۱۵ واحد صنفی کافی‎نت در اين استان خبر داد.

۸) سازمان ثبت احوال ايران اعلام کرد که طی ۹ ماهه ابتدايی سال ۱۳۹۲ بيش از ۳۰ هزار دختر که کمتر از ۱۵ سال سن داشته‌اند، ازدواج کرده‌اند.

بخش دوم – حقوق اقتصادی و اجتماعی

وضعيت اقتصادی در ايران همچنان نامناسب گزارش می شود؛ به گونه ای که وزير صنعت، معدن و تجارت خبر داد که ۱۴ هزار واحد صنعتی در حوزه صنايع کوچک و متوسط در چند سال اخير به دليل مشکلات مختلف تعطيل و متوقف شده اند. اين در حالی است که مرکز آمار ايران نرخ تورم شهری کشور در دوازده ماهه منتهی به خردادماه امسال را ۲۶.۲ درصد و تورم نقطه به نقطه را ۱۴.۷ درصد اعلام کرد.

۱) ۱۵۰ کارگر پيمانی شاغل در فاز ۱۳ منطقه پارس جنوبی بابت دستمزدهای تير، مرداد، ده روز نخست شهريور ماه سال گذشته از پيمانکار مجری طلبکار هستند. حقوق ۳۳ کارگر کارخانه «دروس ايران» برای ۳۵ ماه، حقوق ۳۰ کارگر کارخانه ميخ سازی يزد برای ۹ ماه، حقوق ۱۴۰ کارگر شرکت آبفای آبادان برای بيش از سه ماه و حقوق حدود ۴۰۰ کارگر شرکت پايندان برای ۶ ماه به تعويق افتاده است.

۲) بيش از ۵۰ کارگر پالايش و تجارت نفت ليان اخراج شدند.

بخش سوم- ميراث فرهنگی و محيط زيست

اخبار منتشر شده از ميراث فرهنگی و محيط زيست در تير ماه نيز همچنان نشان از نامناسب بودن وضعيت اين حوزه دارد.

۱) مدير کل ميراث فرهنگی، صنايع دستی و گردشگری استان اصفهان از بروز شکستگی در زير پل های تاريخی اصفهان به سبب تداوم خشکی زاينده رود و نشست زمين خبر داد.

۲) حمام تاريخی «زعفرانی» اصفهان تخريب شد.

۳) فرمانده يگان حفاظت منابع طبيعی و آبخيزداری ايلام از قطع ۲۲۰ درخت، درختچه و نهال در سه ماه گذشته از سوی متخلفان در اين استان خبر داد. رئيس جامعه جنگلبانی نيز خبر داد که در حال حاضر يک ميليون هکتار از جنگل های بلوط زاگرس آلوده و در معرض خشکيدگی قرار دارند.

۴) خبرگزاری کار ايران (ايلنا) از مرگ يک کشاورز و مجروح شدن ۴ تن از اعضای خانواده‌ او به دليل ارتباط با مين در منطقه مهاباد خبر داد.

خاتمه

کانون مدافعان حقوق بشر با بيان اينکه يکی از مهم ترين نتايج رويکردهای خشونت‌طلبانه و تماميت‌خواهانه، نابودی سرمايه های انسانی است، بر ضرورت استقرار صلح و رواداری در منطقه خاورميانه تأکيد می کند.

شيرين عبادی
رييس کانون مدافعان حقوق بشر

اول مرداد ۱۳۹۳
توضيح: علاقه مندان می توانند برای کسب اطلاعات بيشر در خصوص اين گزارش به سايت ها و خبرگزاری های زير مراجعه کنند: خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، خبرگزاری رسمی ايران (ايرنا)، خبرگزاری کار ايران (ايلنا)، خبرگزاری فارس، خبرگزاری مهر و باشگاه خبرنگاران جوان و سايت های کانون مدافعان حقوق بشر، مرکز حاميان حقوق بشر، جرس، الف، کميته گزارشگران حقوق بشر، ندای آزادی، بازتاب، هرانا، قانون، کلمه، محبت نيوز، سنی آنلاين، کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران، مجذوبان نور، ملی- مذهبی، موکريان، ندای سبز آزادی، راديو زمانه، راديو فردا و بی بی سی.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016