پنجشنبه 2 مرداد 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

وضعيت نگران کننده صباآذرپيک در تنهايی مطلق؛او هنوز در اتاق بازجويی است

روز آنلاین ـ با گذشت نزديک به دو ماه از بازداشت صبا آذرپيک، تاکنون هيچ يک از مسئولان قضايی و امنيتی توضيحی درباره محل نگهداری، وضعيت و ارگان بازداشت کننده اين روزنامه نگار ارائه نداده اند. وضعيت جسمی و روحی صبا آذرپيک که بيش از ۵۵ روز است در ايزوله کامل قرار دارد، نگران کننده گزارش شده. هنوز کيفرخواست پرونده او صادر نشده و وی همچنان زير بازجويی است.

دوشنبه و سه شنبه اين هفته صبا آذرپيک از بازداشتگاه به شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب منتقل و دادگاه او در اين شعبه به رياست قاضی مقيسه برگزار شده اما وکيل اش می گويد که دادگاه در ارتباط با بازداشت قبلی او بوده است.

عليزاده طباطبايی در مصاحبه با "روز" می گويد: قضيه دادگاه مربوط به پرونده و بازداشت سال ۹۱ ايشان است و من در آن پرونده وکالت نداشته ام.من در پرونده جديد وکالت دارم که در پرونده جديد هنوز کيفرخواست صادر نشده و می گويند در حال تحقيقات هستند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اومی افزايد که هيچ اطلاعی از برگزاری دادگاه نداشته و به او اطلاعی نداده بودند و بعدا خبردار شده است.

به گفته آقای عليزاده طباطبايی، اگر کيفرخواست پرونده جديد صبا آذرپيک صادر شده بود، براساس قانون بايد با پرونده قبلی و اتهام قبلی اش تجميع می شد اما به دليل عدم صدور کيفرخواست، پرونده ها جدا رسيدگی می شود.

صبا آذرپيک، ۷ خرداد ماه در محل نشريه تجارت فردا بازداشت شد. او، روزنامه نگار روزنامه اعتماد و هفته نامه تجارت فردا است و از زمان بازداشت تاکنون تنها يکبار با مادرش تماس تلفنی داشته است. از محل نگهداری صبا و وضعيت او خبری در دست نيست اما گفته می شود در بازداشتگاهی در شرق تهران و خارج از زندان اوين نگهداری می شود. از عليزاده طباطبايی در اين زمينه سئوال می کنم؛ او هم به عنوان وکيل صبا آذرپيک از اين موضوع بی خبر است.می گويد: من تا حالا نتوانسته ام با ايشان ملاقات بکنم و تماس تلفنی هم با من نداشته. نمی دانم کجا نگهداری می شود. من هنوز دسترسی به پرونده پيدا نکرده ام، در واقع اطلاعی از وضعيت ايشان هم ندارم. حتی در مورد اينکه از سوی چه ارگانی بازداشت شده هم پاسخی به من نداده اند. پرونده که به دادگاه ارسال شود واجازه بدهند مطالعه کنم آن موقع می توانم در جريان قرار بگيرم.

خانواده صبا آذرپيک به دليل فشارهای امنيتی حاضر به اطلاع رسانی و مصاحبه درباره وضعيت فرزند زندانی شان نيستند اما گزارش ها حاکی از اين است که اين روزنامه نگار از وضعيت روحی و جسمی مساعدی برخوردار نيست. او در ايزوله شديدی قرار دارد و براساس گزارش ها، بازجويان با دادن اخبار و اطلاعات نادرست او را تحت فشار مضاعف قرار داده اند. توقيف روزنامه اعتماد و بازداشت ديگر همکاران صبا آذرپيک از جمله همين اخبار نادرست است.

او که دو روز پی در پی در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب مورد محاکمه قرار گرفته، به گفته شاهدان عينی به شدت لاغر شده و وضعيت مناسبی نداشته. پيش از اين گزارش هايی مبنی بر وضعيت نامساعد جسمی و انتقال صبا به درمانگاه به دليل کمر درد شديد منتشر شده بود.

پيش از اين علی مطهری، نماينده مجلس شورای اسلامی در مصاحبه با وب سايت ايران واير مسئوليت را متوجه قوه قضائيه دانسته و گفته بود: "وقتی از قضيه دستگيری صبا آذرپيک مطلع شدم، پيگيری کردم. وزارت اطلاعات گفت: اين کار توسط ما انجام نشده، حتی توسط اطلاعات سپاه هم انجام نشده، ظاهرا توسط دادسرای رسانه و فرهنگ دادستانی اين بازداشت انجام شده و طبيعتا آنها بايد پاسخگو باشند".

مسئولان دستگاه قضايی اما نه تنها توضيحی درباره وضعيت اين روزنامه نگار ارائه نداده اند بلکه با تهديد خانواده، آنها را وادار کرده اند که حتی در سطح صفحات شخصی فيسبوکی شان هم چيزی درباره فرزند زندانی شان ننويسند. مادر صبا آذرپيک پيش از اين در پستی خبر داده بود که "خيلی متاسفم که در يک کشور اسلامی و با مسئولينی که خود را پيرو دين اسلام و بازداشتهايی که بازجو هايش و بازپرسهايش خودشان را مسلمان می نامند، ولی هنوز ايين ابتدايی يک مسلمان را رعايت نمی کنند، منو تهديد کردن که مصاحبه نکنم، منو تهديد کردن در فيس بوک چيزی ننويسم، چون جگر گوشه ام موقعيتش بخطر می افتد، راستی خوب می دانيد چگونه يک مادر را با فرزندش تهديد کنيد، باور کنيد من تا به اين سن چنين مرامی را در زندگيم بياد ندارم، که فرزندی گروگان گرفته شود و مادری تهديد به جان فرزندش".

بيست خرداد ماه بيش از ۱۴۷ روزنامه نگار ايرانی در بيانيه ای با انتقاد از بازداشت صبا آذرپيک، خواستار آزادی و آگاهی از وضعيت سلامتی اين روزنامه نگاربازداشتی شده و نوشته بودند که به طور ويژه از وزير اطلاعات و معاونت مطبوعاتی دولت انتظار دارند پی گير آزادی صبا آذرپيک و کمک به خانواده او برای برخورداری از تمام حقوق قانونی و بشری باشند.

امضا کندگان بيانيه، بی‌خبری خانواده صبا آذرپيک و افکار عمومی از وضعيت اين روزنامه‌نگار را غير قانونی و خطرناک خوانده و افزوده بودند: طبق اظهارات مادرش، وی از تماس تلفنی معمول يک متهم با خانواده‌اش محروم است و هيچ نهاد امنيتی مسئوليت بازداشت وی را به عهده نگرفته است. بنا بر اظهارات علی مطهری، نماينده مردم تهران در مجلس، خانم آذرپيک توسط قوه قضاييه بازداشت شده است. مايه تاسف است که اصلی‌ترين نهاد حقوقی و قضايی کشور در مراعات حق آزادی بيان و نيز حقوق قانونی يک متهم، به هر علتی، اهمال می‌کند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016