پنجشنبه 2 مرداد 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

خامنه‌ای: راه حل، مسلح کردن کرانه باختری و نابودی اسرائیل است

رهبر جمهوری اسلامی در پیوند با رویدادهای غزه بر «نابودی» اسرائیل تأکید کرد و گفت کرانه باختری رود اردن نیز باید همچون غزه مسلح شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رادیو زمانه ـ آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران در سخنانی مواضع حکومت ایران در مورد رویدادهای غزه را بیان کرد و گفت راه‌حل این بحران نابودی اسرائیل و مسلح کردن کرانه باختری رود اردن است.

رهبر جمهوری اسلامی که با گروهی از دانشجویان سخن می‌گفت اسرائیل را «رژيم گرگ‌صفت و کودک‌کش» دانست که به‌گفته وی «تنها علاجش نابودی و از بين رفتن است».

آیت‌الله خامنه‌ای با بیان این‌که «نابودی اسرائيل به‌عنوان تنها راه علاج واقعی، به معنای از بين بردن مردم يهود اين منطقه نيست»، افزود، برای این منظور «سازوکاری عملی وجود دارد که جمهوری اسلامی آن را در مجامع بين‌المللی ارائه داده است.»

وی این «سازوکار» را چنین توصیف کرد: «مردمی که در اين منطقه زندگی می‌کنند و اهل و متعلق به آن‌جا هستند در يک رفراندوم حکومت مورد نظر خود را اعلام می‌کنند و از اين طريق، رژيم غاصب و جعلی از بين خواهد رفت.»

رهبر جمهوری اسلامی ایران در حالی این راه حل را ارائه می‌دهد که در ادامه «مقاومت قاطع و مسلحانه فلسطينی‌ها و گسترش آن به کرانه باختری» را تنها راه مقابله با اسرائیل اعلام کرد.

آیت‌الله علی خامنه‌ای: ما معتقديم کرانه باختری نيز بايد مانند غزه مسلح شود و کسانی که علاقمند به سرنوشت فلسطين هستند در اين زمينه فعاليت کنند.»

وی همچنین گفت این گمان که اگر موشک‌های غزه نبود اسرائیل کوتاه می‌آمد، درست نیست چرا که به‌گفته وی «در کرانه باختری موشک يا تفنگ وجود ندارد و تنها سلاح مردم، سنگ است اما اين رژيم، مردم آن‌جا را نيز کشتار و تحقير می‌کند.»

حکومت ایران یکی از حامیان اصلی جنبش حماس است که قدرت را در غزه در دست دارد. سلاح‌های حماس، از جمله بیشتر موشک‌های آن که به سوی اسرائیل پرتاب می‌شوند از سوی حکومت ایران تأمین می‌شوند. از این رو جمهوری اسلامی ایران نقش مهمی در درگیری‌های این منطقه دارد.

تأکید رهبر جمهوری اسلامی به مسلح کردن کرانه باختری رود اردن، سیاست حکومت ایران را در جهت نظامی کردن هر چه بیشتر منطقه آشکار می‌سازد.

«دشمنی با آمریکا و غرب کاملاً صحيح و عقلانی است»

آیت‌الله علی خامنه‌ای در بخش دیگری از سخنان خود به آمريکا و غرب تاخت و گفت این کشورها از اسرائیل پشتیبانی می‌کنند. وی در این پیوند گفت: «آمريکايی که در قضايای مختلف با جمهوری اسلامی در چالش است واقعيتش همين است که می‌بينيم، ما بايد آمريکا را از اين ماجرا بهتر بشناسيم و اين شناخت به‌عنوان تجربه‌ای مهم، در برخورد و نگاه و رفتار ما با آمريکا اثر بگذارد.»

رهبر جمهوری اسلامی شعارهای ضدآمريکايی و ضدغربی در ایران را «ناظر به حقيقت و واقعيت وجودی آمريکا» دانست و از این موضوع به مسائل داخلی ایران وارد شد و کسانی را که خواهان ایجاد رابطه با آمریکا هستند مورد انتقاد قرار داد و گفت: «برخی به غلط تصور می‌کنند که اين شعارها، کاری تعصب‌آميز و بدون منطق فکری است... برخی دستان می‌خواهد همان جريان‌های محقر غرب‌زده بار ديگر امور کشور را به دست گيرند که بايد در مقابل اين حرکت، ايستاد و اين ايستادگی، کاملاً صحيح و عقلانی است.»

سازمان ملل: حملات اسرائيل را می‌توان جنايات جنگی تعبير کرد

پس از گذشت ۱۶ روز از آغاز درگیری‌های غزه و ادامه حملات هوایی و زمینی اسرائیل، بیش از ۶۹۰ فلسطینی و ۳۴ اسرائیلی کشته شده‌اند.

خالد مشعل آتش‌بس با اسرائیل را به رفع محاصره هشت ساله نوار غزه مشروط کرد.

وی همچنین احتمال موافقت با برقراری آتش‌بس بر اساس ملاحظات بشردوستانه را رد نکرد.

روز چهارشنبه ناوی پيلای، کميسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، برای دومین بار در ژنو گفت شواهد محکمی در دست است که بر اساس آن می توان حملات اسرائيل به نوار غزه را به‌عنوان جنايات جنگی تعبير کرد.

وی از اسرائيل، حماس و تمام گروه‌های مسلح فلسطينی خواست تا به قوانين بين‌المللی و بشردوستانه و حقوق بشر پايبند باشند.

شورای حقوق بشر سازمان ملل در یک نشست اضطراری در روز چهارشنبه رأی داد تحقیقات بین‌المللی در مورد احتمال نقض جدی قوانین جنگی در جریان حمله اسرییل به غزه انجام شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016