چهارشنبه 8 مرداد 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

کاريکاتور آرمان امروز٬ هياهو برای هيچ؟ ف. م. سخن

روزانه های ف م سخن
محتوای کارتون چيست؟ دو نفر٬ يکی با لباس آبی و ديگری با لباس قرمز٬ در حال بازی پينگ پونگ٬ بمبی را با راکت های خود به طرف يکديگر پرتاب می کنند و در وسط ميز زن و بچه ی فلسطينی به عنوان تور هستند

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اخيرا جنجالی بر سر کاريکاتور -يا درست تر آن کارتون- منتشر شده در روزنامه آرمان امروز در گرفته است. محتوای کارتون چيست؟ دو نفر٬ يکی با لباس آبی و ديگری با لباس قرمز٬ در حال بازی پينگ پونگ٬ بمبی را با راکت های خود به طرف يکديگر پرتاب می کنند و در وسط ميز زن و بچه ی فلسطينی به عنوان تور هستند که بمب از بالای سر آن ها پرتاب می شود و جان‌شان را تهديد می کند.

خبرگزاری حکومتی تسنيم٬ طی تفسيری٬ بازيکن آبی پوش را نماد اسراييل٬ و بازيکن قرمز پوش را نماد حماس يا ايران در نظر گرفته و ضمن اعتراض به اين طرح از روزنامه آرمان خواسته است تا از مردم ايران و مقاومت مظلوم فلسطين عذرخواهی کند.

روزنامه آرمان هم در پاسخ به تسنيم نوشته است که اين طرح٬ بازی اسراييل و استکبار جهانی را با يکديگر نشان می دهد و آن چه در وسط ميز است نماد تمام گروه های جهادی از جمله حماس است. تسنيم اين بار با زبانی تند و تيز می نويسد که کدام عقل سليم اين توجيه را می پذيرد٬ و رژيم صهيونيستی کی به طرف استکبار جهانی بمب انداخته است و اگر يک نمونه از اين بمب اندازی به ما نشان داده شود ما همه ی حرف خود را پس می گيريم.

محتوای کارتون درج شده در آرمان امروز را نمی توان به راحتی مورد تفسير قرار داد ولی هر چه هست واقعيت امروز حوادث غزه را نمايش می دهد. دو طرف مشغول بمب اندازی به سوی يکديگرند و در اين ميان مردم بی گناه کشته می شوند. واقعيت ديگر آن است که بخشی از مردم غزه از آن چه حماس می کند شکايتی ندارند و اگر تفسير تسنيم درست باشد در طرف بازيکن قرمز پوش قرار دارند.

حال بايد ببينيم به قول روزنامه آرمان٬ جوسازی بچگانه خبرگزاری تسنيم چه عواقبی در پی خواهد داشت و آيا معترضان به اين طرح و کارتون حرکت اعتراضی ديگری -مثل آن چه بر سر کاريکاتور استاد تمساح نيک آهنگ کوثر و نمنه ی مانا نيستانی به وجود آمد- بر سر آن به وجود خواهند آورد؟


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016