پنجشنبه 23 مرداد 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

بروید به جهنم روحانی، صادق زیباکلام و سیدعلی خامنه ای، ف. م. سخن

روزانه های ف م سخن
آقای خامنه ای یکی از دلواپسانی به شمار می رود که به قول حسن روحانی باید برای خود جای گرمی دست و پا کنند. نکته ای که مسلم است این است که دلواپسان و مذاکره هراسان، دلواپسی و مذاکره هراسی خامنه ای را بازتاب می دهند و اگر خیال او راحت باشد، آن ها هم قطعا آرام خواهند گرفت

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


حسن روحانی رییس جمهور در همایش روسای نمایندگی های حکومت اسلامی در خارج از کشور اظهار داشت:
«ما در منطق کم نمی‌آوریم؛ ما دیپلمات‌های مجربی داریم. امروز در رأس وزارت امور خارجه افرادی هستند که جزو برترین دیپلمات‌های جهانی هستند و نه فقط منطقه؛ از بس بعضی‌ها هراسان زندگی می‌کنند و چون خودشان اعتماد به نفس ندارد، دیگران را هم این چنین می‌بینند لذا چند مورد از مذاکرات خود را در کتاب هسته‌ای آوردم تا این ترسوها بخوانند. یک عده شعار می‌دهند ولی بزدل سیاسی‌اند؛ هر وقت می‌خواهد مذاکره شود یک عده می‌گویند داریم می‌لرزیم؛ خوب به جهنم، بروید یک جای گرم پیدا کنید.»

صادق زیباکلام، استاد دانشگاه در گفت‌وگو با ایسنا، «اصل نگرانی رییس‌جمهور درباره عده‌ای که نسبت به مذاکره و هرگونه توافق با آمریکا می‌ترسند» را کاملاً به جا و درست دانست، اما نسبت به ادبیات به کار رفته از سوی روحانی انتقاد کرد .

او با تاکید بر این‌که «عصبانیت روحانی به حق است» خاطرنشان کرد: چهره‌ها و شخصیت‌هایی هستند که نگران هرگونه مصالحه و توافق با آمریکا بر سر موضوع هسته‌ای‌اند. آن‌ها معتقدند توافق با آمریکا باعث می‌شود که این فکر به وجود آید که می‌توان بر سر موضوعات دیگر مورد مناقشه نیز با آمریکا گفت‌وگو کرد و در آن صورت قبح آمریکاستیزی و دشمنی با این کشور شکسته می‌شود.

زیباکلام افزود:
«دود اظهارات رییس‌جمهور در آینده نزدیک به چشم نویسندگان،‌ روزنامه‌نگاران، دانشگاهیان و فرهیختگان مستقل خواهد رفت؛ چراکه آن‌چه گفته شده بنزینی است که بر آتش اصولگرایان تندرو ریخته خواهد شد. اصولگرایان زورشان به انتقاد و اعتراض به رییس‌جمهور و یا تغییر مسیر و جهت او نمی‌رسد، اما زورشان به من صادق زیباکلام و روزنامه‌نگاران و رسانه‌ها و شخصیت‌های مستقل می‌رسد. این‌که رییس‌جمهور به مخالفان و یا به گفته ایشان تعامل‌هراسان می‌گویند بروید به جهنم؛ خب اصولگرایان و تندروها هم می‌گویند ما هم می‌رویم به جهنم اما شما را هم با خود می‌بریم.»

حسن روحانی امروز در جلسه هیات دولت گفت: «مخاطب من در جمله و کلمه‌ای که در وزارت امور خارجه بیان کردم و نقطه مقابل «شیردل» بود، نه منتقدین و مخالفین، بلکه کسانی بودند که صرفاً به دنبال تخریب و کارشکنی هستند و مدتی است که از اتاق فکر به اتاق عملیاتی وارد شده‌اند و بدانند که در برابر تخریب گران سکوت نمی کنیم. همیشه باید بهترین واژه ها را برگزینیم و واژه‌هایمان باید بازدارنده باشد. بر این باور هستیم حتی در برابر تخریب‌کنندگان هم باید از واژه‌های احسن استفاده کرده و بهترین قالب‌ها را برگزینیم، اما در عین حال افرادی که بخواهند در مسیر توسعه کشور معضلی بیافرینند، فکر می‌کنم همین موضع‌گیری‌های مقطعی برایشان کافی باشد تا بدانند که از اقدامات آنها مطلع بوده و در مقابل آنها سکوت نخواهیم کرد.»

در همین اثنا سید علی خامنه ای رهبر حکومت اسلامی در جمع سفرای نظام گفت که مذاکره تأثیری در کاهش تحریم و کم کردن «دشمنی آمریکا» نداشت. رابطه با آمریکا و مذاکره با این کشور به جز در موارد خاصی برای جمهوری اسلامی «نه تنها هیچ نفعی ندارد، بلکه ضرر هم دارد. آمریکایی‌ها نه تنها دشمنی‌ها را کم نکردند بلکه تحریم‌ها را هم افزایش دادند. البته می‌گویند این تحریم‌ها، جدید نیست اما در واقع جدید است و مذاکره در زمینه تحریم هم، فایده‌ای نداشته‌است.

بدین ترتیب آقای خامنه ای یکی از دلواپسانی به شمار می رود که به قول حسن روحانی باید برای خود جای گرمی دست و پا کنند. نکته ای که مسلم است این است که دلواپسان و مذاکره هراسان٬ دلواپسی و مذاکره هراسی خامنه ای را بازتاب می دهند و اگر خیال او راحت باشد٬ آن ها هم قطعا آرام خواهند گرفت. حال باید ببینیم حسن روحانی و وزیر امور خارجه اش چگونه از لابیرنتی که سید علی خامنه ای و هواداران اش ایجاد کرده اند راهی به بیرون خواهند یافت و آیا توانایی به نتیجه رساندن مذاکرات هسته ای را دارند؟


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016