چهارشنبه 14 اسفند 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مطبوعات چهارشنبه ۱۴ اسفند ۹۲، ف.م.سخن

تیتر یک روزنامه اعتماد٬ «تراژدی کم سوادان در وزارت نفت» است. وزارت خانه ای که همواره با سوادترین کارمندان را استخدام می کرد اکنون به روزگاری دچار شده است که بی سوادان آن را اداره می کنند.

جمله حسن روحانی٬ «از خط قرمزها عبور نمی کنم» پاسخی است به فشارهایی که از طرف تندروها بر او وارد می شود.

یک اعدامی دیگر. این بار یک اعدامی زن. در صفحه حوادث اعتماد می خوانیم:
زن جوان به آخرین خواسته اش برای دیدن دخترش نرسید. پرونده فرزانه بسته شد. آخرین برگ از پرونده جنجالی فرزانه٬ گواهی فوت او بود که سحرگاه دیروز بعد از قصاص او در پرونده اش قرار گرفت. این زن جوان دیروز در حالی پای چوبه دار رفت که به آخرین خواسته اش که دیدن دخترش بود نرسید تا پیش از مرگ حسرت بزرگی بر دلش بماند.

تیتر یک روزنامه شرق اما٬ ضرب الاجل اتحادیه اروپا به پوتین است. پوتین کارکشته تر از آن است که با چنین ضرب الاجلی جا خالی کند. معاون وزیر علوم هم می گوید دانشگاه باید فیس بوک را به رسمیت بشناسد. البته که دانشگاه از خیلی وقت پیش فیس بوک را به رسمیت شناخته است. به نظر می آید منظور آقای معاون وزیر بدنه متعصب داننشگاه است.

در صفحه آخر شرق٬ طنز پوریا عالمی را با عنوان «مصاحبه با یک شکارچی» می خوانیم:



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


شکارچیان با چوب دو محیط‌بان را در منطقه حفاظت‌شده قورخود در خراسان کتک زدند. (ایسنا)

ما: سلام آقای شکارچیان، اگر نمی‌زنید، می‌خواستم به شما سلام کنم.

شکارچیان: سلام به شما بینندگان خوب برنامه، طبیعت‌دوستان ضدشکار گوگولی.

ما: ببخشید شما چرا شبیه مجری‌های تلویزیونی حرف می‌زنید؟

شکارچیان: چون ما به مجری‌های تلویزیون ارادت زیادی داریم. ما شکارچیان اصولا خیلی روحیه لطیفی داریم و پرشور و ناز حرف می‌زنیم.

ما: بگذریم. شما چرا دو محیط‌بان را در خراسان با چوب کتک زدید؟

شکارچیان: با چی باید کتک می‌زدیم؟ آیا کتک‌زدن با چوب غیرقانونی است؟

ما: فکر نکنم توی قانون درباره «کتک‌زدن با چوب» به صورت مجزا چیزی آمده باشد.

شکارچیان: بفرما. ولی چون شمام حساسی، دفعه بعد با کمربند می‌افتیم به جان محیط‌بانان. خوبه؟

ما: مساله خود کتک‌زدن است. چرا محیط‌بانان را می‌زنید؟

شکارچیان:‌ای‌بابا. ما شکار می‌زنیم، شما می‌گویی چرا زدی؟ شکاربان می‌زنیم می‌گویی چرا زدی؟ محیط‌بان می‌زنیم می‌گویی چرا زدی؟ پس چی را بزنیم؟

ما: شما ایندفعه در خراسان‌شمالی محیط‌بان بدبخت را با چوب زدید، دفعه پیش در گلستان با تبر زدید، دفعه پیش هم با تیر زدید. خب آزار دارید مگر؟

شکارچیان: عزیزم. شما همین‌جا سر چهارراه بخواهی ماشینت را پارک کنی، پلیس یا پارکبان نگذارد، بگوید خلاف است چه‌کار می‌کنی؟

ما: راستش، می‌روم یکم آن‌ورتر که پارک‌کردن ممنوع نباشد.

شکارچیان: خب شما خیلی ناز داری. مرد باهاس همان‌جا پارک کند.

ما: جریان شلیک به گوزن زرد ایرانی در پارک پردیسان ایران، زیر گوش رییس سازمان محیط‌زیست، چه بود؟

شکارچیان: فیلم پدرخوانده را ندیدی؟

ما: چرا. آیا یک نوع پیام سیسیلی به سازمان محیط‌زیست بود؟

شکارچیان: بله. متاسفانه پیام ناقص ارسال شد. چون توی فیلم سر گاومیش را توی تخت و زیر لحاف آن کارگردانه می‌گذارند و او درست متوجه پیام می‌شود. ولی متاسفانه ما نتوانستیم سر گوزن زرد ایرانی را به مقصد برسانیم.

ما: ممنون از وقتی که در اختیار ما گذاشتید. من دیگه برم. کاری نداری؟

شکارچیان: چرا. خودت از چوب، تبر و تیر یکی را انتخاب کن تا کتکت بزنم حساب کار دست باقی خبرنگاران و روزنامه‌نگاران بیاید، هی پا روی دم ما نگذارند. چطوری پا روی دم ما شکارچیان می‌گذارید؟ (صدای برخورد چوب) پا روی دم‌گذاشتن یک عمل وحشیانه و ضدانسانی و ضد حیات‌وحشی است. (صدای برخورد تبر) خشونت؟ هان؟ (صدای برخورد تخته‌سنگ) شما پا روی دم ما نگذارید و بگذارید ما راحت شکارمان را بکنیم. حالیت شد یا نه؟ هان؟‌هان؟ (صدای شلیک گلوله).

روزنامه آرمان تیتر زده است: شهرداران عزل٬ شوراها منحل. خبری که در عالم سیاست تکان دهنده ارزیابی می شود. خبر خوشحال کننده این است که زایمان طبیعی رایگان می شود! لابد این روشی ست برای تشویق مردم به بچه دار شدن. صلاحیت سید محمود علیزاده طباطبایی٬ وکیل خانواده هاشمی رفسنجانی بعد از ۲۰ سال تایید شد! فرهاد کریمی در صفحه ادبیات می نویسد: زندگی یک ابر متن است!

روزنامه آفتاب یزد تاثیر تحولات اوکراین بر پرونده ی هسته ای را به بحث می گذارد. همین روزنامه رهبر کره شمالی در شمایلی جدید را گزارش می دهد. آفتاب یزد از قول پوتین می نویسد تحولات اوکراین یک کودتا بود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016