یکشنبه 12 مرداد 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

اشپیگل: اسرائیل تماس‌های تلفنی جان کری را شنود کرده است

• سازمان‌‌های اطلاعاتی اسرائیل تماس‌های تلفنی جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا را شنود کرده‌اند. اشپیگل اطلاعاتی به دست آورده که نشان می‌دهند اسرائیل محتوای گفت‌وگوهای جان کری را در راستای مذاکرات خاورمیانه به کار بسته است.

دویچه وله ـ جان کری، وزیر خارجه آمریکا، در محل اقامت خود در هتلی در قاهره، به هنگام گفت‌وگوی تلفنی با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، در مورد شرایط آتش‌بس میان اسرائیل و حماس (۲۵ جولای ۲۰۱۴)

جان کری، وزیر خارجه آمریکا، در محل اقامت خود در هتلی در قاهره، به هنگام گفت‌وگوی تلفنی با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، در مورد شرایط آتش‌بس میان اسرائیل و حماس (۲۵ جولای ۲۰۱۴)



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اشپیگل آنلاین روز یکشنبه (۳ اوت/ ۱۲ مرداد) به نقل از چندین منبع آگاه نوشت که جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، هنگامی که سال گذشته در راستای مذاکرات صلح میان کشورهای عربی، اسرائیلی‌‌ها و فلسطینیان تلاش می‌کرده، شنود شده است.

این منابع اطلاعاتی در مقابل اشپیگل تأیید کرده‌اند که در کنار اسرائیلی‌ها دست‌کم یک سرویس امنیتی دیگر نیز جان کری را شنود کرده است. به نوشته اشپیگل، فاش شدن این موضوع می‌تواند روابط پرتنش میان اسرائیل و آمریکا را بیش از پیش متشنج کند.

جان کری سال گذشته در اوج مذاکرات صلح به طور منظم با سران عالی‌رتبه در خاورمیانه در تماس بود. وی در جریان این تماس‌ها نه تنها از خطوط تلفنی امن و رمز‌گذاری شده، بلکه از گوشی‌های تلفن معمولی نیز استفاده کرده و به این ترتیب شنود شده است. به نقل از منابع اطلاعاتی، دولت اسرائیل از اطلاعات شنود شده، در مذاکرات صلح خاورمیانه استفاده کرده است.

مقامات اسرائیلی در بحران جاری در غزه به شدت به جان کری و سیاست‌های وی تاختند تا جایی که حتی وزرای کابینه اسرائیل به طور غیرمستقیم از وی خواستند که خود را از جریان مذاکرات کنار بکشد.

به نوشته اشپیگل، وزارت امور خارجه آمریکا و نهادهای اسرائیلی هیچ‌کدام تا کنون درباره قضیه شنود جان کری اظهارنظری نکرده‌اند.

تلاش‌های بی‌ثمر جان کری

وزیر امور خارجه آمریکا هفته گذشته جهت میانجی‌گری میان طرفین به اسرائیل سفر کرد، اما اسرائیل طرح پیشنهادی برای برقراری آتش‌بس را قویا مردود دانست. بنا بر گزارش اشپیگل، ظاهرا در این طرح هیچ صحبتی از خلع سلاح حماس و ملزم ساختن آنان به انهدام تونل‌های زیرزمینی به میان نیامده بوده است.

جان کری سال گذشته به طور فعال مذاکرات صلح میان اسرائیل و تشکیلات خودگردان فلسطین را دنبال کرد، اما این تلاش‌ها در نهایت بی‌ثمر ماند. از آن زمان تا کنون روابط میان وزیر امور خارجه آمریکا و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، تیره شده است.

با این همه آمریکا از حمایت خود از اسرائیل دست نکشیده و همچنان پشتیبانی از این کشور را جزو "منافع ملی" خود قلمداد می‌کند. روز جمعه نمایندگان کنگره آمریکا با تجهیز سامانه دفاع موشکی اسرائیل با نام "گنبد آهنین" موافقت کردند. کنگره آمریکا تصویب کرد که به همین منظور ۲۲۵ میلیون دلار دیگر در اختیار اسرائیل قرار گیرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016