شنبه 18 مرداد 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

گزارش دفاع ملی: آمریکا توان نظامی غیر اتمی‌اش را در برابر ایران افزایش دهد

رادیو فردا - وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، روز جمعه هفدهم مرداد گزارش مشروح «دفاع ملی» را که هر چهار سال یکبار تدوین می‌شود را منتشر کرد.

این گزارش که هفته گذشته تسلیم کنگره ایالات متحده شده است، با تاکید بر افزایش توان دفاعی این کشور بویژه در خلیج فارس، برای مقابله با عملیات نظامی احتمالی جمهوری اسلامی ایران هم توصیه‌هایی شده است.

گزارش هشتاد و چهار صفحه‌ای دفاع ملی آمریکا، ضمن تاکیدهای مضاعف بر تقویت دفاعی این کشور در آینده، می‌گوید: ایالات متحده باید به حفظ وضعیت نیروهای غیر اتمی خود در خاورمیانه و بویژه در خلیج فارس ادامه دهد.

این توصیه برای جلوگیری از اقدامات احتمالی جمهوری اسلامی ایران صورت گرفته است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


سرهنگ پل هیوز مدیر اجرایی پنل دفاع ملی در پنتاگون که از تدوین کنندگان این گزارش است، در صفحه ۳۹ و در تشریح استراتژی نظامی ایالات متحده در قبال جمهوری اسلامی ایران می‌گوید: «دولت ایران همچنان در پی دستیابی به چند نوع توانایی نظامی غیرمتعارف با هدف تسلط بر خلیج فارس و مقابله با دخالت خارجی است؛ از این رو توصیه می‌شود که آمریکا در استراتژی نظامی خود، به افزایش توان نظامی غیر اتمی برای بازدارندگی حکومت ایران اتکا کند».

در گزارش اضافه شده که اگر توانایی‌های نظامی ایران بهبود یابند و در صورتی که شرکای منطقه‌ای آمریکا خواستار تجدید اطمینان خاطر برای امنیت خود باشند، ایالات متحده باید افزایش و تقویت مواضع دفاعی آینده خود در خلیج فارس را مد نظر قرار دهد.

تدوین کنندگان گزارش همچنین گفته‌اند که در صورت بالا گرفتن تهدیدهای جمهوری اسلامی ایران در آبراه خلیج فارس، تقویت تهاجمی نیروی دریایی آمریکا و بویژه افزایش توانایی‌های مربوط به مین روبی دریایی، ضروری خواهد بود.

این گزارش همچنین تاکید می‌کند در صورتی که سیستم‌های موشکی بالستیک و کروز ایران به تکامل ادامه دهند، ایالات متحده می‌تواند به بهبود بیشتر سیستم‌های سپر دفاع ضدموشکی در منطقه و در اروپا بپردازد.

هوشنگ حسن‌یاری، استاد روابط بین‌الملل و سیاست تطبیقی در کالج نظامی سلطنتی کانادا در گفت‌وگو با رادیو فردا، نکات مربوط به ایران و خلیج فارس در این گزارش را چنین ارزیابی می‌کند: «در این گزارش از دید آمریکایی‌ها، ایران همچنان تهدیدی است هم برای منطقه و هم برای آمریکا. در مورد منطقه، اشاره خاصی به کشورهای منطقه خلیج فارس می‌کند و در مورد خود آمریکا هم اشاره روشنی دارد از یک طرف به مسئله هسته‌ای و از طرف دیگر به توان موشکی ایران و گسترش این توان».

آقای حسن‌یاری تاکید می‌کند که این بحث از آن جهت مهم است که در بیش از یک سال گذشته، آمریکا توجه خود را بیشتر معطوف به شرق آسیا کرده بود ولی نویسندگان گزارش به خصوص، بحث خلیج فارس را مطرح می‌کنند و با تاکید بر اهمیت این آبراه، خواهان آن هستند که آمریکا نه تنها بودجه نظامی خود را به هنگام افزایش بحران‌ها کاهش ندهد، بلکه توصیه می‌کنند که در منطقه خلیج فارس به افزایش نیرو‌ها و توان نظامی خود مبادرت ورزد؛ یعنی تسلیحات و کشتی‌های بیشتری را در این منطقه مستقر کند.

این استاد کالج سلطنتی نظامی کانادا در مورد مسئله تروریسم نیز که گزارش دفاع ملی آمریکا به آن پرداخته است، می‌گوید: «از دید نویسندگان گزارش، ایران [در زمینه تروریسم] همچنان فعال است و بدون اینکه نام ببرند، از حیث تاریخی، به کمک‌های [جمهوری اسلامی] ایران به حزب‌الله لبنان و گروه های فلسطینی نظیر حماس اشاره می‌کنند و اینکه دولت ایران همچنان خطری برای متحدان آمریکا در منطقه و از جمله علیه اسراییل به شمار می‌آید و نیز آنچه که تهران قادر خواهد بود در عراق انجام دهد، در شرایطی که دولت عراق در مقابل مسائل امنیتی خود روز به روز ضعیف‌تر می‌شود».

پنل تدوین کننده گزارش مربوط به دفاع ملی آمریکا، از ده (۱۰) کار‌شناس ارشد و نظامیان عالیرتبه پیشین پنتاگون تشکیل شده که از جمله آنها می‌توان به ویلیام پری، وزیر دفاع پیشین و ژنرال جان ابی زید فرمانده پیشین ستاد فرماندهی نیروهای مرکزی «سنت کوم» اشاره کرد.

اعضای این پنل از سوی چاک هیگل وزیر دفاع آمریکا برگزیده شده‌اند و هر چهار سال یکبار، گزارشی از وضعیت و توانایی‌های دفاع ملی ایالات متحده تدوین و برای رفع نیازهای دفاعی آمریکا در آینده، توصیه‌هایی می‌کنند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016