دوشنبه 20 مرداد 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

نیویورک پست: آنها را آموزش می‌دهیم تا ما را بکشند!

146764_648.jpgنیویورک پست طی گزارشی انتقادی در مورد سیاست آمریکا در افغانستان نوشت: ترور یک ژنرال آمریکایی توسط یک تروریست طالبانی در لباس سرباز افغان بیانگر استراتژی حماقت آمیز دولت آمریکا در قبال افغانستان است.

به گزارش فرارو به نقل از نیویورک پست، ارتش تحت فشارهای باراک اوباما در آستانه پایان سال خروج نیروهای آمریکا از افغانستان، استخدام افغان های محلی برای برپا کردن یک ارتش ملی و پلیس را آغاز کرد.

ضمن اینکه پنتاگون تحت برنامه عفو عمومی به دولت افغانستان اجازه داده که زندان های آمریکا که مخصوص طالبان و دیگر تروریست ها بود را تخلیه کرده و پس بگیرد. در عین حال یک برنامه «استقرار مجدد» تروریستی که بودجه تسلیم شدن و پیوستن جنگجویان طالبان به دولت را تامین می کند نیز از سوی آمریکا اجرا می شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


شگفت آورتر اینکه این دو برنامه نیروهای امنیتی افغان که برای جایگزینی نیروهای آمریکایی استخدام می شوند را آموزش می دهد. نگرانی امروز سرویس اطلاعات ارتش آمریکا این است که 25 درصد نیروهای امنیتی افغان از نیروهای عملیاتی یا هواداران طالبان یا القاعده هستند و این یعنی ما در حال تجهیز و آموزش یک ارتش دشمن نفوذی با 87 هزار و 500 نفر نیرو هستیم که دسترسی آسانی نیز به پرسنل و اطلاعات آمریکا دارند. این نفوذ گسترده، کل استراتژی خروج از افغانستان را به خطر می اندازد و مسئله انتقال امنیت کشور به نیروهی امنیت ملی افغان در اول ژانویه 2015 را با مشکل روبرو می کند.

سیزده سال پس از سرنگون کردن طالبان، ما در حال آموزش آنها برای تصرف دوباره افغانستان هستیم.

ترور شگفت آور روز سه شنبه یک ژنرال دو ستاره آمریکایی توسط نفوذی های طالبان، نشانه بسیار بدی است.

یک سرباز افغان یونیفورم پوش در کابل در کمین ژنرال هارولد گرین بوده و از پشت به وی شلیک می کند. وی بلندپایه ترین مقام نظامی آمریکا است که از زمان جنگ ویتنام تاکنون در جریان جنگ کشته شده است. وی در جریان بازدید از دانشگاه نظامی مارشال مورد حمله قرار گرفت و به همراه چند تن دیگر کشته شد.

فرد دستگیر شده محمد رفیق الله، جوان 27 ساله ای است که بیش از دو سال پیش به ارتش افغان پیوست. وی از استان پاکتیکا جذب ارتش شده بود؛ منطقه ای در شرق افغانستان که یکی از مقرهای طالبان است.

اواخر سال 2012 از میان هر چهار سرباز آمریکایی و عضو ناتو که در افغانستان کشته می شدند، یک نفر توسط هواداران یا نیروهای عملیاتی طالبان که به استخدام نیروهای امنیتی افغان در آمده بودند، کشته شدند و به همین دلیل پنتاگون از برخی استخدامی های ارتش تست دروغ سنج گرفت اما این شامل تمامی افراد نمی شد. اما این گروه تحقیقاتی افغانستان را ترک کردند و در حال حاضر وظیفه استخدام نیروها با خود افغان ها است که در جذب نیروهای جدید اهمیتی به سوابق افراد نمی دهند.

منابع اطلاعاتی می گویند برخی از سربازان سرکش افغان از دو منبع جذب شده اند. یکی از این برنامه ها برنامه صلح و ادغام مجدد افغانستان، یک برنامه 60 میلیون دلاری که عمده بودجه اش توسط آمریکا تامین می شود و توسط افغان ها اداره می شود. اسناد پنتاگون نشان می دهد بیش از هشت هزار و 25 تن از جنگجویان طالبان و القاعده تاکنون در این برنامه ثبت نام کرده اند. ضمن اینکه برنامه عفو عمومی که تا پایان سال نیز اجرایی خواهد شد، خطرات بیشتری را متوجه نیروهای آمریکا می کند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016