یکشنبه 19 مرداد 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

عامل سقوط هواپیمای ایران140 هرچه بود، تحریم نبود

طبق استانداردهای فنی، هواپیمای ایران140 به‌دلیل ضعف موتور نمی‌بایست بیش از 35 مسافر در روزهای گرم تابستان جابجا کند، اما هواپیمایی که امروز سقوط کرد 50 مسافر داشت.

به گزارش خبرآنلاین، سقوط هواپیمای ایران ۱۴۰ متعلق به هواپیمایی سپاهان امروز یکشنبه نوزدهم مردادماه ۴۹ کشته و ۶ مصدوم بر جای گذاشت. بنا به گفته علیرضا جهانگیریان رییس سازمان هواپیمایی کشوری این هواپیمای مسافربری که به سمت طبس حرکت می‌کرد، بلافاصله پس از برخاست از باند مهرآباد در ساعت ۹:۲۰ صبح دچار سانحه شده است.

هواپیمای ایران ۱۴۰ که یک هواپیمای توربوپراپ ۵۲ نفره است، نمونه ساخته شده تحت لیسانس هواپیمای آنتونوف ۱۴۰ است. این هواپیما که از سال ۸۱ تا کنون تنها ۶ فروند از آن به شرکت‌های هوایی تحویل داده شده، پیش از این نیز چندین سانحه را در کارنامه خود داشته است اما حادثه اخیر رکورد تلفات در یک سانحه را شکست.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اولین سانحه مرگبار این هواپیما در دی ماه سال ۸۱ به مرگ کارشناسان اوکراینی منجر شد که برای افتتاح خط تولید آن در ایران می‌آمدند. ۳ سال پس از این حادثه یک آنتونوف ۱۴۰ متعلق به خطوط هواپیمایی آذربایجان بر فراز دریای خزر ساقط شد و ۲۳ مسافر خود را به کشتن داد. بهمن ماه ۸۷ هم یک فروند دیگر از تولیدات کارخانه هسا در نزدیکی همین کارخانه سقوط کرد و هیچ‌کدام از سرنشینان آن از جمله یک استاد خلبان و ۴ خلبان در حال آموزش از این حادثه جان سالم به در نبردند. این حوادث به همراه ۲ سانحه دیگر که تلفات جانی نداشتند برای هواپیمایی با تیراژ تولید تنها ۲۵ فروند از هر دو نوع اوکراینی و ایرانی یک فاجعه در صنعت هواپیمایی محسوب می‌شود.

14-8-10-162580784947.jpg
هواپیمای بدون مشتری
پروژه پرهزینه ساخت این هواپیما از همان ابتدا مورد انتقادات گسترده کارشناسان قرار داشت. کیفیت پایین این هواپیما که دلیل اصلی آن نیز موتورهای آن هستند، موجب عدم اقبال شرکت‌های هوایی به خرید آن‌ شد؛ به گونه‌ای که حتی خطوط هوایی داخلی با وجود نیاز مبرم به هواپیماهای جدید توربوپراپ به آن اقبالی نشان ندادند و تنها شرکت هوایی استفاده کننده از آن در داخل کشور نیز پس از مدتی هواپیماهای ایران ۱۴۰ را به کارخانه باز پس فرستاد. با این وجود سازمان صنایع هوایی که سازنده اصلی این هواپیما محسوب می‌شود با اصرار عجیب بر ادامه این پروژه شکست خورده که بر اساس اعلام سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تا قبل از سال ۸۳ بیش از ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبارات مصرف کرده بود، اقدام به تاسیس شرکت هواپیمایی سپاهان کرد تا تولیدات بدون مشتری خود را در این شرکت به کار گیرد.

نقابي كه از چهره افتاد
سال‌هاست که تحریم، ترجیع بند کلام مسئولان در هنگام بروز سوانح هوایی در کشور است. هر چند تحریم‌ها تاثیر کمی بر ایمنی صنعت هوایی نداشتند اما طی این مدت چه بسیار کارشناسانی بودند که تحریم را نقابی می‌دانستند بر چهره سوء تدبیر بسیاری از مدیران صنعت هوایی و هوانوردی و سرانجام خون ۴۸ مسافر طبس همزمان چهره از نقاب مدیران هر دو حوزه صنعت هوایی و هوانوردی برداشت. این هواپیمای تولید داخل با عمر پایین خدمتی در کارخانه‌ای متعلق به سازمان صنایع هوایی ساخته شده و با وجود هشدارهای فنی کارشناسان از سازمان هواپیمایی کشوری مجوز پرواز گرفته است. جالب آنکه پیش از این، پرواز این هواپیما در روزهای گرم تابستان به دلیل ضعف موتور تا سقف حداکثر ۳۵ نفر مسافر مجاز بود در حالیکه این تعداد از فروردین ماه به ۵۵ نفر افزایش یافت. بدین ترتیب قابل پیش بینی بود، چنین تصمیمات مدیریتی که بدون توجه به انتقادات کارشناسان گرفته می‌شد به حوادثی فاجعه‌بار ختم شود.

دستور روحانی برای ممانعت از پرواز هواپیماهای ایران ۱۴۰
رئیس جمهور در جلسه امروز هیات دولت با ابراز تأثر شدید از این حادثه تأسف‌بار، ضایعه درگذشت تعدادی از هموطنان عزیز را به خانواده آنان و ملت بزرگ ایران تسلیت و شفای عاجل مصدومان حادثه را از درگاه خداوند مسألت کرد.
به گزارش مهر، هیأت دولت روز یکشنبه که به ریاست حسن روحانی رییس‌ جمهوری برگزار شد، وزرای راه و شهرسازی و دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گزارشی از سانحه سقوط هواپیمای مسافربری ایران ۱۴۰ متعلق به شرکت سپاهان ارایه کردند.

حسن روحانی با ابراز تأثر شدید از این حادثه تأسف‌بار، ضایعه درگذشت تعدادی از هموطنان عزیز را به خانواده آنان و ملت بزرگ ایران تسلیت و شفای عاجل مصدومان حادثه را از درگاه خداوند مسألت کرد.

رییس‌ جمهوری به وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دستور داد همه اقدامات لازم برای رسیدگی و تأمین امکانات کامل درمانی برای آسیب‌دیدگان این سانحه صورت پذیرد.

روحانی همچنین از وزیر راه و شهرسازی خواست گزارش کاملی از چگونگی وقوع سانحه و علل آن ارایه نماید و تا رسیدگی کامل، از ادامه پرواز این نوع هواپیما ممانعت به عمل آمده و رعایت کامل استانداردهای فنی در همه پروازها مورد تأکید و توجه ویژه قرار گیرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016